چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۷

كتاب شمس فرهنگستان هنر به خط استاد صداقت جباري و به همراه 50 اثر نقاشي از نقاشان معاصر ايران به همايش هشتصدمين سال تولد مولانا راه مي‌يابد.

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران،جباري در اين باره به ستاد خبري كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا، مي‌گويد: توفيق پيدا كردم كه خوشنويسي 50 غزل از غزليات ديوان شمس را كه توسط هنرمندان برجسته نقاشي معاصر ايران انتخاب شده كتابت كنم لازم به ذكر است با توجه به مفهوم اين غزليات، هر يك از هنرمندان اثري در اين رابطه خلق كرده‌اند كه تصوير آن به همراه اين كتابت در يك مجلد چاپ و ارايه مي گردد.
وي افزود: ويژگي‌ها و ريتم متنوع و منحصر به فرد در اشعار مولانا در ساختار و زيبايي شناسي اثر موثر است. موسيقي و نواخت خاص و تكرار بعضي از كلمات و عبارات همگون كه بسيار سهل و ممتنع به نظر مي‌رسد كار را براي خوشنويس پيچيده‌تر مي‌كند چنانچه گاهي در غزل يك صفحه‌اي بيش از 120 دايره ديده مي‌شود كه در اشعار كمتر شاعري اينگونه است.
به نظر وي تحميل رسم‌الخط و آيين نگارش امروزي بر اشعار كهن و استفاده از ضمائم و علايم نگارشي دامنه هنرنمايي خوشنويس را محدود مي‌كند و از زيبايي كتابت مي‌كاهد در صورتي كه در گذشته اين موارد مطرح نبوده و اصل بر فرهيختگي مخاطب گذاشته مي‌شد.
جباري اثر اخير خود را تحفه‌اي بسيار ناچيز به حضرت مولانا ذكر كرد و انجام هر كار و فعاليتي را درباره شخصيت عظيم و بي‌بديل ايشان، اقدامي ناچيز برشمرد. 
كتاب شمس فرهنگستان هنر، منتخبي از اشعار ديوان شمس است كه با دبيري مهدي حسيني و كتابت صداقت جباري در همايش بزرگداشت مولانا ارايه مي‌شود.
كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا از ششم تا دهم آبان ماه امسال در تهران، تبريز و خوي برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها