پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۹
مولانا پژوه ابتدا بايد قرآن را درك كند

كسي كه مي‌خواهد مولوي را بشناسد، بايد قبل از هرچيز، با سه متن معتبر و سه كتاب و آيين آشنايي داشته باشد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران،سيروس نيرو، شاعر و آخرين شاگرد نيما يوشيج با بيان اين مطلب به ستاد خبري كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا، گفت: خاطرم است كه يك بار شخصي به من گفت خواندن مولانا را به من ياد مي‌دهيد؟ من هم در پاسخ به او گفتم برو و اول از هرچيز قرآن و بعدش فلسفه فلوتين و مزدك را بخوان. اگر اين را خواندني ديگر نيازي نيست من خواندن مثنوي را به تو ياد بدهم. فكر مي‌كنم آن وقت خودت ديگر خوب مولانا را بشناسي.
شاعر مجموعه «ردپا» تصريح كرد: البته رواني و سادگي شاعري مثل سعدي مثلا به مولانا نمي‌رسد و گاه مولوي هم وقتي خواننده‌اي دچار شعرش مي‌شود، به كشف چيزهايي عجيب و غريب مي‌رسد كه متاسفانه نمي‌شود همه‌اش را بيان كرد.
اين شاعر معاصر كه تنها بازمانده نسل شاگردان نيما يوشيج است، در ادامه متذكر شد: البته گاه كساني كه به شعر نو مي‌پردازند، كمتر و كمرنگ‌تر با مولوي و آثار او ارتباط برقرار مي‌كنند كه البته بعضي‌شان هم براي خود دلايلي دارند و البته جوانان هم در اين راستا كمي تندروترند.
نيرو خاطرنشان كرد: زندگي مولوي به گمان من دو قسمت دارد؛ يكي قبل از ديدن شمس كه وي ملايي بود، دنباله‌رو شريعت و پس از ملاقات با شمس تبريزي به طريقت روي آورد.
كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا از ششم تا دهم آبان ماه امسال در تهران، تبريز و خوي برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها