پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۷
جاي خالي فصلنامه‌هاي ويژه مولانا مشهود است

اكنون هشتاد سازمان در 36 كشور جهان بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا را در راس برنامه دارند، اما ما در كشورمان هنوز با جاي خالي فصلنامه‌هاي ويژه مولانا پژوهي روبه‌رو هستيم.

بهاءالدين خرمشاهي، حافظ پژوه و قرآن پژوه ضمن اعلام اين مطلب در گفت‌وگو با ستاد خبري كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا، گفت: امروزه براي به بار نشستن پژوهش حقيقي و تحقيق دقيق در هر موضوع نيازمند منابع و ماخذ درباره آن موضوع هستيم: به واقع مقدمه و لازمه پژوهش‌هاي ادبي، گردآوري اين گونه منابع است و به اعتقاد من نشريه‌هايي با ترتيب انتشار سه ماهه و شش ماهه مي توانند جاي خالي فهرست نگاري و انعكاس پژوهش‌هاي متمركز بر آثار مولانا را تعديل سازند.
وي با تاكيد بر اين كه هنر اصيل در برابر زمان تباه و كهنه نمي‌شود، به اجراهاي متعدد معاصر از نمايشنامه‌هاي يونان باستان و همچنين حجم عظيم اقتباس‌ها، نمايشنامه‌ها و آثار تحقيقي بر داستان‌هاي شاهنامه اشاره كرد و گفت: انتشار فصلنامه‌هاي ويژه آثار مولانا در ايران مي‌تواند منعكس كننده همه تلاش‌هاي هنري و تحقيقي برگرفته از آثار مولانا در سراسر جهان باشد و به مدد پژوهشگران آينده بيايد.
خرمشاهي با اشاره به «كتابشناسي مولانا» با تدوين و تنظيم ماندانا صديق بهزادي، اضافه كرد: اين كتابشناسي كه ويرايش اول آن در سال 1351 با عنوان كتابنامه مولوي منتشر شده و با حجمي قريب به 150 صفحه محدود به فهرست كتاب‌هاي چاپي بوده، در سال 1380 در 600 صفحه گردآوري فهرستي از تمامي آثار مولانا اعم از چاپي، خطي و مقاله‌ها به همه زبان‌هاي موجود را به همراه فهرستي از شرح حال و نقد آثار مولوي به دست مي‌دهد. در واقع همين اثر نشان مي‌دهد كه در اين 30 سال چقدر كار متنوع به هر زباني پيرامون مولانا انجام شده است كه مي‌تواند منبع مناسبي براي هل تحقيق قلمداد شود.
خرمشاهي ضمن اشاره به ترجمه‌هاي متعدد از آثار مولانا در جهان غرب گفت: چند سالي است كه در دنياي غرب شاهد پديده‌اي با عنوان New Age يا بازگشت به معنويات هستيم و مي‌بينيم كه غربي‌ها به يكي از بزرگ‌ترين عارفان جهان يعني مولانا توجه دارند. ترجمه آزاد از اشعار مولانا كه تا 2 سال گذشته ركورد يك ميليون نسخه را شكسته است، حاكي از همين حركت قابل تامل است.
كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا از ششم تا دهم آبان ماه امسال در تهران، تبريز و خوي برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها