مترجم كتاب «فرهنگ و امنيت» گفت: دیدگاه مادیگرا و خردگرا در مورد امنیت از یک سنت فکری بسیار ریشهدار اروپایی نشأت میگیرد. كتاب «فرهنگ و امنيت» هم به تشريح اين موضوع پرداخته است._
وي افزود: هر چند ممکن است درباره میزان دگرگونی در سیاست بینالملل پس از پایان جنگ سرد اغراق شده باشد، ولی بروز تغییرات بنیادین در ماهیت اروپا در این مقطع زمانی، غیرقابل انکار بوده است. ما میتوانیم اتحاد مجدد آلمان در سال 1990 را از پسلرزههای پایان جنگ سرد بدانیم، ولی تحولات کنونی در افزایش شمار اعضای ناتو و اتحادیه اروپایی از دیدگاه جنگ سردی، از اتحاد مجدد دو آلمان هرگز كمتر نيست. منطقهای که پیشتر به دو اردوگاه متخاصم تقسیم شده بود، حالا دیگر با آهنگی اعجابانگیز به یک اجتماع اقتصادی و امنیتی مبدل میشود. درست است که خشونتها در یوگسلاوی و ناتوانی اروپا در واکنش کارآمد و مؤثر در قبال آن، خلاف این روند را نشان میدهد، اما با این حال، ظهور اروپای جدید همچنان دستاوردی خارقالعاده و چشمگیر به شمار میآید.
نورمحمدي خاطر نشان كرد: شاید تعجب نداشته باشد که نظریهپردازان روابط بینالملل اختلاف نظر عمیقی درباره نحوه تبیین یا حتی توصیف این دستاورد دارند. روند حوادث در اروپا در دنیای پس از جنگ سرد همواره واقعگرایان را غافلگیر ساخته است. آنها پس از فروپاشی اتحاد شوروی تصور میکردند اروپا به عنوان یک نیروی توازنبخش در برابر ایالات متحده به صورت یک کلیت یکپارچه درخواهد آمد یا آلمان به تنهایی این نقش را ایفا خواهد کرد. واقعگرایان اغلب متفقالقول بودند که اتحاد «فرا آتلانتیک» فرو خواهد پاشید و ناتو منحل خواهد شد. بنابراین، وقتی ناتو به حیات خود ادامه داد، برخی از واقعگرایان چنین استدلال کردند که نهادها اهمیتی ندارند.
مترجم كتاب «فرهنگ و امنيت» تصريح كرد: برخی دیگر از واقعگرایان مدعی شدند که ایالات متحده از طریق ناتو راهبرد اطمینانبخش مجددي را برای منصرفسازی اروپاییها از اتخاذ سیاست موازنهسازی در برابر آمریکا تعقیب میکند، اما پس از جنگ سرد، واقعگرایانی هم ظهور کردند که استدلال میکردند با از میان رفتن تهدید شوروی، رقابتهای قدیمی در اروپا از زیر خاکستر بیرون خواهد آمد و این قاره یک بار دیگر در معضل امنیت غوطهور خواهد شد، اما در عمل، تحولات اروپا به گونهای دیگر ورق خورد. اعضای ناتو، این سازمان را به صورت یک اجتماع امن بازسازی و باز صورتبندی کردند، اجتماع امنی که جلوگیری از بروز منازعه نظامی میان اعضای خودش و پذیرش عضویت دشمنان سابق خواهان انتخاب هویتی سازگار با عضویت در یک اجتماع امن را سرلوحه اهداف خود قرار داد. در نتیجه، ناتو پا را از نقش سابق خود به عنوان یک سازمان دفاع دسته جمعی که اتحادی در برابر یک دشمن خارجی مشترک بود، فراتر نهاد.
نورمحمدي اظهار داشت: دشواریهای فراروی واقعگرایان در زمانی که تغییرات شگرف در سیاست بینالملل در عصر پس از جنگ سرد وجود داشت، انگیزهای عظیم به مکتب فکری نوظهور سازهانگاری دادند. تحليل جدید سازهانگاران خوشخیالیهای اندیشه واقعگرایی را متزلزل ساخت. آنچه آنها میخواستند نشان بدهند، این بود که ساختارهای بینالمللی که واقعگرایان آنها را جلوههای مادی جهان قلمداد میکردند، باید به عنوان ایدههای بینالاذهانی که تصمیمگیران بینالمللی به آن ها شکل میدادند و نظریهپردازان واقعگرا آنها را باز تولید میکردند، مورد بازنگری قرار گیرند. به عبارت دیگر، واقعگرایان به بخشی از فرهنگ مسلّطی که دیدگاه متمایزی را درباره سیاست بینالملل در کل و امنیت بینالمللی به طور خاص متجلی ساخت، شکل دادند، اما پایان جنگ سرد فرصت ایجاد تغییر در اندیشههای مسلط در زمینه امنیت را که تصمیمگیران بینالمللی به آن ها پایبند بودند، فراهم ساخت و در این راستا، فرهنگ غالب را متحول كرد.
وي افزود: با اشاره به اينكه هیچ تردیدی نیست که سازهانگاران فضای جدید مهمی را برای تفکر درباره سیاست بینالملل ایجاد کردهاند، اما سازهانگاران نیز در اغلب مواقع نتوانستهاند فهم کاملی از الزامات استدلالهای خودشان در مورد اهمیت فرهنگ به دست دهند. نقطه عزیمت این کتاب این است که دیدگاه مادیگرا و خردگرا درباره امنیت از یک سنت فکری بسیار ریشهدار اروپایی نشأت میگیرد. بنابراین، اشتباه است که ما سازهانگاری را با واقعگرایی مقایسه کنیم، زیرا سازهانگاری باید بتواند رویکرد مادیگرایانه به امنیت را بپذیرد و تبیین کند. علاوه بر این، سازهانگاران باید بتوانند خود را با یک دیدگاه مادیگرا در مورد قدرت وفق دهند و در عین حال، این دیدگاه را در قالب برداشتی به مراتب وسیعتر درباره قدرت بگنجانیم. اگرچه سازهانگاران حرکتهای مهمی در این جهت انجام دادهاند، ولی در مجموع نتوانستهاند فهمی جامع در مورد قدرت ارایه دهند. این ناتوانی پیامدهای بسیار مهمی برای هرگونه تلاشی جهت فهم ماهیت متغيیر امنیت در سیاست بینالملل دارد. برای مثال، از این دیدگاه، سازهانگاران هنوز تبیین جامعی را برای نحوه بازصورتبندی امنیت و علل این بازصورتبندی در محیط پس از جنگ سرد ارایه ندادهاند.
استاد دانشگاه علامه طباطبايي اظهار داشت: ویلیامز(نويسنده اثر) در تلاش برای رفع این نارساییهای موجود در سازهانگاری از چارچوب و ابزارهای تئوریک تحلیل «پیر بوردیو» (جامعهشناس فرانسوی) که فرهنگ را در مرکز چارچوب خود برای فهم کنش اجتماعی قرار داد، بهره میگیرد. «ویلیامز» بر بنیانهایی که «بوردیو» ارایه داده است، تکیه میکند و نشان میدهد چگونه فرهنگ جنبه مهمی از قدرت به شمار میآید و بر برداشتهای غالب درباره معنای امنیت تأثیر میگذارد و پیامدهای بسیار پردامنه انتخاب این دیدگاه فرهنگی متمایز درباره قدرت و امنیت را نشان میدهد.
مترجم كتاب «فرهنگ و امنيت» خاطرنشان كرد: اين اثر ارزیابی جدیدی را درباره رابطه میان اندیشه کانتی و نظریه صلح دموکراتیک ارائه میدهد و تبیین میکند که این رابطه پیچیدهتر و جالبتر از آن است که اغلب بدان اذعان میشد. چارچوبی که وی ارایه میدهد، او را قادر میسازد پیوندهایی را که بین قدرت، شناسایی و هویت در اندیشه کانتی وجود دارد، نشان دهد و اهمیت آنها را برای هرگونه فهم درباره نحوه قوامبخشی فرایند صلح دموکراتیک به یک اجتماع امن برملا سازد. اين كتاب نه تنها ماندگاری ناتو در دنیای پس از جنگ سرد، بلکه به طور خاصتر، گسترش آن را مورد توجه قرار میدهد تا کار بستپذیری اندیشههای خود درباره صلح دموکراتیک و جامعه امن در مقطع کنونی را نشان دهد و مشخص سازد که پایان جنگ سرد نه تنها فرصتی را برای اعضای این اتحاد غربی فراهم ساخت تا هویت خود را باز تعریف کنند، بلکه شکل جدیدی از قدرت فرهنگی را برای ناتو پایهریزی كرد که باعث دگرگونی در هویت دولتهای اروپای شرقی شد.
نورمحمدي در پايان خاطرنشان كرد: اگرچه واقعگرایان این ارزیابی را نمیپذیرند، ولی بیتردید ناگزیرند به این استدلال قانع کننده را که پیوندی ناگسستنی میان فرهنگ و امنیت در هر دو عرصه سیاست بینالمللی و ملی وجود دارد، توجه كنند. كتاب «فرهنگ و امنيت» اثري پژوهشي و تحقيقاني كه ميتواند مورد استفاده دانشجويان علوم سياسي قرار گيرد.
انتشارات پژوهشكده مطالعات راهبردي نخستين چاپ كتاب «فرهنگ و امنيت» تاليف «مایکل سی. ویلیامز» با ترجمه روحالله طالبی آرانی و مرتضی نورمحمدی را در شمارگان 3000 نسخه، 356 صفحه و قطع رقعي بهزودي به چاپ ميرساند. اين كتاب در بيست و چهارمين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران عرضه خواهد شد.
بيست و چهارمين نمايشگاه كتاب تهران از 14 تا 24 ارديبهشت ماه در مصلاي امام خميني(ره) برگزار خواهد شد.
نظر شما