دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۹
«دین یکتا» با محور فلسفه دین در آستانه انتشار

کتاب «دین یکتا» با موضوع و محور فلسفه دین‌ به‌زودی از سوی انتشارات مهر نیوشا منتشر می‌شود.-

نسیم قربانی، مدیرمسوول انتشارات مهر نیوشا، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره جدیدترین اثر این نشر اظهار کرد: دین یکتا،‌ عنوان اثر جدیدی است که امیدوارم بعد از طی مرحله مربوط کسب مجوز،‌ به‌زودی منتشر شود.

وی گفت: «دین یکتا» نوشته دکتر سید حسن حسینی است و به لحاظ موضوعی، تالیفی با محور فلسفه دین به شمار می‌آید که در آن مولفه‌هایی نظیر نظریه پلورالیسم دینی و مبانی‌ آن بررسی می‌شوند.

قربانی افزود: مقدمه این کتاب به قلم دکتر سید حسین نصر، استاد دانشگاه  جرج واشنگتن نوشته شده است. ضمن آن‌که نظریه پلورالیسم دینی در این تالیف با تاکید بر آرای «جان هیک» تبیین و تحلیل شده است.

جان هیک، فیلسوف و کشیش مسیحی بود که در نیمه دوم قرن بیستم نظریه پلورالیسم دینی یا همان تکثرگرایی دینی را طرح کرد. او در کتاب خود با عنوان پلورالیسم دینی، چنین تعریفی را از مولفه اخیر ارایه می‌کند: «پلورالیسم دینی عبارت است از قبول و پذیرش این دیدگاه که اساسا تبدیل و تحویل وجود انسانی از حالت خودمحوری به خدامحوری به طرق گوناگون در درون همه سنت‌های دینی بزرگ عالم صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، تنها یک راه و شیوه رستگاری وجود ندارد؛ بلکه راه‌های متعدد و متکثری در این زمینه وجود دارد.»

پلورالیسم دینی مخالفان زیادی داشته و دارد. هیک در طول حیات خود تلاش کرد ضمن تبیین نظریه خود بتواند بسیاری از چالش‌ها را از میان بردارد. با این حال بعد از گذشت سال‌ها همچنان این مساله محل بحث بسیاری از پژوهشگران و فلاسفه در حوزه دین است.

 جان هیک در سوم بهمن ماه سال 1383 بنا به دعوت قبلی در جمع اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حاضر شد و حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر رشاد،  رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقد اجمالی نظريه‌ پلورالیسم دینی پرداخت و جان هیک به برخی نقدهای مطرح شده در این نشست پاسخ گفت و مقاله‌ای را با عنوان پلورالیسم دینی و اسلام ارایه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط