دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
رجوع به دانشگاه؛ راهکار برون‌رفت صنعت چاپ از شرایط موجود

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران معتقد است؛ یکی از اثربخش‌ترین راهبردها و راهکارها برای برون‌رفت صنعت چاپ از شرایط موجود، ارتباط تنگاتنگ و رجوع صنعت به دانشگاه و توسعه نقش استادان و نخبگان دانشگاهی ازجمله مدیریت‌های کلان صنعت است.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران: سال گذشته با توجه به اتمام دوره قانونی برخی از هیئت‌مدیره تشکل‌های صنفی در استان‌های مختلف و همچنین هیئت‌مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران، شاهد برگزاری انتخابات و ایجاد تغییراتی در سطح هیئت مدیره‌ها بودیم که جا دارد از زحمات و خدمات ارزشمند یکایک اعضای هیئت‌مدیره‌های قبلی به‌ویژه هیئت‌مدیره فرهیخته، اندیشمند و تاثیرگذار انجمن که همواره با ایده‌ها، پیشنهادات و نقطه نظرات اثربخش خود، انجمن و بنده را در تحقق رسالت‌ها و ماموریت‌ها یاری رساندند صمیمانه تقدیر و تشکر کنم.

از سوی دیگر به اعضای منتخب و جدیدالورود همه تشکل‌های صنفی در استان‌های مختلف به‌ویژه اعضای جدیدالورود و منتخب هیئت‌مدیره جدید انجمن تبریک و خیر مقدم عرض کرده، از خداوند متعال برای آنان سلامتی، سربلندی و موفقیت‌های روزافزون در خدمت به اعضای زیر مجموعه‌شان و خانواده بزرگ صنعت چاپ کشور، همچنین در انجام وظایف و ماموریت‌هایشان مسئلت دارم.

سال گذشته را با همه فراز و نشیب‌ها و اتفاقات تلخ و شیرینش پشت سر گذاشتیم و کوله‌بار تجربیاتمان وزین‌تر شد. سال ۱۴۰۲ برخی از افراد با بکارگیری نقاط قوتشان و یا برطرف کردن نقاط ضعف‌شان از فرصت‌های به‌وجود آمده در محیط کسب و کارشان به خوبی بهره جستند و تهدیدات را به فرصت تبدیل کردند و برخی دیگر نتوانستند از فرصت‌ها و نقاط قوتشان استفاده کنند و یا فرصت‌ها را تبدیل به تهدید کردند.

در اواخر سال گذشته برای گام نهادن در مسیر خوداتکایی و خودکفایی در صنعت «های تکنولوژی» چاپ، شاهد رونمایی از سه محصول استراتژیک، کاربردی و پرمصرف در صنعت چاپ توسط مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی بودیم که ماحصل رجوع هرچند دیرهنگام به جامعه علمی و دانشگاهی، نخبگان و پژوهشگران و همچنین ماحصل اعتماد به نخبگان توانمند و ورود جوانان، تحصیل کردگان و فارغ‌التحصیلان به عرضه صنعت چاپ بوده و هست. راهبرد و نقشه راهی که انجمن به خوبی طی فعالیت ۱۰ ساله خود به دفعات مکرر و با عناوین و برنامه‌های مختلف علمی و تخصصی به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم ترسیم و در این خصوص توصیه اکید کرده است.

بی‌شک یکی از اثربخش‌ترین و کارآمدترین راهبردها و راهکارها برای برون‌رفت از شرایط موجود و رسیدن به وضع مطلوب ایجاد ارتباط تنگاتنگ و رجوع صنعت به دانشگاه و جامعه علمی از یک سو و تسری و گسترش یافتن نقش استادان و نخبگان دانشگاهی در همه سطوح، ازجمله مدیریت‌های کلان این صنعت است. انجمن علمی فناوری چاپ ایران مفتخر است که با هدف تحقق ماموریت‌ها و رسالت‌های خود، به درستی توانسته است به‌عنوان یک تشکل علمی و تنها تشکل ملی و کشوری، با برگزاری رویدادهای مختلف و مستمر علمی و تخصصی، به‌عنوان برنامه‌ریزی کننده، مروج، تشویق‌کننده و پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت چاپ نقش آفرینی موثری داشته باشد.

در حوزه ریل‌گذاری و عمل، اگر متولیان، تشکل‌ها و بدنه صنعت چاپ با درک صحیح از تاسیس انیستیو تخصصی چاپ و بسته‌بندی حمایت می‌کردند (گام بلند و زیربنایی که تفاهم نامه آن در سال ۱۳۹۶ بین انجمن علمی فناوری چاپ ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر منعقد شده بود و در ابتدای تابستان ۱۳۹۹ هم رشته مهندسی پلیمر و رنگ با گرایش چاپ در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به تصویب وزارت عتف رسید) امروزه شاهد حضور حداقل ۲ گروه از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشدی که به‌طور تخصصی در حوزه‌های مورد نیاز این صنعت تربیت شدند، بودیم. نیروی انسانی توانمند و نخبه‌ای که از توان رفع بخشی از نیازهای فناورانه و تخصصی این صنعت «های تکنولوژی» برخوردار بود و در جمع خانواده صنعت چاپ مشغول به خدمت رسانی بودند.

البته انجمن به‌عنوان طراح و صاحب ایده تاسیس انستیتو تخصصی چاپ، درخواست رسمی و مکتوب خود را در سال ۱۴۰۰ طی جلسه حضوری تقدیم دکتر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کردند و خواستار حمایت و مشارکت معاونت فرهنگی و دفتر امور چاپ از این ایده شد که در نهایت با همت و مشارکت و پیگیری انجمن و موافقت و مشارکت متولی این صنعت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تفاهم‌نامه جدیدی در این خصوص به امضای مقام عالی وزارت و رئیس وقت دانشگاه درحاشیه جشنواره صنعت چاپ در سال ۱۴۰۱ رسید اما متاسفانه با گذشت بیش از یک‌سال هنوز شکل اجرایی پیدا نکرده است. در این زمینه امیدواریم با اصلاح مسیر و نقش‌آفرینی اثربخش انجمن، در سال جدید شاهد اجرایی شدن مفاد این تفاهم‌نامه و در نهایت راه‌اندازی این انیستیتو باشیم.

به هرروی در سال جدید و سنوات آتی شاهد کاربرد و نقش‌آفرینی روزافزون فناوری‌های نوین به‌خصوص هوش مصنوعی در صنعت چاپ هستیم که لازم است مدیران، متولیان و در نهایت بدنه این صنعت، ظهور و بروز این فناوری‌ها را جدی گرفته و خود را برای بهره‌مندی از آن و جلوگیری از بروز چالش‌های جدی احتمالی آماده و مجهز کنند.

همان‌طوری که در سال ۹۶ انجمن با آینده‌پژوهی و رصد تغییرات احتمالی، بر تغییر کلی و فزاینده فضای کسب و کار و فناوری‌های در حال ظهور در آینده نزدیک تاکید کرده بود و برنامه‌ریزی ذی نفعان در ابعاد گوناگون ازجمله بکارگیری مدیریت علمی، تجمیع و یا سرمایه‌گذاری واحدهای کوچک و … برای مواجه و همراهی با تغییرات کلی که امروزه و بعد از پاندومی کووید شاهد آن هستیم را خواستار شده بود، در سال جدید نیز تاکید می‌کنیم که اگر امروز به فکر نباشیم و از برنامه‌ریزی‌های لازم و تغییر استراتژی‌ها غفلت کنیم واحدهای صنفی و صنعتی با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهند شد.

نگاه تک‌بُعدی و نبود هم‌افزایی عملی بین بخش‌ها و جنبه‌های فرهنگی و صنعتی این صنعت استراتژیک، غیراقتصادی بودن ادامه فعالیت واحدهای کوچک و غیر یکپارچه، کمبود نیروی انسانی ماهر، تعلل در تغییر برای فعالیت خدماتی واحدها به سمت فعالیت تولیدی، عدم اصلاح نظام تعرفه مبتنی بر دستمزد و جایگزینی آن با روش فروش کالا به جای فروش خدمات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، فرسودگی ناوگان و بی‌توجهی به بکارگیری مدیریت علمی و جامعه علمی کشور در سطوح مدیران استراتژیک و مدیران میانی در همه بخش‌ها، و در نهایت غفلت از فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای بهره‌مندی از مزایای حضور در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای از چالش‌های جدی و خسارات بار پیش روی این صنعت است.

در سال ۱۴۰۳ علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های متنوع و متکثر ملی در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی شاهد برگزاری ۳ رویداد بسیار مهم و تاثیرگذار در سطح ملی و بین المللی خواهیم بود که در کانون توجهات خانواده بزرگ صنعت چاپ کشور قرار دارد؛ برگزاری نمایشگاه چاپ دروپا دوسلدروف آلمان در خرداد ماه سالجاری پس از ۸ سال که قطعاً بازدیدکنندگان آن با تغییرات قابل توجه در سطح فناوری‌ها و فرآیندها مواجه خواهند شد. به‌گونه ای که حضور ذی نفعان در این صنعت در این نمایشگاه و رویداد بین‌المللی خالی از شگفتی نخواهد بود. نمایشگاه دروپا به‌عنوان المپیک صنعت چاپ جهان، چشم اندازهای فناورانه و فضای کسب و کار را حداقل برای ۴ سال آتی در این صنعت ترسیم می‌کند که در این خصوص توصیه می‌شود ذی‌نفعان نهایت تلاش خود را برای حضور در این رویداد جهانی بکار گیرند و کسب دانش و تجربه بطور توامان و همزمان را از دست ندهند.

در این راستا انجمن علمی فناوری چاپ ایران با عقد تفاهم‌نامه همکاری با موسسه بین‌المللی علوم نوبنیاد درصدد است با حمایت و همکاری و مساعدت در خصوص برگزاری تور علمی و تخصصی ویژه نمایشگاه چاپ دروپا ۲۰۲۴، حضور علاقمندان و جاماندگان را فراهم کند.

امیدواریم با مشارکت و حضور علاقمندان در این تور، حضوری فعال و اثربخش در این دور از نمایشگاه شکل بگیرد. ان‌شالله در روزهای آتی اخبار و اطلاعات تکمیلی و شرایط حضور در خصوص این تور علمی و تخصصی که برای اولین بار برگزار می‌شود و از تسهیلات و مزیت‌های نسبی و قابل توجهی نیز برخوردار است اطلاع‌رسانی خواهد شد.

از علاقه‌مندان استدعا داریم که با توجه به محدودیت شدید زمانی، فرایند ثبت‌نام خود را در اسرع وقت به انجام برساند.

رویداد مهم و تاثیرگذار اثبات شده دیگر در سال ۱۴۰۳، برگزاری نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ است که در سال جاری همزمان با ۱۰ سالگی انجمن و روز ملی صنعت چاپ، به ایستگاه دهم می‌رسد که امیدواریم بتوانیم همانند سنوات گذشته با مشارکت، همکاری، حمایت و حضور همه ذی‌نفعان به‌ویژه تشکل‌های صنعت چاپ در سراسر کشور هرچه باشکوه‌تر و اثربخش‌تر و در صورت فراهم شدن شرایط و امکانات متفاوت‌تر از سنوات گذشته برگزار کنیم.

سومین رویداد مهم و قابل توجه در سال جاری، برگزاری انتخابات هیئت‌مدیره و بازرسان اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به‌عنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین تشکل صنفی در صنعت چاپ است که انشالله با مشارکت حداکثری و حضور پُرشور و پُررنگ همه سلایق و اعضای محترم این اتحادیه برگزار شود و شرکت‌کنندگان افراد اصلح، کارآمد، با تجربه و با دانش که بتوانند به نحو احسن با برنامه‌ریزی، مدیریت علمی و کارشناسی و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و ایجاد یک پیوند ناگسستنی هم‌افزا، این تشکل را در خور شئونات این صنعت و این خانواده، راهبری و هدایت کنند.

در آینده نزدیک انجمن ایده‌ها، راهبردها و راهکارهای خود را برای تحقق عملی شعار سال در حوزه صنعت چاپ را به اطلاع عموم و همه ذی نفعان خواهند رساند.

در پایان، بهار طبیعت و بهار معنویت، نوروز ۱۴۰۳ و آغاز فعالیت رسمی کسب و کارها و واحدهای صنفی و صنعتی در سالی که توسط مقام معظم رهبری به‌نام سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است را به تک‌تک اعضای خانواده بزرگ صنعت استراتژیک چاپ کشور به‌ویژه پیشکسوتان، اعضای متنوع انجمن علمی فناوری چاپ ایران، اعضای کانال تلگرامی انجمن، فعالان، دست‌اندرکاران، استادان دانشگاه، دانشجویان و افراد تازه وارد به این صنعت تبریک و شادباش عرض می‌کنم.

همچنین با احترام و تکریم شایسته یادی کنیم از همه پیشکسوتان، استادان و عزیزانی که در سال گذشته و سنوات قبل از جمع ما به دیار باقی شتافتند و امروز دیگر از خدمات و وجود ارزشمندشان محروم شدیم و با نثار صلواتی برای شادی روحشان، یادشان را گرامی می‌داریم.

از خداوند متعال نیز بهترین‌ها را برای تک‌تک اعضای خانواده بزرگ صنعت استراتژیک چاپ، ازجمله استادان، پزوهشگران، دانشجویان، جوانان و اعضای محترم و متنوع انجمن و کانال تلگرامی آن، مسئلت می‌کنم و امیدوارم در پناه حق تعالی، سلامت و موفق و شادکام و سربلند باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها