جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
مهم‌ترین رخدادهای تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ تشکیل ستاد پاسداشت فردوسی تا چالش‌های تاریخی

هفته گذشته شاهد رخدادهایی همچون «نشست علمی وعده صادق»، «کتاب‌های پیشنهادی پژوهشگر تاریخ معاصر برای خرید از نمایشگاه کتاب»، «تشکیل ۳ ستاد برای پاسداشت زبان فارسی و نکوداشت حکیم توس»، «نشست صد کتاب ماندگار قرن» و «رونمایی از کتاب چالش‌های تاریخی» بودیم. در این گزارش مهم‌ترین رخدادها را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته گذشته سرویس تاریخ و سیاست شاهد برگزاری نشست‌ها و رویدادهایی با محوریت کتاب بود. در این هفته شاهد رخدادهایی همچون «نشست علمی وعده صادق»، «کتاب‌های پیشنهادی پژوهشگر تاریخ معاصر برای خرید از نمایشگاه کتاب»، «تشکیل ۳ ستاد برای پاسداشت زبان فارسی و نکوداشت حکیم توس»، «نشست صد کتاب ماندگار قرن» و «رونمایی از کتاب چالش‌های تاریخی» بودیم. در این گزارش رخدادهای مهم را مرور می‌کنیم.

اهدای اسناد و کتب قدیمی «معین‌الاسلام» به مراکز مدیریت اسناد

اسناد و کتاب‌های قدیمی به جهت حفظ و نگهداری از حافظه تاریخی و تمدنی و پاسداشت میراث کهن ایران توسط هم‌وطنان، به مراکز مدیریت اسناد استان‌های همدان و قزوین اهداء شد.

دانش‌پژوهان انقلاب، نیازمند بازنگری مستمر ایده‌های خود درباره انقلاب هستند

محمد بابایی گفت: در پاسخ به چرایی ترجمه این کتاب، می‌توان گفت که در بطن انقلاب زیست می‌کند، شکل گرفته و قرار است ادامه بدهد بنابراین به هیچ عنوان نمی‌تواند خود را از این مفهوم کنار بکشد. درباره آورده کتاب، می‌توان گفت که دانش‌پژوهان انقلاب، نیازمند بازنگری مستمر ایده‌های خود درباره انقلاب هستند.

نشست علمی وعده صادق؛ مواجهه تمدنی ایران و رژیم صهیونیستی

برگزاری نشست علمی وعده صادق؛ مواجهه تمدنی ایران و رژیم صهیونیستی به همت دانشگاه باقرالعلوم.

۵ کتاب پیشنهادی قاسم تبریزی در حوزه تاریخ و سیاست

قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: علاقه‌مندان به مطالعه در حوزه تاریخ و سیاست کتاب‌های پنج جلدی «گزیده ادبیات مقاومت علمای شیعه»، «قیام عشایر عرب خوزستان علیه انگلیس در جنگ جهانی اول»، «بهشتی از زبان بهشتی»، «اللهیار صالح به روایت اسناد ساواک» و «دکتر فرهنگ مهر، رئیس دانشگاه پهلوی شیراز به روایت اسناد ساواک» را از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خریداری و مطالعه کنند.

تشکیل ۳ ستاد برای پاسداشت زبان فارسی و نکوداشت حکیم توس

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: فردوسی و زبان فارسی تنها متعلق به یک دستگاه نیست و فراتر از ایران بوده و متعلق به تمامی فارسی زبانان و ایران فرهنگی بزرگ است و به هر اندازه در این زمینه کار کنیم کم است.

نجم‌آبادی در تاریخ‌نگاری طبابت سراغ نسخه‌های خطی رفته است

یازدهمین جلسه از مجموعه نشست‌های «صد کتاب ماندگار قرن» به منظور بررسی تاریخ علم و پاسداشت نگاشته‌های برتر ایرانیان در یک قرن اخیر با بررسی کتابِ «تاریخ طب ایران» تالیف محمود نجم آبادی، با سخنرانی محمدحسین عزیزی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم پزشکی و محمد صدر عضو هیئت علمی دایرةالمعارف اسلامی به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برگزار شد.

هزینه مرمت مدرسه دارالفنون، نخستین مدرسه رسمی ایران هزار میلیارد است

شهاب طلایی درباره مرمت مدرسه دارالفنون گفت: دارالفنون نخستین مدرسه رسمی ایران که تحت مالکیت وزارت آموزش و پرورش است و هزینه مرمت دارالفنون هزار میلیارد است. بقیه مدارس در سایر استان‌ها نیز که متعلق به آموزش و پرورش هستند به همین گونه است؛ مرمت و احیای اینها نیاز به قانون ندارد و نهادها با مصوبه دولت می‌توانند آنها را به صندوق بسپارند، این موضوع در توان آموزش و پرورش و در اولویت این نهاد نیست و نیازمند پیگیری از سوی رسانه‌هاست.

حکمت‌الله ملاصالحی اندیشه‌های عمیق فرهنگ ایران را در آثارش گنجاند

ژاله آموزگار، متخصص فرهنگ و زبان‌های باستانی گفت: حکمت‌الله ملاصالحی عاشقانه در جستجوی ایرانی سترگ است. او فرزند برومند و صالح این سرزمین است. آیا شما استادان این نسل چنین فرزندانی را به این سرزمین تحویل خواهید داد؟

اهمیت احیا و آغازبه‌کار دوباره دانشنامه ایران یادآوری شد

جلسه شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با حضور اکثر اعضا برگزار شد. در ابتدای این جلسه، کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با اظهار خرسندی از تشکیل این جلسه، از برگزاری جشن چهل‌سالگی این مؤسسه پژوهشی در دهم مهر خبر داد و آن را رویدادی بسیار مهم توصیف کرد، و در ادامه گفت: تلاش می‌کنیم ذخایر دیجیتالی‌مان را توسعه دهیم و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آینده‌مان همین است.

وظیفه یک مورخ جلوگیری از تحریف تاریخ است

حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی گفت: مورخان وظیفه‌ای سنگین‌تر دارند، چون این کتاب است که ماندگار است. تاریخ را مورخان نمی‌سازند بلکه تاریخ را تاریخ‌سازان می‌سازند. امروز مردم مظلوم غزه تاریخ‌ساز یک حماسه بزرگ پیروزی نور بر ظلمت و خون بر شمشیر هستند و بر مورخین فرض است که جلوی کشتار مردم مظلوم غزه را بگیرند. مورخ باید شجاع باشد چون اثر مستقیم بر قلمش دارد. متاسفانه در بحث جهاد تبیین در فضای مجازی خوب عمل نکردیم. باید برنامه داشته باشیم و کم‌کاری‌های گذشته را جبران کنیم.

سازمان‌ها و نهادها برای دریافت یارانه اعتبار خرید کتاب ثبت‌نام کنند

محمد خلج، مدیر کمیته اداری و مالی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام این خبر که ثبت‌نام یارانه اعتباری خرید کتاب از بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مختص سازمان‌ها و نهادها ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ آغاز می‌شود، گفت: متقاضیان می‌توانند تا بیست‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با مراجعه به سامانه ketab.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

«قائل بودن به اعتبار تاریخی و فرهنگی برای ایران» از ویژگی‌های اسلامی ندوشن بود

هادی خانیکی در مراسم بزرگداشت اسلامی ندوشن او را روشنفکری متفاوت خواند و ۱۰ ویژگی را برای این گفته خود ارائه کرد، محمد دهقانی نیز به نزاع قلمی اسلامی ندوشن با مجتبی مینوی پرداخت و محمدجواد حق‌شناس از جزئیات انتقال پیکر او به ایران گفت.

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مدیران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضروری است و به همین دلیل باید با هم جلسات کاری مشترک داشته باشیم.

نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند

آرش نورآقایی با اشاره به اهمیت نمایشگاه کتاب تهران در ساختار فرهنگ کشور گفت: «گردشگری ادبی» با محور شاعران و ادیبان ایران می‌تواند در نمایشگاه کتاب ترویج یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط