-
جریانشناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس - ۸؛
مقایسۀ میان جنگ ما با جنگهای دیگر در دنیا مقایسۀ درستی نیست
اساساً مقایسۀ میان جنگ ما با جنگهای دیگر در دنیا مقایسۀ درستی نیست و میان آنها تفاوتی زیربنایی وجود دارد؛ زیرا در جنگ ما بیشتر رزمندگان، یعنی حدود نود درصد آنان، نیروهای داوطلب و شهادتطلبانی بودند که با عشق و علاقه راهی جبهه شده بودند، در غرب چیزی به نام داوطلب حضور در جنگ جهانی اول یا دوم، حتی در رمان و داستان کوتاه و خاطرات هم دیده نمیشود.
-
جریانشناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس - ۷
ادبیات دفاع مقدس به دنبال مسائل تازه است
ادبیات جنگ و دفاع مقدس با فاصله گرفتن از وضعیت تاریخی و زمانهای که جنگ در آن روی داده، پیجوی مسائل و موضوعات تازهای است که انسان ایرانی با آن سر و کار داشته و تا به حال مجال روایت پیدا نکرده است.
-
جریانشناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس - ۶
رویکردهای ادبیات جنگ تغییر کرده است
ادبیات جنگ که پا گرفت، رویکردهایش به موضوع رفتهرفته متفاوت شد. برای هر نویسندهای یک سؤال و پیشفرض مطرح بود و آن اینکه چرا باید از جنگ بنویسد. پاسخ به این پرسش، پیدایی جریانهای متفاوت را موجب بود؛ یعنی همواره چرایی نوشتن از جنگ، چگونگی نوشتن دربارۀ آن را موجب شده، و جریانها و رویکردهای متفاوتی را پدید آورده است.
-
جریانشناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس - ۵؛
ادبیات دفاع مقدس به هنر نیازمند است
ادبیات داستانی دفاع مقدس به بهرهگیری از قالبهای هنری متنوع نیازمند است. ترکیبی از روایت، طنز، درام و… میتواند این ادبیات را جذابتر و تأثیرگذارتر کند.
-
جریانشناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس - ۴؛
ارائه دفاع مقدس در قالب هنری هیچگاه کهنه نمیشود
تبدیل دفاع مقدس و ارزشها و رخدادهای ارزشمند آن به بیان هنری و ارائۀ آن در قالب هنر راهی است که هیچگاه کهنه نمیشود و هرگز به پایان آن نمیرسیم. ایثار و از خودگذشتگی عموم رزمندگان و شهدا که شما بهراحتی میدیدید که چگونه انسانی را متحول میکرد و از او انسان دیگری میساخت قابل احترام است و میتواند الگو قرار گیرد.
-
جریانشناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس -۳؛
دهه شصت نقطه اوج داستانهای کوتاه بود
محسن پرویز؛ عضو هیئت مؤسس انجمن قلم بیان کرد: شمار داستانهای بلند در دهۀ شصت بهویژه در نیمۀ نخست این دهه چندان زیاد نبود و داستان کوتاه بیشتر منتشر میشد، این داستانهای کوتاه قابل تأمل بودند، و این نکتۀ مهمی است.
-
جریانشناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس -۲؛
ادبیات سیاه، حاصل مدارای بیوجه و بدون عقلانیت است
همین مدارای بیوجه و بدون عقلانیت و تسامح و تساهل افراطی و بدون دلیل است که این جریان را ساخته است. این جریان ساخته و پرداختۀ جریان روشنفکری نیست، ساخته و پرداختۀ جریان انقلابی است. این را ما ساختیم، و ما به آنها میدان دادیم، تریبون دادیم و مطرحشان کردیم.
-
فرازونشیبهای ادبیات پایداری - ۷؛
بخش زیادی از دفاع مقدس باورنکردنی و شگفتیساز بوده است
علیرضا سلیمی؛ مدیر انتشارات سرو عنوان کرد: من هر روز با بحث دفاع مقدس سروکار دارم هر روز یک شگفتی جدید دارد. یک بخش زیادی از دفاع مقدس باورنکردنی و شگفتیساز بوده است.
-
گزارش تصویری
گفتوگو با مدیر انتشارات سرو
علیرضا سلیمی مدیر انتشارات سرو با حضور در اتاق گفتوگوی خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره روند تأسیس و فعالیتهای این انتشارات صحبت کرد./عکاس:معصومه احمدی
-
فرازونشیبهای ادبیات پایداری - ۶؛
تلاشمان این است هفتهای دو کتاب منتشر کنیم/ اولویت انتشارات سرو، ترویج فرهنگ مقاومت است
علیرضا سلیمی؛ مدیر انتشارات سرو عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۱۵۰ کتاب در دست اقدام داریم و قصد داریم هفتهای دو کتاب منتشر کنیم و در حال حاضر به هفتهای یک کتاب رسیدهایم. ما تلاشمان این است در سال ۱۰۰ کتاب تولید کنیم.
-
استادیار گروه ادبیات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
جریانشناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس در گروی مسئلهشناسی و مسئلهپژوهی است
مدیریت کلان ادبیات انقلاب اسلامی موضوعی پردامنه با ابهامات بسیاری در حوزه نظر و عمل است که این ابهامات نظری و البته تسامحهای عملی راه را برای جریان معارض ارزشهای دفاع مقدس باز کرده است.
-
فرازونشیبهای ادبیات پایداری - ۵
روایتی از گروه فدائیان اسلام نداریم/ صاحب نشر ۲۷ بعثت حاج احمد متوسلیان و فرماندهان لشکر ۲۷ هستند
عنصر فعال در کنار فرمانده شهید لشکر ٢٧ بودند. ما پیشکسوتانی در لشکر ٢٧ داریم که خاطراتشان تاریخچه لشکر ٢٧ است. ما ثبت خاطرات اینها را با قوت بیشتری ادامه میدهیم.
-
فرازونشیبهای ادبیات پایداری - ۴
جریانسازی در حوزه مستندنگاری دفاع مقدس/ مهمترین ویژگی ما عقبه در لشکر ۲۷ است
جواد کلاتهعربی مدیرعامل نشر ۲۷بعثت گفت: ما امسال بنا داریم بحث آموزش و دورهمیهای حوزه مستندنگاری را با رویکردهای مختلف به طور جدی پیگیری کنیم. در حوزه مستندنگاری من دنبال رقم زدن یک جریان هستم چون این حوزه را بسیار نیازمند نقد و بررسی آموزش میبینم.
-
فرازونشیبهای ادبیات پایداری - ۳
دنیای اسارت دنیای ابتکار و خلاقیت است/ بانوان در جنگ و اسارت مظلوم واقع شدهاند
معاون پژوهش و نشر پیام آزادگان گفت: در جنگ و اسارت بانوانی داشتیم که خیلی مظلوم واقع شدهاند؛ کسانی بودند که در خانه نشسته بودند و وسط جنگ و جبهه نبودند. بانوانی که همسر رزمندگان، جانبازان یا اسرا بودند، منتها بین آنها داستان همسر اسیر خیلی فرق میکند.
-
فرازونشیبهای ادبیات پایداری-۲
اسارت وجه شباهت دفاع مقدس و دفاع از حرم است/ تلاش برای حرکت به سمت خلاصهگویی
فرزانه قلعهقوند؛ مدیر انتشارات پیام آزادگان: اگرچه ماهیت جنگ ایران و عراق با مدافعان حرم فرق میکند، اما در بحث اسارت شباهتهایی دارند. ما حتی سال ۷۱ اسیر داشتیم که هنوز بحث مدافعان حرم نبود اما ما در این حوزه فکر نکردیم و وارد عمل نشدیم.
-
فرازونشیبهای ادبیات پایداری - ۱
ادبیات اسارت هیچ وقت تعطیل نخواهد شد/ ویکی آزادگان رونمایی میشود
مدیر انتشارات پیام آزادگان گفت: اگر روزی همه ادبیات دفاع مقدس به یک دلیلی تعطیل شود، بخش اسارت قطعاً تعطیل نخواهد شد، اسارت با دیگر بخشهای جنگ خیلی متفاوت است و شباهتشان فقط همان حضور در جبهه است، حتی خیلی از اسرا در جبهه حضور نداشتند و اسیر شدند و آن دنیای بعد از اسارت چیز دیگری است.