وی با بیان اینکه تولید محتوا و محصول و انتشار باورپذیر روایتها اوج کار بسیار پیجیده و ترکیبی از هنر، دانش و تجربه است، افزود: داشتن محتوا به تنهایی کافی نیست، بلکه انتقال پیام و اینکه محتوا در زمان مناسب تولید شود و در بستر مناسب ارائه شود و بعد تثبیت شود اهمیت زیادی دارد و کار بسیار سختی نیز هست و تقریبا همه ما به صورت جاری با آن درگیر هستیم. مدیریت افکار عمومی اگر امروز درست انجام شود بزرگترین موفقیت ملی است و بسیار پیچیده شده است.
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ادامه داد: جلساتی که اخیران با مبلغان داشتم، ابعاد پیچیده و بزرگی از کار تبلیغ در دنیای امروز را شرح دادند. دشمن با بهرهگیری از تکنیکهای روانشناسی، جامعه شناسی و رسانه تلاش میکنند روایتهای دروغ را باور پذیر کنند. ایجاد شبهه و مسئله با هدف بیاعتبارسازی روایتهای موجود از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، جبهه مقاومت و جریان انقلابی برنامه اصلی رسانههای معاند است و به صورت شبکهای با هم کار میکنند.
وی با بیان اینکه به دست گرفتن روایت درست، مستند و معتبر خیلی سخت است و امروز واقعا مقابله با تحریف روایت سخت شده است، تصریح کرد: تثبیت روایتهای معتبر و مستند و مقابله با تحریف مهمترین نیاز امروز به خصوص در حوزههای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، در واقع این کار مرزبانی از هویت انقلاب اسلامی است، زیرا هویت انقلاب اسلامی با تعبیر رهبر معظم انقلاب، کاملا به هویت دفاع مقدس وابسته است.
وی با اشاره به اهمیت هویت اضافه کرد: جامعه شناسان هویت را پاسخ به کیستی مطرح میکنند و به تدریج هویت تغییر میکند، وقتی هویت تغییر کرد، ذائقه و سبک زندگی تغییر میکند. در جنگ سخت و نیمه سخت سرزمین و ساختارها هدف قرار میکند و در جنگ نرم هویتها مورد هدف قرار میگیرد. ساختارها ممکن است در بعضی کشورها مشابه باشد اما چیزی که انقلاب اسلامی را متمایز میکند هویت آن است و در جنگ نرم نیز درون مایه و هویت انقلاب اسلامی که هویت دینی و انقلابی است، هدف قرار میگیرد.
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تأکید بر اینکه خبرنگاران باید هویت انقلاب اسلامی را حفظ و تقویت کنند، اضافه کرد: اتفاقی که در هشت سال دفاع مقدس افتاد به تعبیر مقام معظم رهبری هر روزش یوم الله بود مقاطع خاص و قلهای و آن مثل شبهای عملیات کربلا 5 فرمودند شبهای قدر انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه ما هنوز نتوانستیم به یک هزارم حوادث آن موقع بپردازیم، تاکید کرد: بعضی از کنگرههای استانی به ما گفتند تا دو قرن دفاع مقدس پتانسیل تولید محتوا دارد. همه تجربههای موفق ما در همه میدانها متاثر از دفاع مقدس است. به توصیف حاج قاسم سلیمانی دفاع مقدس قله و جبهه مقاومت دامنه قله است.
نائینی در خصوص وظایف مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: کار این مرکز مرزبانی از روایت مستند تاریخی است و از لحاظ هویتی با کار شما خبرنگاران مشترک است و هویتی مشترک دارد، زیرا امروز کار خبرنگاران عمدتا بیشتر از اطلاع رسانی پاسداشت روایتهای معتبر است. در دوره دفاع مقدس کار مرکز اسناد کار ثبت و ضبط حوادث را به عهده داشته و نتیجه آن کار و فعالیت راویان دفاع مقدس و فعالیت خبرنگاران و عکاسان آن دوره تبدیل به گنجینه عظیم دفاع مقدس شده است و آن چیزی که ما امروز به عنوان گنجینه دفاع مقدس به صورت صوتی، تصویری و متنی داریم نتیجه فعالیت این قشرهاست.
وی ادامه داد: کار خبرنگاران در دوران دفاع مقدس فقط ثبت و ضبط اطلاعات نبود، بلکه جنگ رسانهای بسیار پیچیده و گستردهای علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته بود و با جنگ گستردهای علیه خودمان روبهرو بودیم، علاوه بر این مجاهدتهای زیادی برای حفظ روحیه ملی توسط خبرنگاران میشد و انتقال رشادتها نیز از دیگر فعالیتهای ارزشمند این حوزه بود و شهدای زیادی نیز تقدیم کردند و طی بررسی ما حدود هزار و ۳۰۰ شهید خبرنگار و تصویربردار شناسایی شدند.
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: اگر دفاع مقدس به لحاظ انسانی و پشتیبانی حمایت شد برآمده از جو آن زمان بود، نقش رسانهها و خبرنگاران در این امر خیلی مهم و تعیین کننده بود، معمولا وقتی به دفاع مقدس میپردازیم توجه معطوف نبردها می شود، اما به این حوزههای تخصصی کمتر پرداخته میشود. این جنگ بسیار گستردهتر و پیچیدهتر بود و حتی بعد از دفاع مقدس ادامه پیدا کرد. بعد از دفاع مقدس جنگ رسانهای جنگ اصلی علیه جمهوری اسلامی شد و جنگ امروز نیز در ادامه آن جنگ برای بیمعنا کردن مقاومت است، هویت اصلی ما در جنگ مقاومت بود و الان سعی در تخریب این هویت دارند.
وی افزود: دشمن به این رسید محاسباتش در هویت انقلاب اسلامی اشتباه بوده، زمینه های فروپاشی ما در جنگ کاملا فراهم بوده اما دشمن هویت مانع فروپاشی بود، پیام اصلی ۸ سال دفاع مقدس این بود که امکان برندازی جمهوری اسلامی با اقدام نظامی غیر ممکن است و باید دنبال مدل دیگری برویم و جنگ امروز یک جنگ تکامل یافته است زیرا دشمن از تمام ظرفیتهای خود برای تولید محتوا، روایت و به دست گرفتن افکار عمومی با به کار گیری تمامی مهارتهای ارتباطی استفاده میکند.
نائینی با تقدیر از خبرنگاران تصریح کرد: مرکز اسناد یک بخش جامعه پژوهشی دارد که حدود ۳ هزار اثر پژوهشی در آن تعریف شده است که اگر این ۳ هزار اثر پژوهشی منتشر شود تقریبا روایت های اصلی دفاع مقدس در اختیار همه محققان و سازمانها قرار میگیرد، که شامل کتابهای تجزیه و تحلیل جنگ و حدود ۵۰۰ کتاب تاریخ شفاهی فرماندهان اصلی جنگ در آن موجود است. ما تا الان از ۴۰۰ فرمانده شاخص که فرماندهان تیپ، لشکر و قرارگاههای اصلی جنگ بودند تاریخ شفاهی ۲۰۰ نفر را اخذ کردهایم و از ۲ هزار فرمانده گردان نیز تاریخ شفاهی حدود ۶۰۰ نفر گرفته شده است، امسال در هفته دفاع مقدس از ۶۰ نفر فرماندهانی که در یک سال گذشته در بحث تاریخ شفاهی فعالیت کردند، تجلیل خواهیم کرد.
وی ادامه داد: حدود ۲۰۰ اثر پژوهشی جدید داریم که تا پایان سال رونمایی خواهد شد، همچنین ۴ رویداد مهم در مرکز اسناد تعریف شده که یکی از آنها تجلیل از قهرمانان خط شکن بود که با حضور ۷۰۰ نفر از فرماندهان گردانهای زمان جنگ برگزار شد. رویداد دوم پنجمین دوره نام و یادها تحت عنوان قهرمانان ملی است که با حضور فرماندهان تیپ بالا برگزار میشود. رویداد سوم دو سالانه شهید همدانی است که بررسی آثار برگزیده جبهه مقاومت است که گروههای علمی و داوری آن تشکیل شده که همزمان با سالگرد شهید همدانی برگزار خواهد شد. همچنین در هفته پژوهش مراسم رونمایی از آثار جدید برگزار خواهد شد. در هفته دفاع مقدس نیز دو کتاب رونمایی میشود.
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس خاطر نشان کرد: در دو سال آینده ۷۰ اثر از روزشمارهای جنگ را به پایان خواهیم رساند، که یک تاریخ جامعی از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از ۲۲ بهمن ۵۷ تا مرداد سال ۶۷ است، البته ایده روزشمارها را به بعد از جنگ تعمیم دادیم و امیدواریم امسال قرارداد روزشمارهای دهه هفتاد به صورت پروژههای مرکز با محققان و پژوهشگران ببندیم. همچنین بخشی از روزشمارها را در سالهای گذشته فعال کردیم، در حال حاضر در مرکز ۹۰۰ قرارداد پروژه فعال پژوهشی داریم، که در این پروژهها ۳۰۰ محقق، نویسنده و پژوهشگر با مرکز ارتباط دارند.
وی ادامه داد: همه فرماندهان دوران دفاع مقدس نیز هویت با مرکز مشترکی دارند، مرکز اسناد سه منبع معتبر و ممتاز را در اختیار دارد که راویان، فرماندهان جنگ و گنجینه اسناد این منابع هستند و آثاری که تولید میشود برآیند این سه مجموعه است، مثلا وقتی تاریخ شفاهی فرماندهان گرفته میشود کارشناسان آن را با اسناد و راویان آن تطبیق میدهند یا وقتی محققی اثری تولید میکند با روایت فرماندهان سنجش میشود و گاهی یک دوره بررسی طولانیتر از دوره تولید اثر زمان میبرد و حتی ممکن است بررسی یک اثر تاریخ شفاهی ۶-۷ سال زمان ببرد.
نظر شما