دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
دنیای غرب درکی از فرهنگ دفاع مقدس ندارد/ باید برای جنگ کار زینبی کنیم

علی تن، مشاور وزیر ارشاد در امور جانبازان و ایثارگران گفت: قدم گذاشتن در حوزه ایثار و شهادت بسیار ارزشمند است. دنیای غرب که سال‌ها است شعار می‌دهد و حقوق بشر را در بوق و کرنا می‌کند، درکی از فرهنگ دفاع مقدس ما ندارد. فرهنگ ایثار و شهادت یعنی دادن حق خود به دیگران و این کجا جز در مکتب و شیعه و ولایت مداری مشهود است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشست رونمایی از سه کتاب «حافظان مکتب سلیمانی»، «میرزای خوشبخت» و «روایت نفس‌های سوخته» دوشنبه 16 مرداد در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

حسین بردبار یزدی نویسنده کتاب «روایت نفس‌های سوخته» مطرح کرد: خدارا شاکرم که فرصتی را فراهم کرد تا بتوانم برخی مشکلات جانبازان شیمیایی را در این کتاب جمع‌آوری کنم. برگزاری دو دوره همایش شهید سلیمانی در کرمان فرصت خوبی بود با این عزیزان همکلام شوم. این کتاب به نوعی حرکت در مسیر توصیه امام خمینی است که فرمودند امروز زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.

حسین بردبار در ادامه شعری را درباره شهید مدافع حرم علی جوکار خواند که در کتاب سیر و سلوکی در شعر ایثارآمده است.

داوود غیاثی راد نویسنده کتاب «روایت نفس‌های سوخته» نیز گفت: ما زمانی که به اتفاق خبرنگاران دفاع مقدس به کرمان رفتیم حاج قاسم زنده بود و از نمایشگاهش درباره والفجر ۸ دید کردیم. درباره جانبازان شیمیایی با حاج قاسم صحبت کردیم. در همان سفر در بزرگداشت شهید رهبر در جمع رزمندگان و خبرنگاران تصمیم گرفتیم جلد یک را کار کنیم. موضوع این کتاب از سفرنامه کرمان ما است. 

وی افزود: دومین کتاب روایت ادامه همان برنامه است که به همت آقای لوح موسوی در دیدار جانبازان در کرمان انجام شد. سردار محمد میرجانی که فرمانده خود من هم بود در مراسم حضور داشت و او هم مانند حضرت آقا از ناحیه دست مجروح شد. این جانباز عزیز هم در  این کتاب خاطراتی دارد. سردار میرجانی معاون عملیات شهید زین‌الدین بوده و انسانی بسیار بی ادعا است.
 
غیاثی راد ادامه داد: با اینکه هوش مصنوعی آمده در جنگ توپ خانه هنوز کار خود را می‌کند، کتاب هم هنوز در کنار همه رسانه‌های اجتماعی جایگاه خود را دارد. کتاب «یادها و خاطرات ۱» درباره خبرنگاران شهید بود  و این کتاب روایات جانبازان شیمیایی است.

همچنین غیاثی راد در خصوص کتاب میرزای خوشبخت گفت: شخصیت اصلی یعنی میرزا محمود تقی پور  اول در قم بعد سوریه و بعد در مشهد شهرت دارد. میرزا محمود تقی پور کارهای جهادی زیادی در قم انجام می‌داد. درباره مادر این شهید کتابی به اسم مرضیه چاپ شده است. میرزا محمود تنها روحانی لشگر فاطمیون بود که با ترفند افغانی ایرانی وارد لشگر شد. بنده و همسرم به مادر این شهید قول دادیم که کتاب ایشان را پیگیری کنیم.



علی تن، مشاور وزیر ارشاد در امور جانبازان و ایثارگران گفت: قدم گذاشتن در حوزه ایثار و شهادت بسیار ارزشمند است. دنیای غرب که سال‌ها است شعار می‌دهد و حقوق بشر را در بوق و کرنا می‌کند، درکی از فرهنگ دفاع مقدس ما ندارد. فرهنگ ایثار و شهادت یعنی دادن حق خود به دیگران و این کجا جز در مکتب و شیعه و ولایت مداری مشهود است؟

وی افزود: اگر می‌توانستم همه ابزار را بسیج می‌کردم که روی فرهنگ ایثار و شهادت کار کنند، چرا که کم کار کردیم و بسیار جای کار دارد. بخش بسیار کمی از این ایثار را در این سه کتاب می‌بینیم. این حوزه بسیار چشمگیر است و ما در ایران گاهی یادمان می‌رود که به آن توجه کنیم و آن‌را ببینیم. گاهی خانواده شهدا هم می‌گویند فرزند خود را بعد شهادت شناختند. همه تلاش خود را باید بکنیم تا با قلم خود ایثار این عزیزان را منعکس کنیم. خداوند به این نویسندگان هم عزت دهد چرا که اگر نبودند این خاطرات و این زحمات منعکس نمی‌شد  اگر دنیا یک صدم این ایثار و این خاطرات را داشت بسیار روی آن مانور می‌داد. امیدوارم آن دنیا شرمنده این شهیدان و ایثار گران و جانبازان نشویم.  اعلام آمادگی می‌کنیم و از فکرها و ایده‌ها استقبال می‌کنیم و امیدواریم تأمین اعتبار هم انجام شود.



لوح موسوی جانباز شیمیایی و دبیر کل انجمن حمایت از مجروحان شیمیایی گفت: هنوز جنگ برای من تمام نشده است من احساس می‌کنم کاستی‌های فراوانی در این حوزه وجود دارد و باید دست بجنبانیم چون بعد از رفتن این عزیزان ما فرصت را از دست می‌دهیم. جانبازان شیمیایی در آستانه کهنسالی هستند بسیاری شهید شدند.
ما برای آیندگان و دنیا مطلب قابل عرضی نداریم. کارهای مستندسازی انجام نشده است ما باید مطالبی تهیه کنیم تا بتوان از آن فیلم‌نامه تهیه کرد و وارد حوزه سینما شد. 

موسوی ادامه داد: متأسفم که تهاجم فرهنگی که مقام معظم رهبری می‌گفتند جدی نگرفتیم. رسانه‌های ما رسالت بزرگی دارند در بیان حقایق و اتفاقاتی که بر این عزیزان گذشته است. ما فرزندان عاشورا هستیم اگر واقعه عاشورا نبود، اگر کار زینبی نبود این اسلام به دست ما نمی‌رسید. من درخواست می‌کنم جانبازان شیمیایی را ببینید و خاطراتشان را ثبت کنید. کسانی که چهل سال است نفس راحتی نکشیدند اما باز هم شاکر و  وفاداران نظام هستند. ما دنبال این هستیم این‌ها را در دید مردم قرار دهیم.

دبیر کل انجمن حمایت از مجروحان شیمیایی عنوان کرد: قصه ایثار شهادت وظیفه همه دستگاه‌های دولتی است. این جانبازان عیار این کشور هستند. باید جامعه به طرف این‌ها برود، قهرمانان ملی این‌ها هستند. صبر این جانبازان از زیبایی‌های دفاع مقدس است.



محمود دامغانی، نویسنده کتاب «حافظان مکتب سلیمانی» با اشاره به سخن مقام معظم رهبری درباره شهید سلیمانی گفت: حضرت آقا در سال ۹۸ فرمودند «سردار شهید عزیز ما را به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس آموز نگاه کنید آن وقت اهمیت این قضیه روشن خواهد شد.» در طول تاریخ تحریف یک اتفاق، یک مکتب، زمانی است  که زیبایی‌های آن را بیان نمی‌کنیم. حافظان مکتب سلیمانی با دلنوشته دوستان و یاران شهید من جمله دست خط سردار اسلام شهید، مصطفی ایزدی منتشر شد و جلد اول را سال گذشته تحویل دادیم. در جلد دوم که کتاب حاضر است 
حاج قاسم را در کلام ولایت و عرفا و نگاهی به مدریت جهادی حاج قاسم بنا به سیره و سنت پیامبر و جنگ‌هایی که در زمان پیامبر انجام شد بررسی کردیم البته قصدم تشبیه نیست.

نویسنده کتاب حافظان مکتب سلیمانی ادامه داد: حضرت آقا حاج قاسم را یک انسان مخلص و شریف می‌دانند. عزت حاج قاسم معجزه الهی بود که در زمان ما اتفاق افتاد حاج قاسم حلقه حفاظت و امنیت از کشور را به آن طرف مرز برد. پایه‌ریزی کتابخانه اصلی حاج قاسم جزو برنامه‌ریزی اصلی ما است که می‌خواهیم از حمایت خانه کتاب هم بهره‌مند شویم .
 
او افزود: ما قصد داریم مجموعه ناشران و نشر را عضو پایگاه مقاومت کنیم، تنها کسانی که می‌توانند مروج فرهنگ ایثار و شهادت باشند بسیجیان هستند. حاج قاسم قهرمان بین المللی است ما می‌خواهیم این قدر شناخته شود. امیدوارم در دنیا پرچم حاج قاسم را بلند کنیم.

در پایان مراسم از این سه کتاب رونمایی شد.
 


 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها