سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
کاظم هم رزمنده‌ای خوب بود هم عکاسی بی‌نظیر

محمدحسین حیدری، رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گفت: کاظم فقط عکاس نبود. او در کنار شهید چمران رزمنده و مبارز بسیار دلیری بود و عکاسی را هم از شهید چمران آموزش دید. عکس‌هایی که او در دو سال گرفت بی‌نظیر است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-محمد تفرشی: کتاب عکس جاویدالاثر کاظم اخوان، نهمین جلد از مجموعه کتب عکاسان جنگِ انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در بنیاد فرهنگی روایت فتح رونمایی شد.

در این مراسم محمدحسین حیدری، رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، سردار معروفی، معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد سازمان بسیج در این مراسم سخنرانی کردند.

این رونمایی که در جمع صمیمی عکاسان پیش‌کسوت جنگ برگزار شد، قرار بود در حیاط بنیاد فرهنگی روایت فتح باشد که با بارش باران به نمازخانه منتقل شد.

محمدحسین حیدری، رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس که خود هم از عکاسان جنگ بوده و کتاب عکس هم دارد در جمع دوستان عکاسش گفت: هرکدام از بچه‌های انجمن عکاسان دفاع مقدس یک کاظم اخوان هستند. هرکسی که کاظم را از نزدیک دیده بود یک خوبی از کاظم می‌گفت. کاظم فقط عکاس نبود او در کنار شهید چمران رزمنده و مبارز بسیار دلیری بود و عکاسی را هم از شهید چمران آموزش دید. خوشبختانه کتاب کاظم جلد نهم از مجموعه عکاسان جنگ تحمیلی است که انجمن آن را به چاپ رسانده است.
 

او افزود: حدود ده سال پیش آقای سلطان احمدی تعدادی عکس که درحال‌حاضر در صفحات اولیه کتاب چاپ شده را به ما دادند و استارت این کار زده شد؛ اما به‌هرحال مجموعه ستاد جنگ‌های نامنظم که کاظم با آنجا همکاری داشت آرشیو درستی نداشتند. بعدها به همت آقای علی فریدونی تعداد دیگری عکس به دست ما رسید و ما توفیق داشتیم این کتاب را کامل کنیم.

حیدری گفت: امیدوارم معجزه و اتفاقی بیفتد که ما خبر سلامتی کاظم را بشنویم. کاظم طی دو سال آثاری خلق کرده که هرکدام از عکاسان دنیا از این عکس‌ها داشتند الان اسطوره شده بودند؛ اما ما قدر کاظم اخوان را آن‌گونه که باید ندانستیم. کاظم به‌عنوان رزمنده به ستاد شهید چمران می‌رود، در آن‌جا با هوشی که داشت از شهید چمران خواست که عکاسی یادش دهد و کارهای خیلی خوبی هم انجام داد که مشخص می‌کند انتخاب شهید چمران هم انتخاب خوبی بوده است.
 

سردار معروفی، معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد سازمان بسیج با ابراز خوش‌حالی از حضور در جمع صمیمی عکاسان جنگ گفت: امروز برای تجلیل از مجاهد عزیز گرد هم آمده‌ایم که در کنار شهید چمران هم خوب دلاوری می‌کرد، هم عکاس بسیار خوبی بود و متأسفانه به دست صهیونیست‌ها ربوده شد. اگر به‌سوی حق شتافته با شهدا محشور شود و اگر در این دنیاست خدا او را در کنار امام زمان قرار دهد. 

معروفی بیان کرد: یکی از ماندگارترین نیازهای امروز جامعه ما ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به‌عنوان گفتمان مصونیت کشور و یک حقیقتی برای آیندگان است و آن کتاب است که ماندگار است و ثبت و ضبط این نبرد نابرابر برای آیندگان با فیلم و عکس بسیار موثر بوده است.

حیدری از روزهای جنگ و مواجهه با عکاسان گفت و ادامه داد: عکاسان و خبرنگارانی را در جنگ دیدم که زخمی شده بودند اما دوربین و ثبت عکس را رها نکرده بودند یا عکاسی را که یک دستش دوربین بود و یک دستش اسلحه. شهید اخوان هم از این قشر بود.

حیدری افزود: جنگ برای شما تمام نشده و همچنان با ثبت و ضبط اتفاقات و حرکت رسانه‌ای در جنگ نرم که بسیار تخریب‌کننده‌تر از جنگ سخت است فعالیت می‌کنید. اگر عکاسان و خبرنگاران در جنگ نبودند و این رشادت‌ها را ثبت نمی‌کردند امروز نمی‌توانستیم به آیندگان جنگ را درست معرفی کنیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها