سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۶
كشف آرامگاه شمس تبريزي در تبريز

سخنگوي شوراي شهر تبريز از كشف آرامگاه حقيقي شمس تبريزي، عارف نامي قرن ششم هجري در تبريز بر اساس منابع موجود تاريخي خبر داد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حبيب شيري سخنگوي شوراي شهر تبريز گفت: بر اساس اسناد، منابع موجود تاريخي و مطالعات انجام گرفته آرامگاه شمس تبريزي، پير و مراد مولانا جلال‌الدين محمد بلخي در منطقه گجيل تبريز واقع شده است.

وي افزود: اين آرامگاه اخيرأ پس از انجام مطالعات تاريخي، بررسي اسناد و منابع معتبر موجود توسط كارشناسان و تاريخ پژوهان در تبريز شناسايي شده و به زودي نسبت به بازسازي و احياي آرامگاه شمس تبريزي اقدام خواهد شد.

سخنگوي شوراي شهر تبريز ضمن رد ادعاي ديگر شهرها و كشورها مبني بر قرار گرفتن آرامگاه شمس در شهرهاي مختلف اظهار داشت: متأسفانه در سايه غفلت و سكوت تاريخي متوليان فرهنگ و تاريخ طي سال‌هاي گذشته و عدم مطالعه و تحقيق دقيق پيرامون اين موضوع ادعاهاي بسياري مبني بر قرار داشتن آرامگاه شمس تبريزي در شهرها و حتي كشورهاي ديگر مطرح شده، اما شوراي شهر و شهرداري تبريز قصد دارد بر اساس مستندات اين واقعيت تاريخي به اثبات برساند.

شيري در خاتمه سخنانش يادآور شد: به‌زودي مراحل احيا و بازسازي آرامگاه شمس از سوي شهرداري آغاز خواهد شد.

شمس‌الدین یا شمس تبریزی از صوفیان مشهور سده ششم هجری است. شهرت اين شاعر نامدار بیشتر به‌دليل آشنایی با مولاناست و دیوان غزل‌های مولوی با نام کلیات شمس شناخته می‌شود.

مجموعه مزار عارف بزرگ مشرق زمین شمس تبریزی که امروزه تنها یادگار آن مناری است با ارتفاع حدود 5/14 متر، در منطقه غرب خوی در محله شمس تبریزی نزدیک امامزاده سید بهلول(ع) قرار دارد.

با توجه به نوشته‌ها و اسناد باقیمانده تعداد این منارها سه عدد بوده که در گذر زمان دو تای آن تخریب شده و تنها منار باقیمانده نیز خمیدگی قابل توجهی پیدا کرده است. منار با شاخ‌ها و جمجمه‌های قوچ‌های وحشی تزیین شده که گویا حاصل شکار یک روزه شاه اسماعیل و قشون او بوده است.

مصالح به‌کار رفته در ساخت منارهاي موجود سنگ و بقیه آجر است و وسیله پلکانهایی در درون منار می‌توان به قسمت انتهایی آن دسترسی پیدا کرد.

درباره سازنده منارها، تاریخ ساخت و نیز کاربرد آن مطالب مختلفی بیان شده، ولی گویا بخشی از کاخ شاهی خاقان صفوی بوده که در کنار مزار شمس تبریزی و به خاطر علاقه‌ای که به شخصیت معنوی او داشته، دستور ساخت آن کاخ را داده است. بعضی از محققان معتقدند آن مناره‌ها را به دوره قبل از مغول (سلجوقی) منسوب می‌كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها