دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
«پایگاه‌های اطلاعاتی علم‌سنجی در ایران و جهان»؛ منبعی برای طراحی استراتژی جست‌‌و‌جو

نویسنده کتاب «پایگاه‌های اطلاعاتی علم‌سنجی در ایران و جهان» معتقد است این کتاب تأکید دارد استخراج اطلاعات از پایگاه‌های اطلاعاتی با احتیاط و براساس شناخت جست‌و‌جو باشد تا گزارش دقیق منعکس شود.

هاشم عطاپور در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تألیف کتاب «پایگاه‌های اطلاعاتی علم‌سنجی در ایران و جهان» اظهار کرد: حدود پنج سال پیش که مسئولیت تدریس درس علم‌سنجی پایگاه‌های اطلاعاتی علم‌سنجی را در دانشگاه تبریز در مقطع کارشناسی ارشد بر عهده گرفتم، جست‌و‌جو کردم و بنابر تحقیقاتم متوجه شدم، منبع تألیفی و ترجمه خاصی درباره این موضوع وجود ندارد.

وی افزود: به‌دلیل همین خلاء در حوزه کتاب‌های درسی دانشگاهی و جمع‌آوری محتواهایی که از طریق تدریس در این دو سال کسب کردم به‌علاوه تجربیاتم، کتاب «پایگاه‌های اطلاعاتی علم‌سنجی در ایران و جهان» را تألیف کردم. از انتشار  کتاب استقبال و در مجموع دو سال برای داوری‌ سرفصل‌ها، نسخه اولیه کتاب و چاپ کتاب زمان بُرد.

عطاپور با بیان اینکه کتاب «پایگاه‌های اطلاعاتی علم‌سنجی در ایران و جهان» حاصل سه سال تدریس و فعالیت‌های پژوهشی‌ است، درباره جامعه هدف این کتاب اظهار کرد: جامعه هدف این کتاب ابتدا پژوهشگران و دانشجویان رشته علم‌سنجی در مقطع کارشناسی‌ارشد و دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در مقطع کارشناسی و در بخش مدیریت نشریات ادواری است؛ البته این کتاب به‌طور کلی برای همه پژوهشگران سازمانی و دانشگاهی کاربرد دارد و کارشناسان پژوهشی دانشگاه‌ها نیز مخاطبان دیگر  این کتاب هستند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که این کتاب چه خلاء و نیازی را درباره موضوع منابع مطالعاتی علم‌سنجی برطرف می‌کند، عنوان کرد: این کتاب در زمینه جست‌و‌جو و کسب اطلاعات از پایگاه‌های اطلاعاتی علم‌سنجی، تاریخچه،‌ معرفی و چگونگی کار با این پایگاه‌ها و دریافت گزارش از این پایگاه‌های علمی می‌تواند مؤثر باشد. 

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تبریز درباره تعریف دو واژه «علم‌سنجی» و «کتاب‌سنجی» گفت: «کتاب‌سنجی» سنجش کمّی آثار علمی است و اگر بخواهیم این موضوع را بسط بدهیم و بخواهیم از این داده‌ها، فراتر از اطلاعات کتابخانه‌ای و در سطح سیاست‌گذاری علمی استفاده کنیم، این واژه معنای علم‌سنجی می‌گیرد. 

 
                            

هاشم‌پور درباره چالش‌های استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی علم‌سنجی در ایران گفت: مهم‌ترین چالش در حال حاضر، دشواری دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی علم‌سنجی در دنیا است و به همین دلیل  از تدریس تعاملی و مشارکت دانشجویان، یعنی استفاده همزمان از پایگاه‌های اطلاعاتی دنیا هنگام تدریس در کلاس محروم هستیم.

وی درباره گزارش گرفتن از پایگاه‌های اطلاعاتی علمی دنیا اظهار کرد: در زمینه نحوه گزارش‌گیری از پایگاه‌های اطلاعاتی اگر شناخت، استراتژی و تنظیمات جست‌و‌جو از این پایگاه‌های اطلاعاتی درست نباشد، ممکن است گزارش غیرواقعی و گمراه‌‌کننده‌ای به جامعه علمی  ارائه شود، به همین دلیل باید در زمینه جست‌و‌جو و استخراج اطلاعات از پایگاه‌های اطلاعاتی با احتیاط عمل کرد.
 
نوینسده کتاب «پایگاه‌های اطلاعاتی علم‌سنجی در ایران و جهان» درباره مشخصات این کتاب اظهار کرد: این کتاب در 216 صفحه و هشت فصل، سال 1402 ازسوی انتشارات سمت در دو قالب الکترونیکی و کاغذی وارد بازار کتاب شده است. قیمت کتاب کاغذی و چاپی «پایگاه‌های اطلاعاتی علم‌سنجی در ایران و جهان» 136 هزار تومان و نسخه الکترونیک آن 59 هزار و 400  تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها