چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰
كتابي براي توسعه يادگيري رياضيات در كودكان

كتاب «روش تدريس رياضي در دوره ابتدايي» منتشر شد. مولف در اين اثر به بررسي رشد و توسعه يادگيري رياضيات در كودكان و چگونگي استفاده از تحقيقات كنوني توسط دست‌اندركاران براي رسيدن به رشد درك رياضي در كودكان پرداخته است.

شهرناز بخشعلي‌زاده، مترجم كتاب «روش تدريس رياضي در دوره ابتدايي» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: اين اثر علاوه بر قابليت كاربرد به‌عنوان كتاب درسي در دوره‌هاي تربيت معلم، براي معلماني كه تازه شروع به كار كرده‌اند يا معلماني كه مي‌خواهند روش‌هاي تدريس خود را با تحقيقات كنوني هماهنگ كنند، يك كتاب مرجع به شمار مي‌آيد. در اين كتاب ياددهي و يادگيري رياضيات در كودكان 3 تا 11 ساله بررسي مي‌شود.

وي ادامه داد: كتاب‌هاي بسياري وجود دارند كه حوزه‌هاي مختلف رياضي را مورد بررسي قرار مي‌دهند و به دانش موضوعي لازم براي تدريس اين حوزه‌ها مي‌پردازند، اما تفاوت كتاب «روش تدريس رياضي در دوره ابتدايي» با ساير كتاب‌ها در اين است كه اين اثر به مسائل كليدي تحقيقات كنوني و چگونگي بررسي آنها در سطح عملي نگاه مي‌كند، ارتباط بين ياددهي، مديريت، برنامه‌ريزي، طراحي و ارزيابي را بررسي و درباره چگونگي ارتقاي درك رياضي كودكان و توانايي استفاده از رياضي در بافت‌هاي مختلف، ايده‌هاي جديدي را مطرح مي‌كند.

بخشعلي‌زاده با اشاره به محتواي كتاب گفت: مولف در فصل نخست به رياضيات به‌ عنوان يك حوزه موضوعي پرداخته، استنباط‌هاي كنوني و رايج درباره ماهيت و چيستي رياضي و آنچه موجب تسهيل درك رياضي در كودكان 3 تا 11 ساله مي‌شود را بررسي كرده است.

مترجم كتاب «روش تدريس رياضي در دوره ابتدايي» تصريح كرد: فصل دوم، مبتني بر فصل نخست است و بر يادگيري رياضيات در كودكان تمركز دارد. در اين فصل اصول كلي تدريس و يادگيري در ارتباط با نظريه‌ها بررسي شده‌اند. تمركز اصلي فصل بر استفاده كودكان از رياضيات و به‌كارگيري آن است و استفاده از تحقيقات، بازي‌ها، حل مساله و داستان به‌ عنوان نقطه شروع و ايده‌هاي مربوط به فرابرنامه درسي بررسي شده است.

وي يادآور شد: در فصل سوم از مثال‌هايي كه اهميت ابعاد مختلف تدريس را روشن مي‌كنند، استفاده شده است. اهميت داشتن تعامل مؤثر ميان معلم و دانش‌آموزان با مواد آموزشي كه در كلاس درس استفاده مي‌شوند و همچنين اهميت برقراري ارتباط ميان ابعاد مختلف رياضي، نمادها، تصويرهاي ذهني، تصويرهاي كلمات و نمودارها بررسي شده‌اند. همچنين اهميت مطرح كردن پرسش‌هاي مناسب و استفاده از مدل‌سازي رياضي نيز در اين فصل بيان شده‌اند و در پايان، مروري بر راه‌هاي استفاده از ICT در بافت‌هاي عملي و روزمره كلاس درس انجام مي‌شود.

بخشعلي زاده اظهار داشت: هدف فصل چهارم، ارايه روش‌هاي مختلف به‌كارگيري منابع توسط معلم و دانش‌آموز در درس رياضي است. مولف در اين فصل مناسب بودن منابع را بررسي و براي روشن شدن موضوع از مثال‌هاي واقعي و عملي كلاس درس استفاده كرده است.

مترجم كتاب «روش تدريس رياضي در دوره ابتدايي» عنوان داشت: در فصل پنجم، چگونگي سازماندهي و مديريت تدريس و كلاس رياضي بررسي مي‌شود و نه تنها بر ابعاد سازماندهي، بلكه بر چگونگي درگير كردن دانش‌آموزان تاكيد دارد. به دليل اين كه مشاركت دانش‌آموزان، كليد موفقيت ياددهي و يادگيري است، برخي از راهبردها و راه‌حل‌هاي ممكن توضيح داده شده‌اند. مولف در اين فصل سعي كرده تا فرصت‌هاي غني و قابل دسترس براي گروه‌بندي دانش‌آموزان را با هر شكلي از چيدمان كلاسي شناسايي و مناسب‌ترين نوع اين گروه‌بندي‌ها را تحليل كند.

استاد دانشگاه ادامه داد: مولف در فصل ششم به ارزيابي و چرخه طراحي با تمركز بر رياضيات مي‌پردازد. ارزيابي درك كودكان از رياضيات با شناسايي بدفهمي‌ها و نحوه مقابله با آنها به شيوه‌اي حمايت‌كننده، مورد بررسي قرار مي‌گيرد. موضوع برنامه‌ريزي فرابرنامه درسي، همان‌گونه كه در فصل‌هاي قبل به آن اشاره شده است، در اين فصل نيز تحليل مي‌شود.

وي بيان كرد: در فصل هفتم مولف به بيان برخي از موضوعات مربوط به قابليت دسترسي رياضيات براي همه دانش‌آموزان پرداخته است. در اين فصل برخي از گروه‌هاي دانش‌آموزي كه ممكن است از برنامه جدا شوند، مورد دقت قرار مي‌گيرند. برخي از اين گروه‌ها عبارت‌اند از: كودكان با نيازهاي آموزشي خاص، دانش‌آموزاني كه پيشينه فرهنگي آنها با ساير اعضاي كلاس متفاوت است، دانش‌آموزاني كه رياضيات را دشوار مي‌دانند و آنهايي كه نسبت به بقيه دانش‌آموزان از توانايي بيشتري برخوردارند. نويسنده همچنين براي فراهم كردن فعاليت‌هاي مناسب و كاهش موانع احتمالي در يادگيري به بررسي ايده‌هاي عملي مي‌پردازد.

مترجم كتاب «روش تدريس رياضي در دوره ابتدايي» افزود: هدف فصل هشتم، بررسي نقش معلمان دوره ابتدايي يا مربيان دوره پيش‌دبستاني در ايجاد انگيزه، حمايت كردن و به چالش كشيدن يادگيري رياضيات در كودكان در طول برنامه درسي رياضي يا در تمام حوزه‌هاي يادگيري است. در اين فصل نقش هماهنگ‌كنندگان رياضي يا هدايت‌كنندگان موضوعي در مدرسه و چگونگي تاثيرگذاري در حمايت همكاران بررسي مي‌شود. 

بخشعلي‌زاده در پايان گفت: معلمان دانشجو ، مدرسان رشته‌هاي آموزش ابتدايي و معلمان مدارس ابتدايي، مخاطبان اصلي اين اثر را تشكيل مي‌دهند. همچنين دانشجويان رشته‌‌هاي آموزش رياضي، دبيري رياضي، استادان دانشگاه‌هايي كه درس آموزش رياضي و دبيري رياضي را تدريس مي‌كنند نيز مي‌توانند از اين كتاب استفاده كنند.

كتاب «روش تدريس رياضي در دوره ابتدايي»اثر «گيل باتل» با ترجمه شهرناز بخشعلي‌زاده از سوي سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت)به تازگي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط