پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۴
كتاب‌هاي تصويري جنگ، منبع الهام نقاشان

حبيب‌الله صادقي، نقاش و عضو هيات علمي دانشگاه شاهد، كتاب‌هاي تصويري جنگ را منبعي ارزشمند براي الهام نقاشان از زواياي پنهان دوران هشت سال دفاع مقدس دانست و گفت: اين كتاب‌ها بازگو كننده نگاه اجتماعي عكاسان‌‌اند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نشست "تعامل نقاشي با عكاسي"، اولين جلسه تخصصي انجمن عكاسان انقلاب و دفاع‌مقدس در نمايشگاه 24، عصر امروز (15 ارديبهشت 90)، در غرفه اين انجمن واقع در سالن شبستان مصلاي تهران، راهروي 31، شماره 35 برگزار شد.
 
حبيب‌الله صادقي، نقاش و عضو هيات علمي دانشگاه شاهد در اين نشست درباره جايگاه عكس و نقاشي در آثار دفاع مقدس گفت: عكس ثبت يك آن و لحظه است كه با آموزه‌هاي دروني و انديشه عكاس گره مي‌خورد و منجر به خلق آثاري ماندگار مي‌شود. نتيجه ثبت اين لحظات پيوند انديشه نقاش با احساس و تفكر عكاس است.

صادقي در ادامه با اشاره به آثار منتشر شده در حوزه كتاب‌هاي تصويري انقلاب و دفاع مقدس تصريح كرد: تاكنون كتاب‌هاي بسياري از روايت تصويري جنگ منتشر شده‌اند كه بازگو كننده نگاه اجتماعي عكاسان‌‌اند. در حالي كه اين هنرمندان،‌ بايد تصاوير زيبايي را كه در آرشيوهاي شخصي خود دارند و به مسايل ديگري در حاشيه دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس پرداخته‌اند را هم به جامعه منتقل كنند.

وي تصريح كرد: كتاب‌هاي تصويري دفاع مقدس فرصت حاشيه‌نويسي متن را براي نقاش فراهم مي‌آورند تا با الهام از تصاوير، فرهنگ دفاع‌مقدس را به آثار خود منتقل كنند. در كنار اين، نبايد عكاس خبري به دليل سرعت انتقال خبر، از ثبت لحظه‌هاي تكرار نشدني غافل بماند. بلكه بايد نگاهي روان‌شناسانه را براي نقل وقايع در پيش بگيرد.

حبيب‌الله صادقي افزود: كتاب‌هاي تصويري كه تاكنون چاپ شده‌اند، ظرفيت گسترش و پرداخت به موضوعات بيشتري را دارند. نظير كتاب عكس "شهدا" كه مي‌توان مشابه آن، تصاويري از مادران شهدا و روايت تصويري از دوران كودكي تا شهادت يك شهيد را منتشر كرد.

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشت‌ماه سال جاري در مصلاي امام‌خميني (ره) تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها