فتحالله فروغي با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: تشخيص نياز واقعي، همان درك رابطه معنادار بين «بازار» و «خريدار» است كه كار چندان سادهاي نيست و براي انجام درست آن بايد اطلاعات دقيق و درستي در اختيار داشت.
وي افزود: شناخت عواملي مانند تغييرات بازار در يك فاصله زماني، رقابت و آثار ناشي از آن، روند اجتماعي اقتصادي، ويژگي مشتريها و... از جمله مواردي است كه بايد يك توليدكننده هوشيار آنها را در نظر داشته باشد.
فروغي با بيان اينكه نخستين وظيفه هر ناشر، شناسايي نياز بازار است، عنوان كرد: يك ناشر حرفهاي بايد با تجزيه و تحليل بازار، نيازسنجي و بازار آفريني مورد نظر خود را عملي سازد.
وي تصريح كرد: نيازسنجي مانند ابزاري كارآمد براي مشخص كردن ارزشها، تمايلات و گرايشها كارايي موثري دارد و هدف اصلي آن توليد اطلاعات درباره مصرف كننده است.
به گفته مدير مسوول انتشارات «شورا»، هدف اصلي نيازسنجي، توليد اطلاعات درباره مصرف كننده است، يعني به چه چيزي و به چه اندازهاي نياز داريم.
فروغي با اشاره به مبحث بازار آفريني، گفت: بازار آفريني در واقع ايجاد يك بازار جديد و تبديل توانمنديها از قوه به فعل است و در حقيقت شامل آن دسته از اقدامات و فعاليتهايي است كه فرصت مناسب را براي توليد كننده محصول فراهم ميآورد تا محصول خود را در زمان نيازمندي مشتري در اختيار وي قرار دهد.
وي خاطرنشان كرد: نيازسنجي به عنوان مقدمه بازار آفريني است و بازار آفريني نيز يكي از شاخصهاي مهم براي ارضاي نيازها و خواستههاي مشتريان به عنوان مخاطبان اصلي در موسسات انتشاراتي محسوب ميشود.
سهشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
نظر شما