شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۲
دومین همایش «صد سال شعر زنان فارسی‌سرا» برگزار می‌شود

آیین گشایش دومین همایش یک روزه «صد سال شعر زنان فارسی‌سرا» صبح فردا(8 خرداد) از ساعت هشت صبح در سالن اجتماعات انجمن شاعران ایران برگزار می‌شود. حدود 40 سخنرانی و شعرخوانی با محوریت پروین اعتصامی برای این همایش در نظر گرفته شده است.\

فاطمه راکعی دبیر اجرایی این همایش، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: مشفق کاشانی، رییس هیات مدیره انجمن شاعران ایران در آیین افتتاحیه این همایش به سخنرانی می‌پردازد. سخنرانی من به عنوان دبیر اجرایی و سهیلا صلاحی‌مقدم، دبیر علمی همایش از دیگر برنامه‌های افتتاحیه همایش هستند.

وی ادامه داد: شش میهمان خارجی از کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان و شبه قاره هند در این همایش حضور دارند. سه تن از این افراد به ایراد سخنرانی و سه تن دیگر به شعرخوانی می‌پردازند.

زیبانساء باباعلی آوا، فریده سیدگل آوا از تاجیکستان و فائزه زهرا میرزا از شبه قاره هند سخنرانان خارجی همایش هستند. زلفی عطایی از ازبکستان، محبوبه ابراهیمی از افغانستان و عایشه سعید آوا از تاجیکستان نیز به شعرخوانی می‌پردازند.

دبیر اجرایی این همایش درباره میزگرد تخصصی همایش اظهار داشت: دو میزگرد تخصصی با عنوان «نویافته‌هایی از شعر و شخصیت پروین اعتصامی» صبح و بعدازظهر یک‌شنبه به ترتیب با ریاست حکیمه دبیران و طلعت کاویان‌پور برگزار می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: از آن‌جا که محوریت اصلی همایش درباره پروین اعتصامی است حدود 15 نفر درباره مسائل نویافته در شعر و شخصیت پروین صحبت می‌کنند. محمدرضا سنگری، فاطمه مدرسی، محمدرضا یوسفی، محمود فضیلت و شیرزاد طایفی از جمله این سخنرانان هستند.

راکعی به اسامی دیگر سخنرانان همایش اشاره و تشریح کرد: مریم حسینی، عبدالعلی اویسی، مریم عاملی‌رضایی، وحید مبارک، پریچهر سلطانی و اسماعیل امینی از دیگر سخنرانان این همایش خواهند بود.

وی از اجرای شعرخوانی در فواصل زمانی میان سخنرانی‌ها خبر داد و گفت: یکی دیگر از محورهای همایش، «سیمای زن در شعر شاعران مرد معاصر» است. برهمین اساس شعرخوانی‌هایی با مضمون زن و مادر در میان بخش‌های مختلف سخنرانی‌های علمی همایش برگزار می‌شود. 

دبیر اجرایی این همایش در ادامه توضیح داد: مشفق کاشانی، ساعد باقری، سهیل محمودی، محمدرضا عبدالملکیان، افشین علا، بیوک ملکی، اسماعیل امینی، غزل تاجبخش، صدیقه وسمقی، سیمین‌دخت وحیدی، فریبا یوسفی، فاطمه سالاروند، نرگس رجایی، مریم جعفری آذرمانی و راضیه بهرامی از جمله شاعرانی هستند که به شعرخوانی در این همایش می‌پردازند.

وی درباره بخش پایانی این همایش افزود: اجرای موسیقی توسط نوازندگان زن برنامه بخش پایانی این همایش است.

راکعی در پایان یادآور شد: همچنین نمایشگاهی از آثار شاعران زن، کتاب‌های منتشر شده درباره آن‌ها، نقد و ترجمه شعر همزمان با برگزاری این همایش در محل انجمن شاعران ایران برپاست. 

مجموعه مقالات ارائه شده در این همایش نیز در قالب کتابی منتشر می‌شود.

دومین همایش یک روزه «صد سال شعر زنان فارسی‌سرا» صبح فردا(8 خرداد) از ساعت هشت صبح در سالن اجتماعات انجمن شاعران ایران واقع در خیابان شریعتی، خیابان شهیدکلاهدوز(دولت)، نبش خیابان شهید نعمتی آغاز می‌شود و تا ساعت 9 شب ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط