قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیههای اسلامی دانشآموزي، در نخستين نشست از سلسله نشستهاي تعليم و تربيت ولايي كه با موضوع «عوامل و موانع آموزش و پرورش مصونساز» برگزار شد، آموزش از طريق آثار مكتوبي را كه برمبناي فطرت نگاشته شده باشند از جمله راهكارهاي ايجاد آموزش و پرورش مصونساز در جامعه عنوان كرد._
وي ادامه داد: از ميان آثار مكتوب، پرشمارگانترين كتابها، كتابهاي درسياند و اين نشان ميدهد كه با وجود ظهور ابزار ديگري در آموزش و پرورش مانند اينترنت، كتاب و كتابخواني همچنان از اهميت و جايگاه والايي برخوردار است كه در دسترس بودن و استفاده از آن در هر موقعيت و مكان را ميتوان از علتهاي اساسي اين وضعيت برشمرد.
قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیههای اسلامی دانشآموزي تصريح كرد: وجود داشتن كتاب در دسترس دانشآموزان مهم است، اما مهمتر از آن ايجاد فرهنگ مطالعه و كتابخواني در ميان آنهاست. خانوادهاي كه در سبد خريد نيازهايش آثار مكتوب نيز به چشم ميخورد، زمينه را براي ايجاد فرهنگ مطالعه در فرزندانشان به صورت غيرمستقيم فراهم ميكند. اگر دانشآموزان با كتاب مانوس شوند، ديگر در جامعه معضلي به نام چگونگي گذراندن اوقات فراغت وجود نخواهد داشت.
حجتالاسلام مشهدي آقايي يادآور شد: كتابهاي بسياري در حوزه مهارتهاي زندگي به چشم ميخورد كه برگرفته از كشورهاي غربياند، در حالي كه خداوند در قرآن و ائمه اطهار(ع) در روايات و احاديث مختلف كاملترين اين مهارتها را بيان كردهاند كه استفاده نكردن از اين آموزهها، نشاندهنده غفلت انسانها از معارف اهل بيت(ع) و دستورات قرآني است. مسوولان، مولفان و محققان كشورمان بايد بيش از پيش به تحقيق و تاليف در حوزه آموزش آداب زندگي و پيشگيري از آسيبهاي دانشآموزي بر اساس معارف ديني اقدام كنند.
وي با اشاره به وجود نظام نادرست ارزشيابي دانشآموزان در مدارس افزود: متاسفانه ارزشيابيهايي كه در مدارس صورت ميگيرد، پاسخمحورند و باعث شده تا دانشآموزان به حفظ كردن مطالب كتابهاي درسي اكتفا كنند و به تحقيق و پژوهش نپردازند. ارزشيابي صحيح، آن ارزشيابي است كه در ذهن دانشآموز سوال ايجاد كند و او را براي حل مساله ايجاد شده به كنكاش و تلاش وادارد.
در ادامه اين نشست، حجتالاسلام محمدتقي محمديان، رييس فرهنگسراي ولاء، از نظام تعليم و تربيت به عنوان اساسيترين نظام در جامعه ياد كرد و گفت: مسوولان جامعه بايد نظام آموزش و پرورش را نيز مانند قواي سهگانه مقننه، قضاييه و مجريه، به عنوان مهمترين قوه در جامعه بپندارند و براي پربار كردن محتواي آن و پيشگيري از هرگونه آسيبهاي دانشآموزي در مدارس بيش، از گذشته اقدامات اساسي انجام دهند.
رييس فرهنگسراي ولاء ادامه داد: توليد مكتوبات متناسب با نيازهاي امروز جامعه و اولويتهاي اجتماعي ميتواند از جمله مهمترين اين اقدامات به شمار آيد. كتابهايي كه در حوزه آسيبهاي دانشآموزي در بازار نشر وجود دارند، همگي بر اساس نيازهاي حدود 50 سال گذشته يا برگرفته از آثار ترجمه شدهاند كه با فرهنگ جامعه اسلامي در تضادند. بنابراين، در حوزه آثار مكتوب به غنيسازي بر اساس مباني ديني نيازمنديم.
حجتالاسلام محمديان با تاكيد بر اين كه نظام آموزش و پرورش بايد به گونهاي مديريت شود كه دانشآموزان براي حدود بيست سال آينده تربيت شوند و نيازهاي دانشآموزان بر اساس چشمانداز بيست سال بعد پيشبيني شود، اظهار داشت: براي رسيدن به نظام آموزش و پرورش مطلوب متفكران، فرهيختگان، مولفان و روشنفكران جامعه بايد آثاري را خلق كنند و موضوعات نويني كه جامعه تربيتي كشورمان در سالهاي آينده با آنها مواجه خواهد شد را پيشبيني كنند و براي پيشگيري از بروز آسيبهاي دانشآموزي، محصولات فرهنگي مناسبي را به عرصه ظهور برسانند.
نخستين نشست از سلسله نشستهاي تعليم و تربيت ولايي با موضوع «عوامل و موانع آموزش و پرورش مصونساز» صبح امروز (18خرداد) با حضور جمعي از مشاوران و معاونان آموزشي منطقه 20 و با مشاركت معاونت اجتماعي نيروي انتظامي تهران بزرگ و آموزش و پرورش ناحيه دو شهرري در مجتمع علوم و فنون شهيد رحيمي واقع در شهرري، شهرك 13 آبان، خيابان شهيد جمشيدي، ارديبهشت 3، جنب مسجد امام رضا(ع)برگزار شد.
نظر شما