شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
متغيرهاي موثر در تبليغات جامعه‌شناسي دين‌

يك كارشناس علوم اجتماعي، تدوين «منبع‌شناسي تحليلي جامعه‌شناسي تبليغ ديني در ايران» را به نيمه راه رساند. وي از اين اثر به عنوان معرفي منابع حوزه جامعه‌شناسي ياد كرد كه معطوف به تبليغ دين‌اند و متغيرهايي را بازگو و تحليل مي‌كند كه وزن بيشتري در تبليغات جامعه‌شناسي ديني‌ دارند.\

سيدمحسن ميرسندسي، مدير گروه علوم اجتماعي پژوهشكده دين و انديشه معاصر دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره اين اثر پژوهشي اظهار داشت: اين كتاب با بررسي آثار و منابع جامعه‌شناسي تبليغ، تمامي متغيرهايي كه به نظر مي‌رسد در تبليغ دين اثرگذار باشند را در تحليلي سيستمي بررسي مي‌كند و هر يك از اين عناصر را در شرايط گوناگون به ويژه شرايط بومي ايراني ارزيابي و ارتباط آنها را با ساير متغيرها مقايسه مي‌كند.

وي با اشاره به اين كه اين پژوهش مي‌كوشد با دسته‌بندي عوامل سطوح خرد و كلان اين حوزه، تحليلي جامعه‌شناسانه و كاربردي بر اساس وزن متغيرها در واقعيت ارايه دهد، تصريح كرد: نتايج اين پژوهش در آينده تاثيرات فراواني را در بررسي وضعيت اجتماعي ايران از نظر فرهنگي، سياسي، اقتصادي و ... خواهد داشت.

ميرسندسي با اشاره به بخش‌هايي از اين پژوهش، بررسي وضعيت مبلغان ديني كه اغلب روحانيون‌اند و پيش از انقلاب در مقام مقابله با حكومت عمل مي‌كردند و اكنون جايگاهي كاملا متمايز در نظام حكومتي دارند، يادآور شد: جداي از مبلغان ديني، سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان تبليغ، مخاطبان اصلي اين اثر به شمار مي‌آيند. 

قرار است «منبع‌شناسي تحليلي جامعه‌شناسي تبليغ ديني در ايران» را پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامي(پژوهشكده دين و انديشه معاصر خراسان) در حجمي حدود 200 صفحه به چاپ رساند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها