شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۲
نقد اثري اجتماعي در سراي اهل قلم

نشست آخرين يك‌شنبه خرداد ماه سراي اهل قلم به نقد و بررسي كتاب «سرشت نمادین اجتماع» اثري از «آنتونی پی. کوهن» اختصاص دارد كه سال جاري ترجمه آن با كوشش دکتر عبدالله گیویان از سوي انتشارات دانشکده صدا و سیما منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به اعتقاد مترجم اين اثر، همچنان كه در بخشي از كتاب آورده است:«اين کتاب تلاشی است برای توضیح مفهوم اجتماع از منظری فرهنگ‌گرا. این اثر بسیار موجز و فشرده نگاشته شده است و از همین رو، ممکن است در وهله نخست برای خواننده ناآشنا با ادبیات این حوزه، ‌دیریاب به نظر برسد، اما مطالعه انتقادی و فعال خواننده و تلاش برای یافتن موارد پذیرش و رد ،‌‌آن را به متنی صمیمی تبدیل خواهد کرد.»

اين نوشتار در چهار فصل تدوین شده است. فصل نخست مفاهیمی مانند نمادگرایی و مرزبندی، ‌نمادگرایی و معنا، نما، فرهنگ، اجتماع و مطالبی درباره نگاه مکتب شیکاگو به مباحث اجتماعی را مرور مي‌كند.
نمادین‌سازی مرزها، عنوان فصل دوم کتاب است که در آن مباحثی نظير مرز و تغییر اجتماعی، آیین و مرز، وارونه‌سازی‌های نمادین و خودآگاهی جاي دارد.

مولف در فصل بعدي اثر خود كه «اجتماعی بودن‌های معنا» نام دارد، مباحثی مانند اجتماع، ساختار و نماد، نمادگرایی و تغییر اجتماعی، ظواهر فریبنده و تغییر شکل را بررسي مي‌كند.

آخرین فصل کتاب با نام «سازه نمادین اجتماع» مسايلی مانند اجتماع به عنوان یک سازه ذهنی، نمادین‌کردن گذشته، واکنش نسبت به زمان حاضر، قومیت و محلیت، اجتماع و هویت، مخالفت و مرز؛ سازه نمادین اجتماع، را مي‌كاود.

مترجم اين اثر بر ضرورت مطالعه آن برای پژوهندگان حوزه فرهنگ و ارتباطات تاكيد دارد، افرادي که اغلب به مطالعات کیفی در حوزه ارتباطات علاقه‌مندند.

نشست نقد و بررسي كتاب «سرشت نمادين اجتماع» با حضور دكتر نعمت‌الله فاضلي، دانش‌آموخته انسان‌شناسی از کشور انگلستان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی، سعيد ذكايي، عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی، دكتر عبدالله گيويان، مترجم كتاب و خديجه معصومي، از كارشناسان حوزه مسايل اجتماعي، در سراي اهل قلم برگزار مي‌شود.

علاقه‌مندان براي حضور در اين برنامه مي‌توانند فردا(يكشنبه، 29 خرداد ماه) از ساعت 17 تا 19 به نشاني خيابان انقلاب، خيابان برادران مظفر جنوبي، كوچه خواجه نصير، ساختمان سراي اهل قلم، شماره دو، طبقه دوم مراجعه كنند.

نخستين چاپ كتاب «سرشت نمادین اجتماع» را انتشارات دانشکده صدا و سیما در 199 صفحه با قطع وزیری و بهاي 50000 ريال در سال جاري منتشر و روانه بازار كتاب كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها