چاپ نخست كتاب «راهبرد نفوذ در نظارت استراتژيك» تاليف حسينعلي احمدي گرجي از سوي انتشارات فرمنش منتشر و روانه بازار نشر شد.\
بر اساس مطالب كتاب، اگر «ارتباط» را به معناي «انتقال پيام» بدانيم، جهان تصويري از انواع ارتباطات ميشود. توفيق در هر ارتباطي، بستگي به ميزان شناخت مخاطب، ابزار، شيوهها، چگونگي و ميزان «نفوذ» در آن دارد. اين ارتباط، از اجزاي يك اتم تا كهكشانها و مجموع سيارات منظومه شمسي و آنچه در آنهاست را دربرميگيرد و همه آنها در ارتباطي دو سويه با خالق يكتا قرار دارند. به همين دليل، كاميابي و كارآمدي هر سازمان و مجموعه اداري و انساني نيز منوط به بهرهمندي از اين فن يا هنر است. وجود نقشه راه و استراتژي مدون و مشخص در چگونگي تعامل، ارتباط و به ويژه گفتوگو با مخاطب، مشتري و مقصد، در اثربخشي و نتيجهدهي برنامهها و عملكردها، بسيار مفيد و تعيين كننده است.
دستگاههاي نظارتي، به ويژه سازمان بازرسي كل كشور كه با اندكي تسامح ميتوان گفت كه هم «تك سرمايه» است (سرمايه انساني) و هم «تك محصول» (گزارشهاي بازرسي) انواع ارتباطات را از زواياي مختلف با مخاطبان خود دارد كه يكي از آنها ارتباط، تعامل، گفتوگو و مذاكره چهره به چهره با مديران و كاركنان دستگاههاي اجرايي است.
چگونگي اخذ توضيح و دفاعيه از مديران و كاركنان دستگاه بازرسي شونده، در فرآيند بازرسي و نظارت، به اتقان و استحكام بازرسي و گزارش كمك شاياني ميكند. وجود استراتژي مشخص در چگونگي اخذ توضيح يا دفاعيه، ناظر يا بازرس را در هدفمندي ماموريتها و تسريع و تسهيل در تحقق آنها بسيار ياريگر خواهد بود و بر اثربخشي گزارشها خواهد افزود.
در بخشي از اين كتاب آمده است: «نظارت بر برنامهها و عملكرد دستگاههاي اداري و اجرايي كشور، مهمترين وظيفه سازمان بازرسي كل كشور محسوب ميشود كه از جايگاه رفيع قانون اساسي نيز برخوردار است. اين نظارت كه با هدف اجراي صحيح قوانين و حسن جريان امور در آنها صورت ميگيرد، نتيجه آنها در قالب گزارشهايي مستند و مستدل به خود دستگاهها و عنداللزوم مبادي و مراجع قانوني ديگر ارائه ميشود. اين گزارشها دربردارنده آسيبشناسي امور، رفتار و عملكرد مديران، كاركنان و نيز قوانين و مقررات دستگاهها است كه منجر به ارائه راهكارهاي عملي، براي خارج شدن از مشكلات و گشودن گرههاي به وجود آمده ميشود. بيترديد موفقيت در انجام اين مهم از سوي بازرسان، منوط به آشنايي آنها با اصول و مهارتهاي بازرسي است.»
در اين كتاب سعي شده در پنج فصل به استراتژي نفوذ در نظارت استراتژيك و علم ارتباطات در اخذ توضيح، مصاحبه و فنون آن، نقش زبان بدن (حركات صورت و دستها) در مصاحبه، پيشينه اخذ توضيح و فرآيندهاي مشابه آن و فرآيند اخذ توضيح و اصول و مباني آن در نظارت و بازرسي پرداخته شود.
چاپ نخست كتاب «راهبرد نفوذ در نظارت استراتژيك» در شمارگان 3000 نسخه، 255 صفحه و بهاي 50000 ريال راهي بازار نشر شد.
نظر شما