یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۲
تازه‌هاي عرفان‌پژوهي در كتاب ماه دين

يكصد و شصت و چهارمين شماره ماهنامه تخصصي اطلاع‌رساني و نقد و بررسي كتاب با عنوان «كتاب ماه دين» ويژه «تازه‌هاي عرفان‌پژوهي» به سردبيري دكتر سيدهدايت جليلي از سوي خانه كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين شماره ماهنامه، در قالب نشست، معرفي و بررسي و نقد كتاب، روايت رويدادها از قبيل خبر و گزارش را براي اطلاع پژوهشگران ديني به نظاره نشسته است. 

دكتر سيدهدايت جليلي در سرآغاز اين شماره ماهنامه با عنوان «رونق بازار عرفان» مي‌نويسد: «اقبال به عرفان و آموزه‌هاي عرفاني اديان، امري معمول و متعارف در همه جوامع و فرهنگ‌هاست. با اين حال، آن‌چه که در روزگار کنوني، خاصه در چند دهه اخير در گستره وسيعي از جوامع به ويژه در اروپا و امريکا رخ نموده است، امري نوپديد و درخور تامل است. از آن جا که مختصات و ويژگي‌هاي رويکرد به عرفان و آموزه‌هاي عرفاني در روزگار ما تحت تاثير اقتضائات مدرنيته و انسان مدرن است، درک درست و بايسته اين رويکرد و اقبال نيز در گرو شناخت مدرنيته و انسان مدرن است.
اين اقبال و رويکرد، نوعي بازگشت به ميراث عرفاني اديان و بازخواني و بازتوليد آنها را نيز دامن زده است؛ طوري که حجم پژوهش‌ها و توليدات ناظر به متون عرفاني و احوالات و تجارب عارفان در نسبت با گذشته، فزوني خيره کننده‌اي داشته است.
در کنار اين کوشش‌ها، با ظهور عرفان‌ها و شبه عرفان‌هاي فراواني روبه‌رو هستيم که آثار و نگاشته‌هاي برخاسته از آنها نيز حضور چشمگيري دارد.
از اين‌رو، بيراه نيست اگر گفته شود که توليد فرآورده‌هاي عرفاني و شبه عرفاني، پديده‌اي فراگير و قابل تامل است. فضاي نشر کشور ما نيز از اين ماجرا اثر پذيرفته است و ما شاهد فزوني آثار تاليفي و ترجمه‌اي در اين باره هستيم تا آنجا که چشم‌هاي ناظر به وضعيت فرهنگي و کساني را که عرصه فرهنگ و انديشه را رصد مي‌کنند نسبت به شيوع شبه عرفان‌ها نگران کرده است.
باري، کتاب ماه دين برحسب رسالت اطلاع‌رساني و بررسي و نقد در گستره کتاب‌هاي ديني، به فراخور توان خود تاکنون به آثار ناظر به قلمرو عرفان و نيز شبه عرفان‌ها و عرفان‌هاي نوظهور پرداخته است و چه بسا اين نياز نيز احساس مي‌شود که نگاه ويژه‌اي به اين موضوع بيافکنيم. بخش "تازه‌هاي عرفان‌پژوهي" که در اين شماره تقديم خوانندگان ارجمند شده است، برخاسته از توجه به اين قلمرو است. اميدواريم در فرصت‌هاي آينده پروند‌هاي جامع و فراگير براي اين موضوع مذکور تدارک کنيم.»

«چالش‌هاي اخلاقي دنياي معاصر» و «گزارشي از كتاب هستي و عشق و نيستي» اثري از قاسم كاكائي (مهدي اخوان) عنوان نشست‌هاي اين شماره ماهنامه را تشكيل مي‌دهند.

نقدي بر کتاب پيدايي انديشه سياسي عرفاني در ايران، اثر مهدي فدايي مهرباني (عباس بشيري گودرزنيا)، نگاهي به كتابت تصوف و ساختارشكني: پژوهشي تطبيقي پيرامون ابن‌عربي و ژاك دريدا، يان آلموند، جيمز موريس (ترجمه: مرضيه سليماني)، ستايش و نيايش (پنج رساله از شيخ اشراق)، تصحيح، تحقيق و ترجمه محمد ملكي (علي‌رضا ملكي)، بررسي اجمالي ترجمه فصل‌هايي از کتاب عرفان هندو و اسلامي، اثري از روبرت چارلز زينر (محمدحسين محمدپور)، تنزيه و تشبيه در مکتب ودانته و مکتب ابن‌عربي، اثري از محمدجواد شمس (هاجرخاتون قدمي) و خاتم اوليا از ديدگاه ابن‌عربي و علامه آشتياني، اثري از محمد ملكي (علي‌رضا ملكي) عناوين مقالاتي‌اند كه در بخش «پرونده تازه‌هاي عرفان‌پژوهي» درج شده‌اند.

در بخش «بررسي كتاب» نيز كتاب‌هاي «بررسي سطوح ساختاري و كاركردي ترجمه روشنگر قرآن كريم، اثر کريم زماني (ابوالفضل حري)، گزارش تفصيلي غزالي شناسي (گزيده مقالات) به کوشش ميثم کرمي (مهدي اخوان)، نقدي بر ترجمه کشاف (جعفر نکونام)، درباره کتاب سه رساله منتشر نشده از غزالي (علي علي‌محمدي)» نقد و بررسي شده‌اند.

مقالاتي مانند ايمان و برهان اثر نيکولاس پي. ولترستورف (برگردان: امين مهرباني)، ترجمه مدخل «تفسير» از دائرةالمعارف اسلامي (پاره دوم) اثر امين خولي با ترجمه سمانه مرادپور، ويرايش و بازنگري علي علي‌محمدي، عناوين مطالب جستار اين‌ شماره‌اند.

يكصد و شصت و چهارمين شماره ماهنامه «كتاب ماه دين» در 132 صفحه و بهاي 12000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط