دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۵
مجموعه‌ كتابچه‌هايي درباره سبك زندگي اسلامي

رييس فرهنگسراي تهران درباره مجموعه كتابچه‌هاي «آداب زندگي» كه به تازگي به همت اين فرهنگسرا منتشر شده‌، گفت: اين كتابچه‌ها با توجه به رويكرد سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران با عنوان «سبك زندگي» و با هدف تحكيم بنيان خانواده اسلامي ـ ايراني و ارتقاي فرهنگ مطالعه گردآوري شده‌اند.\

اكبر بختياري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: «كتاب كار زندگي»، «رحمت جاري 1»، «رحمت جاري 2»، «در قاب همسايه»، «نان بركت آسماني» و «آداب زندگي خانوادگي» عناوين كتابچه‌هاي اين مجموعه شش‌جلدي را تشكيل مي‌دهند.

وي ادامه داد: محتواي اين كتابچه‌ها به گونه‌اي تنظيم شده‌اند كه مخاطبان در قالب حكايات و روايات متعدد از ائمه معصومين(ع) با اخلاق و رفتار شهروندي، زيست شهري و سبك زندگي اسلامي آشنا مي‌شوند.

رييس فرهنگسراي تهران يادآور شد: چگونه زندگي كردن، دانستن و تمرين راه‌هايي براي بهتر زندگي كردن، هم يك ضرورت و هم يك وظيفه براي همه شهروندان محسوب مي‌شود. اين كه بدانيم چه روش‌هايي مي‌توانند به رضايت ما از زندگي، دوام زندگي خانوادگي، تحليل درست موقعيت‌ها در زندگي به ما كمك كنند، بخش مهمي از زندگي ما را تشكيل مي‌دهد و باعث مي‌شود زندگي بهتري داشته باشيم و رويدادهاي ناگوار زندگي‌مان را تحمل كنيم.
 
بختياري عنوان داشت: بايد بدانيم كه اگر بخواهيم خداوند از ما خشنود باشد، بايد چه كارهايي انجام دهيم و در اين حوزه چه سفارش‌ها و توصيه‌هايي در منابع ديني و فرهنگي ما آمده و چگونه مي‌توانيم مطابق اين دستورات زندگي كنيم. اين موضوعات جزء آداب و مهارت‌هاي زندگي محسوب مي‌شوند. 

وي بيان كرد: كتابچه «كتاب كار زندگي» كه ويژه مقطع راهنمايي و متوسطه است، براي داشتن مهارت‌هاي لازم زندگي در قالب تمرين، مثال و توضيحات كوتاه، مطالبي‌ را ارايه كرده است ‌تا شهروندان برخي از آداب و مهارت‌هاي مهم زندگي را مرور و آنها را در زندگي شخصي پياده كنند. 

مدير موسسه فرهنگي ـ هنري منطقه 22 اظهار داشت: در كتابچه «در قاب همسايه» كوشيده‌ايم وضعيت فعلي آيين‌هاي همياري اجتماعي همسايگان در حوزه‌‌هاي مختلف مانند فعاليت‌هاي نيكوكارانه، شادي‌ها، معاشرت‌هاي حلال، تعامل و همبستگي محله‌اي را بررسي كنيم. همچنين درباره اين كه حقوق و فضيلت‌هاي توصيه شده از سوي ائمه اطهار(ع) درباره همسايگان رعايت شده است يا نه، نوجوانان و جوانان به طور ويژه با اين فضيلت‌ها و آيين‌هاي مرتبط با آن آشنايند يا خير و شيوه‌هاي احياي اين آيين‌ها سخن به ميان آمده است.

بختياري يادآور شد: در كتابچه‌هاي «رحمت جاري 1 و 2 »كوشيده‌ايم تا مفهوم رزق طاهر و فضيلت‌ها و ابعاد آن را در قالب حكايات و داستان‌هاي جذاب ارايه كنيم.

رييس فرهنگسراي تهران افزود: همچنين در كتابچه «آداب زندگي خانوادگي» گوشه‌هايي از زندگي حضرت امام خميني(ره) به نقل از خانواده و فرزندان ايشان ارايه شده است. خاطراتي كه بسياري از آنها را خوانده يا شنيده‌ايد نيز در اين كتابچه به صورت يكپارچه گردآوري شده‌اند تا دفترچه‌اي براي ارزيابي خودمان باشد و بدانيم كه آيا خانواده ما در مسير حيات طيبه قدم برمي‌دارد يا خير.

وي تصريح كرد: نان از جمله نعمت‌ها و موهبت‌هاي الهي به شمار مي‌آيد كه جايگاه ويژه‌اي در منابع ديني به خود اختصاص داده و درباره فضيلت‌هاي آن، توصيه‌ها و سفارش‌هاي زيادي شده استو اين سفارش‌ها در مواردي آنقدر چشمگيرند كه هر نوع بي‌احترامي به نان را موجب غضب خداوند مي‌دانند. به همين دليل، در آيين اسلامي ما بر ضرورت تكريم نان تاكيد فراوان شده است. مخاطبان در كتابچه «نان بركت آسماني» با فضيلت‌هاي نان و چگونگي مصرف آن آشنا مي‌شوند.

مدير موسسه فرهنگي ـ هنري منطقه 22 در پايان از انتشار مجموعه كتابچه‌هاي «آيين همسايگي» در اواخر تابستان سال جاري خبر داد و گفت: در اين كتابچه‌ها به مواردي مانند چگونگي استقبال از همسايه جديد، چگونگي عيادت از همسايه بيمار و  آشنايي با فرهنگ نذر و سوغات در نظام همسايگي با همكاري استادان و دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي و به هدايت دكتر نادر منصور كيايي ارايه شده‌اند كه به زودي شاهد حضور اين مجموعه در بازار نشر خواهيم بود.

مجموعه كتابچه‌هاي «آداب زندگي» به همت دكتر نادر منصوركيايي و اكبر بختياري در شمارگان 2000 نسخه و بهاي 30 هزار ريال از سوي فرهنگسراي تهران در قالب بسته آموزشي ارايه شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط