چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۹
دست‌اندازهاي پيش‌روي كتابخانه همراه

تلفن‌های همراه که کاربری‌شان به‌صورت چشمگیر رو به افزایش است، امروزه در کنار همه‌ امکانات‌شان، این قابلیت را نيز دارند که کتابخانه‌ای کوچک و جمع و جور در آنها جا بگيرد؛ کتابخانه‌ای که با رعایت استانداردها و کپی‌رایت و... مي‌شود به راحتی و حتی رایگان در اختیار همگان قرار داده شود./

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- پشت ويترين مغازه دست‌كم 10تا 12 برگه سفيد چسبيده است كه روي هريك خدماتي نوشته شده‌اند؛ «نصب نرم‌افزارهاي گوشي» و «نصب ويندوز 7 روي لپ‌تاپ به همراه آنتي ويروس» و... تا مي‌رسد به انواع كتاب‌هاي الكترونيك نظير قرآن، مفاتيح‌الجنان، نهج‌البلاغه، حافظ با فال‌نامه، سينوهه و... 
يك نفر هم پشت كامپيوتر نشسته و تند و تند سيم‌ها را جابجا مي‌كند. همان‌طور كه سرش به اتصالات گرم است، مي‌گويد: «بيشتر اين كتاب‌هاي الكترونيك مذهبي‌اند و همه جور مخاطبي هم دارند.» بعد هم با لبخند مي‌گويد: «وقتي مردم براي نصب قرآن و مفاتيح مي‌آيند، پيش خودم مي‌گويم هنوز چيزي از اعتقادات در آن‌ها مانده است و خوشحال مي‌شوم.»
 
او مي‌گويد: «هنوز تعداد اين كتاب‌ها خيلي كم‌اند و اصلا نمي‌شود موضوعاتشان را جداگانه نام برد كه به عنوان مثال، اين صد كتاب در موضوع مديريت‌اند يا ادبيات، سياست و... 

به گفته، وي بيشترين كتاب‌هاي الكترونيك قابل نصب روي گوشي، كتاب‌هاي مذهبي‌اند و توليد كننده آنها هم يك شركت خصوصي است.

اين شركت يك شركت فني و مهندسي است، سايت‌شان هم همين را مي‌گويد و حتی گزينه‌اي به‌نام كتاب‌هاي الكترونيك در آن وجود دارد، ولي در سايت، كتاب الكترونيكي وجود ندارد. اپراتور آن‌جا هم با قاطعيت مي‌گويد اين شركت اصلا كارش توليد كتاب الكترونيك نيست. تنها احتمالي كه وجود دارد، تشابه اسمي است! با داشتن يك نام مشابه هم راه به جايي نمي‌توان برد. چند سايت مثل «قفسه» يا «دانلود بوك» وجود دارند كه كتاب‌هاي زيادي را براي دانلود و استفاده از طريق گوشي‌ها در اختيار مخاطبان قرار مي‌دهند كه كيفيت هر دو به نظر خوب مي‌آيد. البته در صورت داشتن اينترنت پرسرعت براي دانلود كتاب‌‌ها! در غير اين صورت، سرعت دانلود كتاب‌ها خيلي پايين است و بعيد نيست مخاطب را به كل منصرف كند.

كتاب‌هاي الكترونيك،‌ مخاطبان خاص خودشان را دارند. مطالعه از روي گوشي شايد كار آساني نباشد ولي به نظر آسان‌تر از حمل و نقل كتاب در ترافيك و شلوغي‌هاي شهراست. اگر موضوع هاي اين كتاب‌ها بيشتر شوند، بي‌شك مخاطبان بيشتري به خود جذب مي‌كنند.
 
رسول پيرهادي، رييس كتابخانه مجازي آرين، درباره علت بالا نبودن تعداد و تنوع اين كتاب‌ها مي‌گويد: «اين امر علل مختلفي دارد كه شايد بتوان از بين همه، به آمار نامناسب میزان مطالعه، مشکلات زیرساختی در اینترنت از قبیل سرعت و پهنای باند، هزینه بسیار زیاد پهنای باند در ایران، بالا بودن هزینه‌های مخابرات، مشخص نبودن حق و حقوق مولفان و ناشران در حوزه کتابخانه‌های مجازی، ناآگاهی و نداشتن اطلاعات کافی مولفان و ناشران از مزایا و منافع کتابخانه‌های مجازی اشاره كرد.»

حرف آخر اين كه همه‌ مي‌دانيم عصر حاضر، عصر سرعت و اينترنت و تلفن همراه و ارتباطات است. حوزه‌هاي ديگر مطالعاتي مانند ادبيات، فلسفه، روان‌شناسي، كتاب‌هاي اجتماعي، مديريتي و... هم براي همه‌گير شدن و تأثيرگذاري بايد در اين حوزه‌ها نفوذ كنند و براي نيازهاي مختلف، پاسخي در چنته داشته باشند. در غير اين صورت نمي‌توان انتظار زيادي از تعدادي كتاب محدود داشت!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها