چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۴
ساخت فيلم "مولاناي بزرگ" در ايران كليد خورد

فيلم 90 دقيقه‌اي "مولاناي بزرگ" با موضوع بزرگداشت مولانا به سفارش مركز سيما فيلم ساخته مي شود، "محمدرضا اصلاني" كارگردان اين فيلم براي معرفي شخصيت مولانا از داستان ها و ديالوگ هاي مثنوي بهره خواهد برد.اين فيلم هم اكنون در مرحله پيش توليد قرار دارد.

به گزارش خبرگزاري كتاب(ايبنا) به نقل از سايت خبري سيما فيلم، اين فيلم به مناسبت هشتصدمين سال تولد مولانا و نامگذاري سال مولانا و با رويكرد مستند ـ داستاني تهيه خواهد شد.

"محمدرضا اصلاني" كارگردان فيلم "مولاناي بزرگ" با اشاره به كارگرداني اين فيلم 90 دقيقه‌اي مي گويد: تحقيقات اين فيلم به طور گسترده به اتمام رسيده و هم اكنون در حال نگارش فيلمنامه اوليه هستم.
 
وي افزود: قصد دارم تاريخ زندگي و انديشه مولانا را به صورت مستند بازسازي شده، بسازم.

اصلاني قصد دارد داستان و شخصيت‌هاي فيلمنامه را به مكان‌هاي اصلي و وقايع زمان مولانا ببرد، به همين منظور اين فيلم در بلخ، بخارا و قونيه تصويربرداري خواهد شد.

كارگردان "مولاناي بزرگ" در خصوص شيوه تهيه اين فيلم گفت: نمي خواهم فيلمم مملو از گفت وگوهاي آماري و تعريف و تمجيد باشد.

وي در ادامه افزود: براي معرفي شخصيت مولانا از داستان‌ها و ديالوگ‌هاي مثنوي استفاده كرده‌ايم؛ كه توسط نابازيگران در مكان هاي واقعي اجرا مي‌شود.

اصلاني در خصوص توجه به ساخت چنين فيلمي گفت: پرداختن به انديشه چند وجهي مولانا، وحدت وجود، مساله انسان و يزدان‌شناسي مولوي از انگيزه‌هاي اصلي من براي ساخت اين فيلم است. متأسفانه مولوي را عارف چرخان با رقص‌هاي عرفاني معرفي مي‌كنند، در صورتي كه اينها عرفان ايراني نيست.

اصلاني قصد دارد مولوي را در فيلم "مولاناي بزرگ" از طريق انديشه ها و آثارش معرفي كند نه اين كه تاريخ تولد، مرگ و زندگي مولانا را بازگو كند.

وي در اين خصوص خاطر نشان كرد: حيف است كه مولانا را با نگاه تحقيقاتي متداول دانشگاهي معرفي كنيم. مولوي را بايد از طريق نقد و زبان شناسي مدرن در شعر و زبان شناخت.

اصلاني در مرحله تحقيقات از مشاوره دكتر بختياري و دكتر حبشي سود برده است. همچنين وي قصد دارد با اشاره به تجارب محمدرضا درويشي در خصوص تحقيق و شناخت موسيقي نواحي و مناطق، ساخت موسيقي فيلم "مولاناي بزرگ" را به وي بسپارد.

مرتضي پورصمدي نيز به عنوان تصويربردار، اصلاني را در تهيه اين فيلم ياري مي‌دهد.

اصلاني در پايان با اشاره به مشخص نبودن زمان دقيق تصويربرداري «مولاناي بزرگ» گفت: پس از تكميل فيلمنامه نهايي و تهيه مقدمات سفر به اماكن واقعي زمان مولانا مانند بلخ، بخارا و قونيه، تصويربرداري اين فيلم را شروع خواهيم كرد.
 
«مولاناي بزرگ» در يك مستند 90 دقيقه‌اي تهيه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها