یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۰
دومين كنگره شعر رضوی در كرمان به كار خود پايان داد

دومين كنگره شعر رضوی با معرفی نفرات برگزيده شامگاه بيست و چهارم آبان در تالار عماد شهر كرمان به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا)، به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آئين اختتاميه اين كنگره كه با حضور مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان، ميهمانان، شاعران و علاقه‌مندان در تالار عماد كرمان برگزارشد، به 56 شاعر ـ كه شعرشان به بخش قرائت شعر در كنگره راه يافته بود ـ و شاعران برگزيده كنگره هدايايی اهداشد.

همچنين از حميد مظهری، دبير تخصصی اين كنگره به پاس تلاش‌هايش در برپايی 12 دوره جشنواره استانی شعر رضوی تجليل‌شد.

سالاری، مديركل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزی فرهنگی و كتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين مراسم گفت: شعر ولايی در ادبيات شيعه جايگاه والايی دارد و برگزاری چنين كنگره‌هايی به اين معنی است كه ادبيات شيعه پويا، سربلند و با حضور پيشكسوتان و جوانانی باتفكر روشنفكری دينی، در حال تكاپو و بالندگی است.

وی ادامه داد:در سالهای دور بسياری از آثار ادبی ولايی ما را مستشرقان از كشور خارج كرده‌اند و هم ‌اكنون بخشی از آثار بزرگ تعزيه ما در واتيكان نگهداری می‌شود و اين نشان از اهميت اين آثار مهم فرهنگی است.

احمد سعيدی، قائم‌مقام اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان نيز در آئيين اختتاميه دومين كنگره سراسری شعر رضوی، گزارشی از نحوه برگزاری كنگره ارايه كرد.

وی گفت: دوازدهمين جشنواره استانی شعر رضوی استان كرمان از نيمه مرداد ماه تا پايان شهريور در 16 شهرستان استان كرمان برگزارشد كه حضور دوهزار نفر از شاعران استان نشان از توجه شاعران كرمانی به اين جشنواره دارد.

وی ادامه داد: برای شركت در كنگره، 1500 شعر از سراسر كشور به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه بر اساس رأی هيئت داوران، 56 اثر به بخش قرائت شعر در كنگره راه يافتند.

سعيدی، برگزاری يادمان زنده‌ياد قيصر امين‌پور در روز اول برگزاری كنگره را بی‌نظير خواند و گفت: حضور جمعی از شاعران مطرح كشور، پيشكسوتان، شاعران جوان كشور و شاعرانی از كشورهای ديگر باعث شد كه اين مراسم با شكوه خاصی برگزار شود.

وی افزود: از زنده‌ياد امين‌پور دعوت شده و قرار بود ايشان برای داوری آثار ميهمان كرمان باشد.

اين مراسم با قرائت بيانيه هيئت داوران به كار خود پايان داد. در اين بيانيه آمده است: «ترديدی نيست كه حركت و پويايی شعر ولايی در كشور مرهون پيروزی انقلاب شكوهمند اسلامی و احيای ارزش‌های ارجمند و سنت‌های والای دينی است و طی سه دهه كه از عمر انقلاب می‌گذرد اين نهاد ارزشمند به درختی تنومند و بسيار بزرگ تبديل شده است. 

سطح قابل قبول آثار ارايه‌شده در دومين كنگره، گويای اين نكته با اهميت است كه كاروان شعر ولايی با استمرار و پويايی خود، حركتي رو به تعالی دارد. از اين‌رو تداوم جشنواره شعر رضوی با برنامه‌ريزی دقيق و بهره‌گيری از تجارب اهل نظر، نويدبخش آينده روشن شعر ولايی در كشور خواهدبود.»

در پايان و بر اساس رأی هيئت داوران؛ صالح سجادی از تبريز، سيد محمدحسين ابوترابی از قزوين و علی جان‌سليمانی از كرمان به عنوان نفرات برگزيده دومين كنگره سراسری شعر رضوی معرفی شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط