دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
جاي خالي مطالعه در ورزش!

حبيب الله نيك نژاد،روزنامه نگار و مترجم: تشكيل وزارت ورزش در ايران گام عملي براي تحول در مديريت ورزش كشور بود و نشان از اهميت ويژه‌اي دارد كه ورزش كشور از آن برخوردار است...

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)حبيب الله نيك نژاد،روزنامه نگار و مترجم: تشكيل وزارت ورزش در ايران گام عملي براي تحول در مديريت ورزش كشور بود و نشان از اهميت ويژه‌اي دارد كه ورزش كشور از آن برخوردار است.
متأسفانه طي ساليان، ورزش، به دنبال حرفه‌اش شدن، از باطن فرهنگي خود دور مانده است. در حالي كه در طبقه‌بندي موضوعات فرهنگي، در همه جاي جهان، ورزش را مقوله‌اي فرهنگي و اجتماعي تلقي مي‌كنند. اين در حالي است كه در كشورمان ورزش را نمي‌توان به عنوان يك مقوله فرهنگي تلقي كرد.
 
پرت افتادگي از مباحث فرهنگي و خلأ نبود نگاه و ديد فرهنگي در ورزش، ناشي از آن است اگر نتوانسته‌ايم مانند همه جاي دنيا، ورزشكار فرهنگي تربيت كنيم. در حالي كه شعار مي‌دهيم آموزش و پرورش دو ضلع جدانشدني از يك مجموعه هستند، در عمل و با رفتار خود چنان اين دو ضلع را متنافر كرده‌ايم كه يا تحصيلكرده‌هايي داريم كه اهل ورزش نيستند يا ورزشكاراني  كه با تحصيل سر و كاري ندارند! 

در مناسبت‌هاي مختلف و ايامي كه به طور خاص به مقولات مختلف به بهانه نامگذاري هفته‌ها و ايام نگاه مي‌شود، متأسفانه هيچگاه به نقش فرهنگ در عرصه ورزش توجه نمي‌شودو يكي از نشانه‌هاي آن، اينكه هيچگاه از ورزشكاران خود نمي‌خواهيم همپاي رشد فيزيكي و فيزيولوژيكي اش به رشد فرهنگي و اطلاعاتي خود همت بگمارند و اين عامل باعث مي‌شود كه فاصله زياد ميان اين دو مقوله ايجاد شود. كشتي‌گير ملي پوش ما در اردوي تيم ملي، با كشتي‌گيري ديگر به زد و خورد مي‌پردازد تا ثابت كند يكجاي كار ما گير دارد و اين گير را بايد به گونه‌اي برطرف كنيم كه جز با ترويج فرهنگ مطالعه در بين ورزشكاران، اين امر، ميسر نمي‌شود.
تاكنون هيچگاه كسي نپرسيده‌ است كه چرا در انتخاب نفرات تيم‌هاي ملي در رشته‌هاي مختلف، فقط و فقط به مقوله آمادگي بدني بازيكنان توجه مي‌شود و هيچگاه به سطح فرهنگي آنها توجه نمي‌كنيم و نتيجه آن مي‌شود كه در رشته‌هاي تيمي، در نتيجه طولاني شدن اردوها و تورنمنت‌ها اختلافات زيادي ميان بازيكنان بروز مي‌كند و سرپرستان تيم‌ها از حل آن ناتوانند.
اگر همزمان با توجه به مقوله ورزش، به تربيت فرهنگي ورزشكاران هم توجه كنيم، در درازمدت خلأ مديران با فرهنگ ورزشي هم حل مي‌شود و مسائل، به نحو بهتر و روشن‌تر بهبود مي‌يابد.
بيشتر ورزشكاران ما كتاب نمي‌خوانند و مطالعه‌ ندارند و بسياري از مديران اين عرصه هم چون از همين بستر برخاسته‌اند، همان مشكلات را با خود يدك مي‌كشند.
مدير ورزشي مطالعه نمي‌كند يا اگر مطالعه‌ دارد،تنها در چارچوب مأموريت‌هاي تعريف شده اش است و نداشتن مطالعه و تكليفي شدن اين مطالعات نمي‌تواند فرهنگ او و در نهايت دانش را در ورزش گسترش دهد.
اكنون با تشكيل وزارت ورزش، فرصتي فراهم آمده است تا به مقوله توسعه فرهنگ در ورزش و جامعه ورزش نگاه جدي‌تر داشته باشيم. فرهنگي شدن ورزشكاران و ورزش ما مي‌تواند مشكلات ما را در اين عرصه در درازمدت حل كند.
متأسفانه تمامي اين مسائل در شرايطي رقم مي‌خورد كه امروزه كار در بسياري از مشاغل نياز به حداقل مدرك تحصيلي ديپلم دارند، ولي در روزش ما نه تنها ملاك مطالعه و خواندن و دانش اجتماعي نيست كه حتي مدرك تحصيلي هم در آن نقش ندارد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها