به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، دميرچي كه ديروز در مراسم گشايش موزه صنعت چاپ در محل كتابخانه و موزه مجلس شوراي اسلامي و در جمع مسوولان و پيشكسوتان صنعت چاپ سخنراني ميكرد، افزود: در ايران تا سال 1360، كمبودي از نداشتن موزه چاپ احساس نميشد و هر فردي كه قطعه ارزشمندي در چاپخانه خود داشت براي يادگاري نسل بعد از خود نگهداري ميكرد.
وي يادآور شد: در اين ميان، مسوولان موسسات دولتي بدون در نظر گرفتن نظرات كارشناسان، چاپخانههاي خود را از اين ماشينآلات تخيله ميكردند و آنها را به خريداران ضايعات ميفروختند.
دميرچي با اشاره به انبوه ماشينهاي قديمي در چاپخانههاي ايران، گفت: در كشور ما، چاپخانههاي قديمي داراي ماشينآلات و لوازم قديمي، كم نبوده است ولي متاسفانه از دست رفتهاند، به طوري كه در دو دهه گذشته، مسوولان نه تنها پيشكسوتان اين صنعت را به فراموشي سپردهاند، بلكه مجوز از گردونه خارج كردن ماشينآلات قديمي آنان را نيز صادر ميكردند.
به گفته وي، اين وضع به گونهاي بود كه اوراقچيها شبانه به دستگاهها هجوم ميبردند و آنها را از چاپخانهها خارج ميكردند.
اين پيشكسوت صنعت چاپ با بيان اينكه روند تخريب تاريخ گذشته صنعت چاپ در كشور تا 10 سال پيش ادامه داشت، افزود: هجوم بيامان تكنولوژي از يكسو، قدرنشناسي از پيشكسوتان صنف از طرف ديگر، در منظر مديران جوان و نسل معاصر اثر مخرب گذاشته بود.
وي درباره اهميت موزهها در جهان گفت: از اواخر سده نوزدهم ميلادي، جهان به اهميت و اعتبار موزهها در تمام امور، به ويژه در حوزه آموزش و پرورش پيبرد.
وي افزود: مردم متوجه شدند كه موزهها را ميتوان براي كمك به تعليم و تربيت جوانان و عموم مردم به كار گرفت و به همين دليل موزههاي جهان، به طور موثر و مفيدي با هم در ارتباط مستمر هستند.
دميرچي با بيان اينكه سالهاست موزههاي تخصصي براي موسسات بزرگ آموزشي و حتي كارخانههاي جهان ايجاد شده است، يادآور شد: موزه مكاني است كه ويژگي به تفكر واداشتن بازديدكنندگان خود را دارد.
دميرچي اضافه كرد: فعالان اين صنعت با وجود ناملايمات و دشواريها، كارهاي سختي انجام دادهاند، بسياري از آنها براي اينكه كارگاهشان باز بماند، مجبور بودند تا در ادامه خدمت و آگاهي به نسل آتي به رسالت فرهنگي خود پايبند باشند.
وي با اشاره به اهداف راهاندازي اين موزه، اظهار كرد: هدف ما در مرحله نخست ترتيب دادن مخازني از دستگاهها، ابزار و ادوات آثار چاپي گذشتگان براي آيندگان و در مرحله دوم برقرار كردن مقياس و معياري است كه مردم هر عصر و زماني بتوانند هنر و طرز كار فرهنگي خود را به وسيله آن نسبت به گذشته مورد سنجش و بررسي قرار دهند.
به گفته دميرچي، براي ساخت موزه اصلي تاريخ صنعت چاپ ايران به فضايي استاندارد به وسعت 1500 مترمربع ، در سه طبقه نياز است.
در ادامه اين مراسم، محمد كلاري، يكي ديگر از پيشكسوتان صنعت چاپ نيز در سخناني با اشاره به آرزوهاي خود در مدت 40 سال فعاليت در اين صنعت گفت: پيش از اين آرزو داشتم آموزش در اين صنعت از حالت استاد ـ شاگردي خارج شود و صنعت چاپ به عنوان يك رشته دانشگاهي تدريس شود.
وي ادامه داد: خوشبختانه در سالهاي گذشته به همت دانشگاه جامع علمي و كاربردي اين موضوع محقق شد و سالانه دانشجويان و اپراتورهاي چاپ بسياري در اين رشته فارغالتحصيل ميشوند.
كلاري از ايجاد شناسنامه براي اتحاديه چاپخانهداران تهران به عنوان يكي ديگر از آمال قديمي خود نام برد و يادآور شد: اتحاديه چاپخانهداران تهران از سال 1325 فعاليت ميكند، اما متاسفانه هيچ منبع مستندي درباره دستاندركاران و مسوولان سابق اين اتحاديه وجود نداشت كه خوشبختانه در 2، 3سال اخير اين كار نيز انجام شد.
وي با اشاره به هزينههاي بالاي راهاندازي موزه صنعت چاپ، يادآور شد: پيدا كردن، جابهجايي و نصب يك ماشين چاپ هزينههاي زيادي دارد كه يك نهاد به تنهايي از عهده مخارج آن بر نميآيد.
كلاري با بيان اينكه موزه صنعت چاپ ايران بودجه مصوب ندارد، گفت: از رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي خواستاريم كه براي تصويب بودجه اين موزه اقدامات لازم را انجام دهند، زيرا موزه چاپ گوياي هويت صنعتي ما دستاندركاران اين حوزه است و ميتواند به عنوان يك شناسنامه ما را به آيندگان معرفي كند.
نخستين موزه صنعت چاپ كشور، عصر روز گذشته (يكشنبه 13 شهريور) در كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي افتتاح شد.
دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۳
نظر شما