دكتر مهران سپهري، استاد دانشكده مديريت و اقتصاد دانشگاه صنعتي شريف درباره اين كتاب به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: به سفارش وزارت كار و امور اجتماعي، به همراه شماري از دانشگاهيان به بررسي دامنهداري پرداختيم تا دريابيم كه چرا بهرهوري در كشور ما اندك است؟ آنچه دريافتيم اين بود كه با آن كه دانشآموختگان و سرمايه و پول ما بيشتر از ديگران است، اما تراز بهرهوري ما پايينتر است؛ به هر ترتيب موضوع بيش از آنچه گمان ميبرديم، بزرگ و پيچيده بود.
وي افزود: ما به پيش مطالعهاي نياز داشتيم تا درمييافتيم كه دشواري در چيست؟ از قانون كار است؟ يا آموزش عالي و آموزش دبستاني؟ يا مسايل ديگر؟ من مسوول اين كار شدم و همراه پژوهشگران ديگر، دو سال كار كرديم و ايران را با 40 كشور ديگر سنجيديم. نتيجه آن كتابي به نام «ايران 1404 و الزامات پيشرفت سرمايه انساني» بود كه با همكاري دکتر رضا روستا آزاد منتشر شد. اين كتاب دربردارنده 250 موضوع است كه بايد درباره آنها كار شود.
وي به مجلد نخست كتاب اشاره كرد و افزود: مجلد نخست اين کتاب، به نگرش مفهومي ـ کاربردي و مجلد دوم به تحليل مسأله و ارائه راهکارها اختصاص دارد. از اين رو، جلد نخست کتاب، با توجه به گستردگي و پراکندگي مسائل منابع انساني کشور، شامل مسأله، مباني نظري و چارچوب مفهومي است که تعريف مسأله و ادبيات پراکنده موجود در مباحث منابع انساني در سطح ملي را دربرداشته است.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف در ادامه يادآور شد: اين جلد مشتمل بر فصلهايي چون مباني نظري، توسعه پايدار و پيشرفت در تحليل منابع انساني، چارچوب مفهومي توسعه منابع انساني، مدل مفهومي و قيود تحليل سرمايه انساني و ويژگيهاي بومي است.
سپهري با اشاره به مجلد دوم كتاب گفت: مجلد دوم دربردارنده مطالعات ميداني، مصاحبه با ذينفعان، مطالعات تطبيقي و در نهايت طبقهبندي مسائل و سازماندهي پروژههاست و فصلهايي چون ضرورت مسأله، تدوين سند ملي توسعه منابع انساني، تحليل وضع موجود، برنامه پنج ساله (نهم) توسعه کشور ترکيه، اهداف کلان برنامههاي توسعه، اهداف و وضعيت مطلوب و راهکارها را دربردارد.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف گفت: الگوي ايراني ـ اسلامي پيشرفت در ايران 1404 بر پايه چهار موضوع است كه در اين كتاب بررسي شده است. نخست علم (توليد ابزار آلات صنعتي پيشرفت علم و توليد دانش و محتواي كاربردي جهت صنايع پيشرفته)، دوم زندگي (رفاه، امنيت، استقلال، عزت ملي و...)، سوم فكر (خلق ايده و توليد دانش و حمايت صنعت و ايجاد ابزار كار و آموزش و پرورش و بستر سازي ترويج فكر و خلاقيت)و چهارم معنويت (تربيت انسان متعهد و ارزشي و توليد ثروت و فنآوري با هدف ارتقاء روحي و رواني انسان) چهار موضوع اصلي پيشرفت ايران در سال 1404 به شمار ميرود.
اين مدرس دانشگاه يادآور شد: اين دانش بشري (آيندهپژوهي)، افزون بر ارائه طرحهايي در باب چگونگي ترسيم الگوهاي پيشرفت، نقشي مکمل نسبت به علومي چون جامعهشناسي، انسانشناسي و اقتصاد دارد. پژوهشگران، آيندهپژوهي را به مجموعه تلاشهايي ميگويند که با استفاده از تجزيه و تحليل منابع، الگوها و عوامل تغيير يا ثبات به تجسم آيندههاي بالقوه در يک کشور و برنامهريزي براي آنها ميپردازد.
پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱
نظر شما