چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰
كاهش چشمگير بودجه كتابخانه آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك

مسوول كتابخانه تخصصي – پژوهشي آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك عنوان كرد: بودجه اين مركز براي تهيه كتاب و منابع جديد و مطرح جهان از يك ميليارد ريال به 50 ميليون ريال كاهش يافته است كه اين بودجه پاسخگوي نيازمان نيست، اما با همين شرايط نيز براي كسب بهترين منابع علوم ورزشي و ورزش تخصصي جهان اقدام مي‌كنيم.-

شهرزاد كُردبچه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با تاكيد بر گفته‌هاي اخير مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت بهره‌گيري از كمترين زمان‌ها براي مطالعه و كسب اطلاعات در حد چندين كتاب، اظهار كرد: با وجود كاهش چشمگير بودجه، اين مركز همچنان از جمله مطرح‌ترين كتابخانه‌هاي تخصصي ورزشي در آسيا و جهان محسوب مي‌شود و امسال نيز به تهيه لوح‌هاي فشرده و نرم‌افزارهاي مناسب هر رشته ورزشي و علوم مختلف ورزشي پرداخته است تا با اندك بودجه‌اش، بهترين شرايط را براي استفاده ورزشكاران مهيا سازيم.

وي ادامه داد: هر سال براي خريداري تازه‌ترين منابع، نيازسنجي‌هاي طولاني را در كميته ملي المپيك و همچنين آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك انجام مي‌دهيم، زيرا بر اساس سياست‌هاي اين مركز تنها ورزشكاران نيستند كه بايد از مطالعه بهره‌مند شوند، بلكه مهم‌تر از آن‌ها، متخصصان اين مركزند كه بايد به علم روز و تازه‌هاي علمي مجهز شوند.

نويسنده كتاب‌هاي ورزشي با بيان اين كه از آغاز سال 89 بر اساس ميزان بودجه‌ اختصاص يافته به اين كتابخانه، سرمايه‌گذاري آن بر تهيه فيلم‌ و آموزه‌هاي سمعي-بصري ورزش معطوف شده است، اضافه كرد:‌ تهيه تازه‌هاي مكتوب آموزشي ويژه تيم‌هاي ملي با توجه به مدال‌آور بودن رشته‌هاي ورزشي، اولويت‌بندي و امتيازاتي براي اين رشته‌ها در نظر گرفته مي‌شود.

مترجم كتاب‌هاي ورزشي درباره علت انجام ندادن تبليغات و فعاليت‌هايي براي جذب مخاطب براي استفاده از اين مركز اظهار كرد: هدايت سرمايه‌ و فعاليت‌هاي اين كتابخانه بر اساس سياست‌هاي كميته ملي المپيك صورت مي‌گيرد و ما اكنون موقعيتي براي تبليغات گسترده در اختيار نداريم. همچنين من معتقدم كه كتابخانه‌ها مخاطبان خاص خود را دارند و نبايد تنها بر كميت حضور افراد تاكيد شود و بايد كارآمد اين‌گونه مراكز فرهنگي در نوك پيكان هدف قرار گيرد.

كرد بچه افزود: يكي از فعاليت‌هاي صورت گرفته براي شناساندن كتابخانه تخصصي-پژوهشي آكادمي، مشاوره دادن به فدراسيون‌ها و سازمان‌هاي ورزشي است. براي مثال، طي يك همكاري و مشاوره با آكادمي فوتبال، سيستم اطلاع رساني‌ اين آكادمي را با بيش از 400مقاله ديجيتالي تخصصي فوتبال و همچنين 400 عنوان لوح فشرده DVD را كه در سال‌هاي 2011 تا 2009 ميلادي منتشر شده‌اند، راه‌اندازي كرده‌ايم و تمام سطوح و موضوعات فوتبال را به صورت كاملا علمي پوشش داده‌ايم تا علاقه‌مندان با بهره‌گيري از آن‌ها، نگاهي علمي‌تر به فوتبال كنند.

وي با تاكيد بر وجود نگاه بين‌المللي به كتابخانه آكادمي المپيك و پارالمپيك گفت: با توجه به جايگاه و همچنين دشوار بودن حفظ بيش از 40 هزار نسخه كتاب تخصصي ورزشي اين مركز، بايد براي راه‌اندازي يك كتابخانه كاملا ديجيتال اقدام كنيم كه متاسفانه به علت نياز به حداقل چهار ميليارد ريال بودجه، انجام اين كار امكان‌پذير نيست و تنها از راه جذب حمايت كننده و مشاركت‌هاي مالي امكانپذير مي‌شود. به نظر من، نبايد به كتاب نگاهي اقتصادي داشت، در حالي كه تمام مشاركت‌هاي مالي به دنبال بازگشت سرمايه‌اند.

وي افزود: گسترش كتاب و كتاب‌خواني در كمتر از پنج سال مي‌تواند باعث جذب درآمدي مساوي با چند برابر هزينه مصرف شده در حوزه توليد و انتشار كتاب شود، زيرا سبب پيشرفت ورزش و در نهايت، جذب منابع گسترده ورزشي خواهد شد.

مسوول كتابخانه تخصصي – پژوهشي آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك عنوان كرد: يكي از نياز‌هاي اساسي امروز ورزش ايران، ايجاد بانك اطلاعاتي و پژوهشي قدرتمند است كه بتواند كم توجهي فدراسيون‌ها، سازمان‌ها و تيم‌هاي ورزشي به كتاب را از ميان بردارد و ورزش كشورمان را علمي‌تر از هر زماني كند.

كُردبچه در پاسخ به اين سوال كه چرا كتابخانه‌اي در سطح جهاني، نشاني اينترنتي خود را در سايت‌هاي ورزشي و علوم ورزشي داخلي و خارجي درج و ارتباط خود را با اين مراكز بيش ‌از پيش برقرار نمي‌كند، گفت: متاسفانه در اين امر كوتاهي كرده‌ايم، اما با پيشنهاد شما در قالب سوال، اين فعاليت را در دستور كار خود قرار خواهيم داد و در اسرع وقت براي برقراري ارتباط با مسوولان سايت‌هاي ورزشي و علوم ورزشي جهان، ساختار درج نشاني اينترنتي كتابخانه تخصصي-پژوهشي آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك خواهيم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها