مسوول كتابخانه آستان حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اين كه اين كتابخانه مانند حرم حضرت(س) به تمامي شيفتگان ايشان تعلق دارد، تهيه و ارايه آثار عمومي و تخصصي براي تمامي اقشار جامعه را از جمله رويكردهاي آن توصيف كرد.-
وي تهيه و غنيسازي منابع و كتابهاي اين مركز بر اساس رشتههاي دانشگاهي مراكز آموزشي شهر قم را از جمله رويكردهاي كتابخانه آستان حرم حضرت معصومه(س) برشمرد و گفت: باتوجه به اين كه اين كتابخانه متعلق به حرم حضرت(س) است و اين بارگاه معنوي به تمامي علاقهمندان و شيفتهگان آن بزرگوار تعلق دارد، هدف ما پاسخگويي به نياز تمامي مخاطبان و علاقهمندان به كتاب و كتابخواني است و در اين راه ميكوشيم علاوه بر آثار مورد نياز زائران و محققان اين مركز، منابع مورد استفاده كمسوادترين قشر تا سطوح تحصيل كرده جامعه را تهيه و ارايه كنيم.
حجتالاسلام احمدي خدماترساني و ايجاد محملي براي تامين نيازهاي مطالعاتي و پژوهشي اين كتابخانه را از جمله اهداف متوليان اين مركز توصيف و بيان كرد: يكي از مشكلات كتابخانههاي ما ارايه خدمات كتابخواني در كتابخانههاي قفسه بسته است، كتابخانههايي كه مخاطبان با جستوجو در برگهدان و دستيابي به پارهاي از اطلاعات كتابشناسي اثر، ناچار به گزينش آن براي امانتگرفتناند اين در حالي است كه يكي از اصول اساسي تحقيق و پژوهش، تورق اثر و بررسي محتواي آن است كه با توسعه كتابخانههاي قفسهباز تسهيل خواهد شد.
وي افزود: آرزو داريم براي سال آينده بتوانيم كتابخانه آستان حرم حضرت معصومه(س) را به صورت كتابخانهاي قفسهباز سازيم.
حجتالاسلام احمدي گفت: در ساير كتابخانههاي بزرگ دنيا علاوه بر ارايه كتاب به شكل قفسهباز، ساير محصولات علمي ـ پژوهشي خود نظير نرمافزارها و كتابهاي الكترونيكي را به طور مستقيم در اختيار مخاطبان قرار ميدهند.
وي با اشاره به سخنان آيتالله مكارم شيرازي كه گفته است «چرا با وجود آن كه داروخانههاي شبانهروزي داريم، كتابخانههاي شبانهروزي نداريم» بيان كرد: ايجاد، توسعه و تحقق كتابخانههاي شبانهروزي به ويژه در تمامي شهرهاي ايران از جمله ضرورتهايي است كه بايد در راستاي توسعه آن اقدامات بيشتري صورت گيرد. با ايجاد چنين خدماتي تسهيلات بيشتري براي محققان فراهم خواهد شد.
حجتالاسلام احمدي «كتابداري» را علاوه بر يك رشته علمي، يك فن و مهارتي دانست كه با تداوم و ارتباط مستقيم با كتاب و مخاطب شكل ميگيرد و تقويت ميشود. به گفته وي، كتابداران علاوه بر اين كه بايد آموزشهاي آكادميك ببينند تا اندوخته علمي مناسبي را در شناخت آثار و نحوه خدمات رساني و مشاوره كسب كنند، بايد در مسير ارايه كتاب و تعامل آن با مخاطبان به معاني و محتواي فرهنگي بيشتري دست يابند.
وي ميزان و نوع استقبال كتابداران از مخاطبان را از جمله عوامل موثر بر تعداد مراجعات مخاطبان و مقدار كتابخواني دانست و گفت: در برخي از كتابخانههاي بزرگ دنيا نظير كتابخانه ملبورن استراليا فردي در ورودي كتابخانه به پيشباز افراد ميرود تا علاوه بر اداي احترام از ورود آنها استقبال كند. اين امر تاثير بهسزايي در مراجعه آنها به آن كتابخانه دارد، روندي كه شايد در برخي از مراكز كتابخانهاي ما با روش يا هدف معكوسي انجام شود.
مسوول كتابخانه آستان حرم حضرت معصومه(س) كيفيت دانش و نحوه ارايه خدمات و مشاورههاي كتابداران را با اهميتتر از نحوه برخورد آنها دانست و اظهار كرد: كتابداران علاوه بر داشتن تحصيلات آكادميك بايد بتوانند در چند رشته علمي نيز مشاورههاي خوبي به مخاطبان و محققان ارايه كنند و برنامهاي مداوم براي ارتقاي علمي و دانش روزافزودن اين افراد در كتابخانهها داشته باشند.
حجتالاسلام احمدي نبود هماهنگي و تبادل اطلاعات ميان كتابخانهها را يكي از مشكلات اين حوزه عنوان كرد و يادآور شد: در اين راستا رايزنيهايي ميان كتابخانههاي حوزههاي علميه صورت گرفت كه حاصل آن، شكلگيري اداره كل كتابخانههاي حوزههاي علميه با مسووليت حجتالاسلام سيد علياكبر علوي بود. بر اساس اين طرح، قرار است در آينده نزديك تمامي كتابخانههاي حوزي از طريق ارتباط و تعاملات كتابخانهاي با يكديگر بكوشند نوع اطلاعات و خدمات خود را توسعه دهند.
كتابخانه آستان حرم حضرت معصومه(س) در سه بخش خدماتي را ويژه دانشآموزان، دانشجويان و ساير محققان ارايه ميكند و در هريك از سالنهاي ويژه اين افراد به ترتيب 130، 100 و 50 صندلي براي مطالعه و انجام تحقيقات كتابخانهاي در نظر گرفته شدهاند.
نظر شما