سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۰
ضرورت آموزش قرآن در كتاب‌هاي درسي و فعاليت‌هاي فوق برنامه

مسعود وكيل، كارشناس مسوول گروه قرآن دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي بر ضرورت آموزش قرآن در كتاب‌هاي درسي تاكيد دارد. آموزش قرآن كريم در مدارس علاوه بر اين كه در قالب كتاب درسي قرآن صورت مي‌گيرد، با فعاليت‌هاي فوق‌برنامه‌اي و مستقل معاونت پرورشي آموزش و پرورش و دفتر قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش كه مكمل محتواي كتاب درسي قرآن‌اند، انجام مي‌‌شود.-

 وكيل در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: راه‌اندازي مدارس قرآن و اجراي طرح‌هاي قرآني در مدارس از جمله فعاليت‌هاي فوق برنامه معاونت پرورشي آموزش و پرورش و دفتر قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به شمار مي‌آيند.

وي ادامه داد: سال جاري با توجه به رويكرد جديد آموزش و پرورش، تغييراتي در محتواي برخي از كتاب‌هاي درسي مانند كتاب «آموزش قرآن» با هدف همسوسازي برنامه‌هاي درسي با برنامه درسي ملي اعمال شد. اغلب اين تغييرات را مي‌توان در محتواي كتاب‌هاي درسي پايه نخست ابتدايي مشاهده كرد البته اين تغييرات تنها به محتواي كتاب‌هاي درسي محدود نشده‌اند، بلكه سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در تابستان سال جاري فعاليت‌هايي را در راستاي اين تغييرات انجام داد كه از آن ميان مي‌توان به برگزاري كلاس‌هاي تربيت مدرس اشاره كرد.
 
وي افزود: اين مدرسان از استان‌هاي مختلف كشور در كلاس‌هاي آموزشي با هدف آشنايي با اهداف و رويكرد جديد برنامه درسي ملي شركت داشتند و پس از بازگشت به استان خويش، اين آموزش‌ها را به معلمان مقاطع مختلف تحصيلي استان مربوطه ارايه كردند.

كارشناس مسوول گروه قرآن دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي يادآور شد: در سال تحصيلي 91 ـ 90 كوشيده‌ايم تا فرآيند ياددهي ـ يادگيري به محتواي كتاب‌هاي درسي محدود نشوند، بلكه با ارايه بسته‌هاي آموزشي متشكل از كتاب «راهنماي معلم»، فيلم‌هاي آموزشي، لوحه‌هاي آموزشي و نرم‌افزارهاي آموزشي ويژه دانش‌آموزان، والدين و معلمان، امكانات، وسايل و محتواي آموزشي گسترش يافتند.

وكيل يادآور شد: در بازتوليد و همسوسازي كتاب درسي قرآن پايه نخست ابتدايي بر اساس تاكيد‌ها و رويكردهاي برنامه درسي ملي، علاوه بر ارايه برخي مطالب موجود در كتاب قبلي «آموزش قرآن»، مطالب و فعاليت‌هاي جديدي را به محتواي اين كتاب افزوديم كه از آن ميان مي‌توان به متنوع ايجاد تنوع در محيط آموزشي و فعاليت‌هاي يادگيري دانش‌آموزان اشاره كرد. همچنين تقويت مهارت‌هايي در دانش‌آموزان كه با مهارت‌هاي زندگي واقعي آنها در ارتباط باشند و فراهم آوردن شرايطي كه زمينه‌هاي درك عميق موضوع‌هاي مطرح شده در كتاب درسي قرآن را براي دانش‌آموزان ايجاد كند، از ديگر تغييرات اعمال شده در كتاب درسي قرآن پايه نخست ابتدايي به شمار مي‌آيند.

وي عنوان كرد:  ارايه پيام‌هاي قرآني متناسب با ميزان فهم و درك دانش‌آموزان در كتاب‌ درسي قرآن پايه نخست ابتدايي از ديگر فعاليت‌هاي جديد گروه قرآن دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي محسوب مي‌شوند. پيش از اين، اين پيام‌ها از پايه دوم ابتدايي در كتاب‌هاي آموزش قرآن ارايه مي‌شدند.

كارشناس مسوول گروه قرآن دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي اظهار كرد: در كتاب جديد مانند آثار قبلي، دانش‌آموزان از نيم سال دوم سال تحصيلي به تدريج و به كمك آنچه كه در كتاب درسي فارسي آموخته‌اند، مي‌توانند برخي از عبارات و كلمات ساده قرآن را بدون آموزش مجدد، بخوانند. همچنين در اين پايه تحصيلي امكاناتي فراهم مي‌شود كه دانش‌آموزان بتوانند هفت سوره از سوره‌هاي كوتاه قرآن كريم را به صورت دسته جمعي تلاوت كنند.

وكيل با اشاره به كتاب قرآن پايه‌هاي سوم تا پنجم ابتدايي گفت: در اين پايه‌ها مانند سال‌هاي گذشته كوشيده‌ايم تا زمينه‌هاي ارتقاي برنامه‌هاي آموزش قرآن كريم را فراهم كنيم. اين برنامه‌ها در سال گذشته به صورت آزمايشي در پايه چهارم ابتدايي اجرا شدند و سال جاري نيز به صورت سراسري در اين پايه تحصيلي اجرا مي‌شوند. در سال تحصيلي جديد در پايه پنجم ابتدايي طرح آزمايشي برنامه‌هاي ارتقاي آموزش قرآن انجام مي‌گيرد تا در صورت موفقيت، براي سال تحصيلي آينده بتوانيم آنها را به صورن سراسري در پايه پنجم ابتدايي اجرا كنيم.

وي با اشاره به اين كه دانش‌آموزان بر اساس آموزه‌هاي ارايه شده در دوره تحصيلي راهنمايي نيز مانند سال‌هاي پيش مي‌توانند قرآن را به صورت كامل تلاوت كنند، گفت: در اين مقطع تحصيلي براي هر پايه، در كنار كتاب درسي «آموزش قرآن» كتاب قرآن ديگري نيز ارايه مي‌شود. در پايه نخست راهنمايي اين كتاب 10 جزء نخست قرآن كريم را دربر دارد و در پايه‌هاي دوم و سوم راهنمايي اين كتاب‌ها به ترتيب آيات 10 جزء دوم و 10 جزء سوم قرآن كريم را آموزش مي‌دهند.

كارشناس مسوول گروه قرآن دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي عنوان كرد: دانش‌آموزان دوره راهنمايي علاوه بر قرائت اين صفحات در ساعت رسمي آموزش قرآن، تشويق مي‌شوند تا در خارج از كلاس، دست كم روزي يك صفحه از قرآن كريم را كه مربوط به درس آن هفته مي‌شود، قرائت كنند.

وكيل ادامه داد: همچنين دانش‌آموزان در اين دوره تحصيلي به تدريج توانايي درك معناي عبارت‌ها و آيه‌هاي ساده و پركاربرد قرآن كريم را كسب مي‌كنند و با يادگيري مهارت‌هاي ارايه شده در كتاب درسي آموزش قرآن، با آموزه‌هاي قرآن كريم نيز آشنا خواهند شد.

وي با اشاره به كتاب‌هاي قرآن دوره متوسطه عنوان كرد: كتاب ‌درسي قرآن و تعليمات ديني با عنوان «دين و زندگي» در دوره متوسطه به گونه‌اي تدوين شده‌ است كه دانش‌آموزان علاوه بر تقويت مهارت‌هاي پايه آموزش قرآن كريم، با شيوه‌هاي تدبر در قرآن كريم نيز آشنا مي‌شوند.

كارشناس مسوول گروه قرآن دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي در پايان بيان كرد: اقدام جديدي كه سال تحصيلي جديد در حوزه آموزش قرآن پايه نخست دوره متوسطه صورت گرفته، موضوع خواندن مستمر قرآن كريم است. در اين پايه تحصيلي، آموزشي معادل چهار ساعت در هفته به درس قرآن و تعليمات ديني اختصاص يافته است و دانش‌آموزان يك ساعت از آن را به تمرين و خواندن قرآن كريم مي‌پردازند. آنها از كتاب قرآن ويژه پايه نخست راهنمايي كه 10 جزء نخست قرآن كريم را دربردارد، براي خواندن استفاده مي‌كنند و مي‌كوشند تا آموخته‌هاي خود را در درك معناي آيات قرآن كريم به‌كار بگيرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط