پنجشنبه ۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹
نگاه «تخريب‌چي دوران» تازه است

سعيد عاكف، مدير انتشارات ملك اعظم در آيين رونمايي از رمان «تخريب‌چي دوران» گفت: اين اثر نگاه تازه‌اي به دوران دفاع مقدس داشته است. ويژگي بارز اين رمان، اتكاء به مستندات 2 عمليات‌ است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) آيين رونمايي از رمان «تخريب‌چي دوران» عصر چهارشنبه (6 مهر) در فرهنگسراي سرو برگزار شد.

سرداران رضا نامي، علي‌اكبر مصداقي و سيدمحسن خوشدل، از فرماندهان عضو لشكر 27 حضرت محمد رسول الله(ص) در سال‌هاي دفاع مقدس، سعيد عاكف، مدير انتشارات ملك اعظم و ابوالفضل درخشنده، نويسنده رمان «تخريب‌چي دوران» و تعدادي از رزمندگاني كه از خاطراتشان در اين اثر استفاده شده، در آيين رونمايي از رمان «تخريب‌چي دوران» حضور داشتند.

سردار رضا نامي، سخنراني خود را با اشاره به مظلوميت‌ رزمندگان، هنگام كمبود امكانات در دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران آغاز و اظهار كرد: اين كمبودها سبب ايجاد خلاقيت‌هايي در رزمندگان شده بود. براي مثال شهيد عليرضا ناهيدي مهندس بود كه سال 1361 به جبهه رفت و از آنجا كه سلاح كافي نداشتيم، به بازسازي قبضه موشك‌هاي هدايت‌شونده ضدتانك پرداخت.

وي با تطبيق اين ابتكارات رزمندگان در دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران با وضعيت امروز و جنگ نرم، گفت: بايد به روحيه ايثارگري دوران دفاع مقدس برگرديم و مردم به ما به عنوان رزمندگان آن روزها اعتماد كنند. زيرا تلاش دشمن در جنگ نرم اين است كه مردم را نسبت به نسل جنگ بدبين كنند.

سعيد عاكف، مدير انتشارات ملك اعظم و ناشر رمان «تخريب‌چي دوران» نيز در آيين رونمايي از اين اثر، سخنراني‌اش را با بيان خاطره‌اي از سفر به لبنان آغاز و تصريح كرد: در گفت‌وگو با تعدادي از نويسندگان لبناني متوجه شدم كه اسراييلي‌ها نويسندگانشان را با هلي‌كوپتر به بلندي‌هاي جولان و ساير مناطق جنگي مي‌برند تا آنان به سوژه‌هاي بكري براي داستان‌نويسي دست پيدا كنند.

وي ادامه داد: در واقع هدف آنان انتشار آثاري است كه بر اساس آن‌ها فيلم سينمايي بسازند و به مقابله با آثار ادبي و هنري مسلمانان بپردازند.

خالق كتاب «خاك‌هاي نرم كوشك» با اشاره به تلاش‌هاي دشمنان براي جلوگيري از خلق آثار هنري و توليدات كم در عرصه ادبيات دفاع‌مقدس، اظهار كرد: وقتي از جنگ مي‌نويسيم، بايد در چارچوب آثار با مخاطبان تعامل بر قرار كرد تا آنان با كتاب‌هاي حوزه دفاع مقدس ارتباط مداوم داشته باشند. اين موضوع سبب پيشرفت ادبيات دفاع مقدس خواهد شد.

عاكف درباره ويژگي رمان «تخريب‌چي دوران» گفت: اين اثر نگاه تازه‌اي به دوران دفاع مقدس داشته است. ويژگي بارز رمان «تخريب‌چي دوران» اتكاء به مستندات عمليات‌هاي بدر و والفجر مقدماتي، بخصوص در فصل‌هاي «غربت تخريب‌چي دوران» و «قصه بي انتها» است.

سپس ابوالفضل درخشنده، نويسنده رمان «تخريبچي دوران» خاطرنشان كرد: نگارش اين اثر 8 سال به طول انجاميد و 2 سال براي انتشار در انتظار بود. فصل اول به روايت وضعيت امروز جامعه و تلاش‌ دشمنان براي ايجاد نارضايتي در مردم در قالب جنگ نرم پرداخته است.

وي ادامه داد: در فصل‌هاي بعدي اين اثر، چگونگي عمليات براندازي توسط آمريكا در ايران و زواياي مختلف روش‌هاي آن‌ براساس خاطرات مستندي از يكي از معاونان سازمان CIA آمريكا به عنوان كارشناس براندازي نرم روايت شده است.

درخشنده با اشاره به رمان «تخريب‌چي دوران» به عنوان اولين اثر با گرايش امنيتي در حوزه دفاع مقدس يادآور شد: حوادث و خاطرات دفاع مقدس در اين رمان بر مبناي واقعيت شكل گرفته‌اند، اما اسامي مرتبط با بخش‌هاي حفاظتي و امنيتي، مستعارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها