شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳
دزموند توتو از نگاه رهبران جهانی

زندگینامه دزموند توتو رهبر برجسته ضد نژاد پرستی آفریقای جنوبی به مناسبت هشتادمین سالگرد تولدش منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، این کتاب که با عنوان « توتو: تصویری مقتدر» منتشر شده، شرح زندگی این اسقف اعظم آفریقایی را از زبان دوستان نزدیک او نقل می کند. آنها در این کتاب، مبارزات توتو را برای از بین بردن نژادپرستی و همچنین ایجاد صلح بیان کرده اند.نلسون ماندلا اولین رییس جمهور بعد از رژیم آپارتابد آفریقای جنوبی درباره توتو می گوید:« من عقیده دارم که خداوند منتظر اسقف اعظمش می ماند.او در انتظار استقبال از توتو با دستانی گشاده است. اگر دیسموند به بهشت نرود و از ورود او جلوگیری شود، پس آیا همه ما وارد خواهیم شد؟!»

این کتاب در واقع نگاهی متفاوت به شخصیتی است که هویت او از یک روحانی به یک چهره جهانی تبدیل شد.در کنار این تحول، لحظه هایی از زندگی توتو و همچنین ابعاد وحشیگری رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی هم در این کتاب به تصویر کشیده شده است.

دالایی لاما رهبر معنوی تبت درباره درباره توتو گفته است:« اسقف توتو از لحاظ احساسی و ذهنی بسیار به من نزدیک است.من او را برادر بزرگ معنوی خودم می نامم.»

کتاب « توتو: تصویری مقتدر» همچنین تصاویری از نامه های این رهبر آفریقایی به حاکمان آپارتاید و دست نویس هایی از او منتشر کرده که انعکاس مبارزه بی محابای او در راه دموکراسی و خوی کاملا انساندوستانه توتو است. به طور مثال توتو در سال 1985 طی نامه ای رسمی به اف. دابلیو کلارک آخرین رهبر دوران آپارتاید خواستار این می شود که در گذرنامه او به جای ملیت آفریقای جنوبی، ملیت « تعیین نشده» چاپ شود. او در همین نامه سیاست نژاد پرستانه رژیم آفریقای جنوبی را آماج انتقادات خود قرار داده و در توصیف آن از تعابیری مانند « کاملا شیطانی»، « مخالف مسیحیت و اصول اخلاقی» استفاده می کند و البته در پایان نامه، عبارت « خداوند به شما خیر عطا کند» را نیز فراموش نمی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها