یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۸
شناخت امام رضا(ع) با استناد به منابع دست اول/ دکتر مرضيه محمدزاده

نويسنده كتاب «علی‌بن موسی(ع)، امام رضا» با اشاره به ديدگاه‌هاي گوناگوني كه در متون مختلف درباره عصر زندگاني و امامت هشتمين پيشواي شيعيان عنوان شده‌اند، بر لزوم شناخت اين دوره زماني تاكيد كرد و استناد به منابع دست اول را از مهم‌ترين نكات پژوهش در اين وادي دانست.-

دکتر مرضيه محمدزاده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، از دوره زندگاني امام رضا(ع) به عنوان عصري متفاوت ياد كرد و  گفت: برخي از محققان در كتاب‌هاي خود از سيره اين بزرگوار به مثابه نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) ياد كرده‌اند و گروهي نيز اين جريانات را به انقلاب‌هاي فرهنگي زمان امام محمدباقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) تشبيه مي‌كنند.

اين محقق تاريخ اسلام با تاكيد بر اين كه نويسندگان اين حوزه بايد در شناخت بيشتر عصر امام رضا(ع) و مقتضيات آن تلاش كنند، گفت: امام رضا(ع) با درايت و آگاهي خود زمام حكومت فاسد عباسي را متزلزل و بنياد آن را با سقوط همراه كردند، به‌گونه‌اي كه پس از آن در تاريخ جز نامي از حكومت عباسي، چيزي باقي نماند. 

وي با استناد به متون تاريخي اسلامي، دوران زندگاني هشتمين پيشواي شيعيان را مصادف با زمان اوج قدرت عباسيان عنوان كرد و گفت: آنها بر شرق و غرب جهان اسلام حكمراني مي‌كردند، اما با مخالفت‌هاي امام و اقدامات فرهنگي كه ايشان ترتيب دادند، زيربناي اين حكومت متزلزل شد.

محمدزاده زنده‌نگه‌داشتن شيعه را از مهم‌ترين اقدامات امام رضا(ع) دانست و گفت: اين بزرگوار با بصيرت ديني خود بنيان دين را حفظ كردند و از نابودي نجات دادند. 

اين نويسنده ديني اظهار كرد: به عمومي محققان و نويسندگان اين حوزه توصيه مي‌كنم در نگارش كتاب يا انجام پژوهش درباره امام رضا(ع) به منابع دست اول ديني كه در قرون ابتدايي اسلام به رشته تحرير درآمده‌اند و نزديكي فراواني با دوران حيات امامان(ع) دارند، مراجعه كنند، چرا كه اين آثار از انحراف دورترند. همچنين پيشنهاد مي‌كنم مولفان ديني با بررسي آثار و منابع كهن، به مطالعه و بازخواني مكتوبات كنوني بپردازند تا بتوانند به تحليلي چند بعدي از آن دوره زماني و رخدادهاي آن عصر دست يابند.

از جمله تاليفات مرضيه محمدزاده مي‌توان كتاب‌هاي «حسین‌بن علی امام شهدا (ادبیات عاشورایی)»، «میوه دل اولیاء»، «دانشنامه شعر عاشورایی»، «حقیقت توبه»، «حسین‌بن علی(ع)، امام ارزش‌ها»، «علی‌بن موسی(ع)، امام رضا» و «حسن‌بن علی(ع) امام مصلح» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط