سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۱
قرآن، سرچشمه عرفان صوفيانه نيست

نويسنده كتاب «عرفان قرآني» معتقد است عرفان صوفيانه‌اي كه از گذشته تاكنون مي‌شناسيم، تنها شاهد مثال‌هايي از قرآن و احاديث ذكر كرده‌اند و نمي‌توان سرچشمه فكري و اساس آن را متعلق به قرآن دانست.-

حجت‌الاسلام محمدجواد رودگر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: عرفان‌هايي كه با آنها مواجهيم، بر دو نوع صوفيانه و سكولارند. شايد عرفان صوفيانه از آيات، روايات و احاديث اسلامي استفاده كرده باشد، اما قرآن را منبعي مستقل براي عرفان و سير و سلوك قرار نداده است.

وي افزود: عارفان در برخي موارد، شاهد مثال‌هايي از قرآن براي تاييد نظرات‌شان ذكر مي‌كنند، اما اين امر را نمي‌توان به معناي مبتني بودن عرفان بر قرآن دانست.

رودگر يادآور شد: مقصود از اين سخن، دور بودن عرفاي مسلمان از قرآن يا تضاد داشتن انديشه آنها با اين كتاب آسماني نيست. عارفان مسلمان، شواهد و قراين فراواني از قرآن ذكر كردند و تفسيرهاي عرفاني بر قرآن و احاديث نوشتند، اما درباره اين كه قرآن سرچشمه اصلي تفكرات آنان بوده است يا نه، نظرات مختلفي وجود دارد.

اين پژوهشگر ادامه داد: عرفاي نامداري مانند بايزيد و مولانا از صاحبان معرفت و معنويت‌‌اند و از آيات قرآن بهره‌هاي زيادي بردند. ادعا نمي‌كنم كه عرفان آنها ضدقرآن است، اما آنان بنيان انديشه‌شان را بر قرآن قرار ندادند و به همين دليل است كه لغزش‌هايي در افكارشان ديده مي‌شود.

وي عرفان قرآني را حاصل عرفان نظري و عملي در حوزه‌هايي مانند معرفت‌شناسي، انسان‌شناسي و غايت‌شناسي دانست و گفت: اين عرفان، دستورالعمل سير و سلوك براي افرادي است كه براي قدم گذاشتن در اين راه، استعداد و آمادگي دارند.

به باور رودگر، بهتر است عرفان را به طور مستقيم از قرآن و عترت بگيريم تا به اين طريق، از عرفان ثقليني يا قرآني بهره‌مند شويم.

كتاب «عرفان قرآني» از سوي انتشارات اميركبير منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط