سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳
شكوفايي فطرت الهي در كتاب‌هاي تازه تاليف

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در ششمين همايش تجليل از مولفان و رونمايي از كتاب‌هاي درسي و رسانه‌هاي آموزشي گفت: محتواي كتاب‌هاي درسي در سال تحصيلي جاري با رويكرد شكوفايي فطرت الهي تنظيم شده‌اند و بر ارتقاي عناصر تفكر، ايمان، علم، عمل و اخلاق دانش‌آموزان تاكيد شده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام‌محمدیان در اين مراسم كه با حضور جمعي از مولفان كتاب‌هاي تازه‌تاليف، محققان و پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار كرد: رويكرد سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در تاليف ساير كتاب‌هاي درسي براي سال‌هاي آينده، خارج كردن محيط يادگيري از انحصار كلاس درس است؛ به اين معنا كه مي‌كوشيم فرآيند يادگيري دانش‌آموزان را به فضاي كلاس درس محدود نكنيم، بلكه از محيط‌هاي متنوع يادگيري و محيط‌هاي مجازي براي آموزش استفاده كنيم.

وي افزود: توليد بسته آموزشي و استفاده از ساير ابزار آموزشي مانند لوح‌هاي فشرده، توسعه مدارس هوشمند و توليد محتواي الكترونيكي از ديگر اقداماتي‌‌اند كه زمينه‌هاي تحقق آن به اهتمام همكاران حوزه آموزش و پرورش به ويژه با تدبير وزير آموزش و پرورش در حال اجراست.
رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي ادامه داد: رويكرد كتاب‌هايي كه تا شش سال آينده با تغييرات اصلاحي مواجه خواهند شد، به گونه‌اي است كه كتاب‌هاي علوم پايه، زمينه‌ساز تقويت مباني توحيد در آنها مي‌شوند. كتاب‌هاي ادبيات و هنر همچنين هويت ديني، ملي و انقلابي كشور را معرفي و تقويت خواهند كرد و در آن‌ها به آداب و سنن و فرهنگ ايراني ـ اسلامي نيز توجه مي‌شود.

محمديان يادآور شد: محتواي كتاب‌هاي حوزه فني ـ حرفه‌اي نيز براي سال‌هاي آينده به گونه‌اي ارايه خواهند شد تا علاوه بر اين همخواني با استانداردهاي بازار و تقويت اخلاق حرفه‌اي، زمينه‌ توليد ثروت و درآمد را براي دانش‌آموزان فراهم مي‌كنند. آنچه كه امروز به عنوان كتاب‌هاي تازه‌تاليف درسي از آنها رونمايي مي‌شوند نيز از اين ويژگي‌ها برخوردارند.

حميدرضا حاجي‌بابايي، وزير آموزش و پرورش، در اين مراسم با بيان اين كه كتاب درسي، منبعي است كه ميليون‌ها انسان را هدايت مي‌كند و باعث پرورش نخبگان و عالمان بزرگي در كشور مي‌شود، اظهار كرد: توليد كتاب‌ درسي، فرآيند پيچيده تاليف و ارايه آن، هنوز براي مردم كشور ما پنهان مانده است و اغلب آنها از فرآيند توليد كتاب تا لحظه‌اي كه كتاب در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌گيرند، آگاهي كافي ندارند. بنابراين، به همان اندازه كه براي كشف يك معدن و استخراج آهن از آن تبليغات مكرر صورت مي‌گيرد، بايد براي كتاب‌هاي درسي نيز تبليغ شود.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: خط مشي كتاب‌هاي درسي بايد با فلسفه تعليم و تربيت منطبق و مبتني بر قرآن و آموزه‌هاي ديني باشند. كتاب‌هاي درسي بايد رنگ‌ و بوي فلسفي و الهي بگيرند و با برنامه درسي ملي هم‌سو باشند.

حاجي‌بابايي عنوان كرد: كتاب‌هاي درسي بايد به گونه‌اي تاليف شوند كه هويت ايراني ـ اسلامي را معرفي كنند و ملاكي باشند براي آگاهي مردم از اين كه نظام آموزش و پرورش در چه مسيري قدم گذاشته است و چگونه حركت مي‌كند.

وي در پايان از رونمايي «سند تحول بنيادين نظام آموزش و پرورش» خبر داد و گفت: سه‌شنبه(22 آذرماه) از اين سند به عنوان سند ملي آموزش و پرورش رونمايي خواهد شد تا براي تاليف كتاب‌هاي درسي و ساير برنامه‌هاي نظام و آموزش و پرورش ملاك قرار بگيرد.
 
در پايان اين مراسم حميدرضا حاجي‌بابايي، وزير آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام‌محمدیان، رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي از كتاب‌هاي تازه‌تاليف سال تحصيلي 91 ـ 90 رونمايي و به مولفان برگزيده كتاب‌هاي درسي جوايزي را اهدا كردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط