یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۲
رونمايي از كتاب «رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه‌ تعلیم و تربیت»

کتاب «رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه‌ تعلیم و تربیت» به کوشش اعضای تارنمای تخصصی علوم تربیتی «رب» دوشنبه(7 آذر) در اتاق شورای دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران رونمايي خواهد شد.-

حبيب رحيم‌پور، سردبير سايت علوم تربيتي «رب» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اعلام اين خبر اظهار كرد: از مباحث مهمی که در راستای تحول و ارتقای علوم انسانی مطرح می‌شود، روش‌شناسی پژوهش در عرصه‌ فلسفه‌های مضاف و علوم است.

وي افزود: پژوهشگران روش پژوهش را از سویی به منزله‌ منطق نظريه‌پردازی و توليد معادله مي‌دانند و از سویی دیگر، به عنوان ابزار شناخت به شمار مي‌آورند. در هر صورت باید تاکید كرد كه روش پژوهش، معیاری برای قاعده‌مندی و صحت پژوهش است. بنابراين، بازنگری در روش پژوهش، شرط ضروری بازسازی علوم پیش‌رو محسوب مي‌شود. فلسفه تعلیم و تربیت نیز به عنوان فلسفه‌ ناظر به رشته‌ علوم تربیتی از این قاعده مستثني نيست و نیازمند پژوهش‌های روش‌شناختی است.

دانشجوي كارشناسي ارشد علوم تربيتي دانشگاه تهران ادامه داد: به تازگي در ایران پژوهشگران‌مایه‌ای در حوزه‌ روش‌شناسی فلسفه تعلیم و تربیت منتشر شد که باید آن را از آثار قابل اعتنا در ایـن عرصه دانست. اگر در حوزه‌ روش‌شناسی پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت با فقدان تالیفات مفید رو به‌ رو نبودیم، انتشار کتاب «رویکردها و روش‌های پـژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت» اتفاق مهمی است که باید دیده شود، زیرا بررسی پیش‌فرض‌ها و مبانی معرفتی روش‌های پژوهش و نگریستن به روش پژوهش از منظر فلسفه، امری است که در بیشتر تالیفات مرتبط با این عرصه، مغفول مانده و تبدیل به بستری برای نشر رویکرد اثبات‌گرایانه در رشته‌ علوم تربیتی شده ‌است.

رحيم‌پور بيان كرد: کتاب «رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه‌ تعلیم و تربیت» را خسرو باقری، عضو هیات علمی دانشکده‌ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با همکاری نرگس سجادیه، استاد دانشگاه امام صادق(ع) و طیبه توسلي، عضو هیات علمی گروه علوم تـربیتی دانشگاه قم، تالیف كرده‌اند.

وي افزود: فصل‌های نخستين اين نوشتار که بن‌مایه‌ این اثر را تشکیل می‌دهند، به مبانی تاریخی و نظری روش پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت و ماهیت پژوهش و روش پژوهش در تعلیم و تربیت پرداخته و در فصل‌های دیگر اين كتاب به رویکردها، روش‌های مورد نظر هر رویکرد و اعتبار آن ها اشاره شده‌ است. این رویکردها و روش‌ها در فصل‌های مستقلی با عنوان استنتاجی، تحلیلی(تحلیل منطقی، فرارونده، تحلیل زبانی) ترکیبی، دیالکتیکی وانتقادی، پدیدارشناختی و هرمنوتیکی، واسازانه و تبارشناختی تبیین و نقادی شده‌اند.

سردبير سايت علوم تربيتي «رب» عنوان كرد: در مراسم رونمایی این کتاب که با حضور مولفان حوزه علوم تربيتي برگزار می‌شود، دکتر ابراهیم طلایی، ريیس گروه روش‌شناسی پژوهش تربیتی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز درباره وضعیت روش پژوهش در رشته‌ علوم تربیتی و جایگاه این کتاب سخنراني خواهند كرد.

رحيم‌پور در پايان گفت: محفل رونمایی این کتاب به کوشش اعضای تارنمای تخصصی علوم تربیتی «رب» دوشنبه(7 آذر) ساعت 16 در اتاق شورای دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به نشاني تقاطع بزرگراه چمران و جلال آل احمد، روبه‌روی كوی نصر، نبش خيابان نسيم برگزار می‌شود.

این اثر توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری در 453 صفحه و به بهای 70 هزار ریال منتشر شده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط