سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۴
رضایی:  5/ 58 درصد مدارس کتابخانه ‌دارند

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: آمار کتابخانه‌های مدارس استان بوشهر نگران‌کننده است، به‌گونه‌اي كه از 1800 آموزشگاه استان 5/ 58 درصد دارای کتابخانه‌اند و از این تعداد فقط 28 درصد یعنی 332 مدرسه، فضای مستقل کتابخانه دارند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، خلیل رضایی در همایش «نهضت مطالعه مفید» كه در سالن شهيد باهنر استان بوشهر برگزار شد، اظهار كرد: دانش‌آموزان استان بوشهر دارای استعدادهای فراوانی برای رشد و پیشرفت در کشورند و لازمه تحقق شكوفايي اين استعدادها، بازسازي فضای کتابخانه‌های مدارس استان است.

وی افزود: مدرسه همان‌گونه که به معلم، میز، نیمکت، کلاس درس و... نیاز دارد، باید فضای مناسب کتاب و مطالعه نیز داشته باشد. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: مسوولان آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس استان، مدیران، روسای مناطق و مدیران مدارس باید تمام همت خود را صرف کنند تا تمامی آموزشگاه‌های استان دارای فضاي مناسب مطالعه باشند و هیچ مدرسه‌ای از نبود کتابخانه و کتاب آسيب نبیند. 

رضايي درباره آمار مراجعه دانش‌آموزان به کتابخانه مدارس استان گفت: در سال تحصیلی 90 – 89 ، 49332 نفر معادل 5/28 درصد، بیش از 195 هزار بار به کتابخانه مراجعه کرده‌اند که آمار ناچیزی است و باید برای افزایش این آمار و ایجاد شوق و رغبت در دانش‌آموزان برای مراجعه به کتابخانه، از نظر نوع و محتوای کتاب متناسب، ایجاد امکانات کتابخانه‌ها و توجه معلمان به ارجاع دانش‌آموزان به کتابخانه، تلاش و برنامه‌ریزی کنیم. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر عنوان كرد: اگر به دفتر کتابخانه‌های مدارس مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که حدو 80 تا 90 درصد کتاب‌های دریافت شده توسط دانش‌آموزان، کتاب‌های کمک‌درسی‌ند. مسوولان بايد برای ايجاد انگیزه مطالعه كتاب‌هاي غیردرسی در دانش‌آموزان تمهيداتي را بينديشند.

وی يادآور شد: مقام معظم رهبری در بياناتشان بر لزوم پیشتازی ایران در منطقه براساس افق سال 1404 تاکید كرده‌اند و برای این که ایران اسلامی بتواند حرف اول و آخر را در منطقه بزند، باید در مسیر کتاب، مطالعه و پژوهش گام بردارد. 

رضایی از برگزاری همایش‌هایی نظير همایش «نهضت مطالعه مفید» قدردانی و حمایت کرد و افزود: ما باید در منطقه و جهان اسلام پیشتاز باشیم و نسلی را تربیت کنیم که بتواند در جهان سرآمد باشد، چرا که با دستیابی ایرانیان به علم و فن‌آوری‌های نوین، جهان مجبور خواهد شد که به زبان فارسی به عنوان زبان علم توجه کند. 

در ادامه همایش «نهضت مطالعه مفید» محمدحسین زارع، معاون توسعه مدیریت استانداری نیز طي سخناني گفت: کتاب، سرمایه و سرمایه‌آفرین است. بحث کتاب در مقوله فرهنگی می‌گنجد و امام راحل نیز بارها انقلاب اسلامی ایران را انقلابی فرهنگی معرفی كرده‌اند.

وی اظهار كرد: اغلب نشست‌هایی که مقام معظم رهبری در ماه‌های اخیر داشته‌اند، با اقشاری مانند نویسندگان، استادان دانشگاه و دانشجویان بوده است که نشان از اهمیت بحث فرهنگ در نزد ایشان دارد و کمتر فرمایشی از ايشان وجود دارد که بحث فرهنگ را به جامعه گوشزد نکند. 

معاون توسعه مدیریت استانداری افزود: همه ما به عنوان سربازان ولایت و کسانی که ضرورت مسایل جامعه را درک مي‌کنیم، باید دغدغه فرهنگ و مسایل فرهنگی کشور و نظام را داشته باشیم که بحث کتاب و مطالعه نیز بخش مهم و اساسی این مقوله است. 

در این همایش بیش از 150 نفر از معلمان فعال کتابخانه‌های آموزشگاهی کلاسی و دانش‌آموزان برتر کتابخوان دوره‌های راهنمایی و متوسطه، کتابیاران مدارس متوسطه و دانش‌آموزان مولف استان بوشهر تجليل شد.

محمد میرکیانی، مشاور فرهنگی مدیر شبکه دو سیما نيز در اين همايش گفت: کتاب، منبع تولید فکر و فرهنگ است و هیچ چیز دیگری نمي‌تواند جای کتاب را بگیرد. 

وی با بیان نگرانی و گلایه بزرگان جامعه به‌ ویژه مقام معظم رهبری از پایین بودن سهم ایران از مطالعه، يادآور شد: واقعیت این است که این هشدارها بارها تکرار شده‌اند اما به‌درستی ریشه‌یابی نشده‌اند که چرا باید کتاب بخوانیم یا چرا باید به بحث کتاب بپردازیم. 

برنده جایزه کتاب سال کودک و نوجوان در سال‌های 65، 76 و 86 با بیان این که کسانی که با کتاب مانوس‌اند، به درستی مفهوم زندگی را درک می‌کنند، افزود: در دهه قبل، نوجوانان ما راحت‌تر و دقیق‌تر حرف می‌زدند و استوارتر ارتباط برقرار می‌کردند که دلیل آن انس با کتاب بود. 

وی همراهی و همنشینی با کتاب را زمینه‌ساز آشنایی درست با زوایای پنهان زندگی دانست و گفت: تجربه زندگی، تجربه گران‌قدر و گران‌بهایی است و این امکان و فرصت برای همه ما در سنین جوانی و نوجوانی وجود ندارد که وارد عرصه‌های پیدا و پنهان زندگی شویم اما کتاب این فرصت را به ما می‌دهد تا به درستی تجربیات زندگی را درک کنیم و از تجربیات دیگران استفاده کنیم، خوب فکر کنیم، خوب تصمیم بگیریم و خوب از حقوق اجتماعی یکدیگر دفاع کنیم. 

ميركيايي در پايان با تاکید بر لزوم مانوس بودن با کتاب برای موفقیت در عرصه مدیریت، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری يادآور شد: اگر کسی با کتاب مانوس نباشد و نماینده مجلس یا وزیر هم شود، نمی‌تواند از حوزه مسوولیت و برنامه‌هایش دفاع کند یا شخصت‌اش را به اثبات برساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط