سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
«در ستایش مرگ» به چاپ هفدهم رسید

در رمان «درستایش مرگ» نویسنده برنده جایزه نوبل، این سوال را مطرح می کند که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر فرشته مرگ تصمیم بگیرد که دیگر، مرگی در کار نباشد؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا رمان درخشان «درستایش مرگ» از نویسنده برنده جایزه نوبل، ژوزه ساراماگو که از سوی انتشارات مروارید برای هفدهمین بار به چاپ رسیده، این سوال را مطرح می‌کند که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر فرشته مرگ تصمیم بگیرد که دیگر، مرگی در کار نباشد؟!

در اولین روز سال جدید، هیچکس جانش را از دست نمی‌دهد و این موضوع، بهت و حیرت سیاست‌مداران، رهبران دینی، متصدیان کفن و دفن و دکترها را برمی‌انگیزد. از سوی دیگر، در میان توده اجتماع، ابتدا جشن و سروری به پا می‌شود و مردم در خیابان‌ها به رقص و پایکوبی می‌پردازند. آنها به هدف بزرگ انسان‌ها در تمام اعصار، یعنی زندگی جاودانه دست یافته‌اند. سپس عواقب این اتفاق، روی واقعی خود را نشان می‌دهد: خانواده‌ها مجبور می‌شوند که از افراد بسیار سالخورده و دائماً در حال احتضار مراقبت کنند، سیاست‌های بیمه عمر بی معنی شده و مراکز برگزارکننده مراسم تدفین، فقط تدارکات کفن و دفن حیوانات خانگی از قبیل سگ، گربه، همستر و طوطی را انجام می‌دهند. مرگ در خانه سردش به همراه داس خود نشسته و مشغول بررسی این آزمایش است: اگر دیگر هیچکس نمیرد، چه می‌شود؟ اگر مرگ تبدیل به انسان شود و عشق را تجربه کند، چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

ژوزه ساراماگو نویسنده خلاق و خوش‌فکر پرتغالی است که از سال ۱۹۶۹ به حزب کمونیست پیوست اما هرگز عقایدش را در آثار به‌جامانده از خود به خوانندگان تحمیل نکرد. مشهورترین کتاب این نویسنده «کوری» نام دارد. در سال ۱۹۹۸، ساراماگو برنده جایزه نوبل ادبیات شد و به شهرتی جهانی رسید. نوشته‌های ژوزه ساراماگو اغلب دارای کنایه‌هایی بود که با توجه به مسائل روز نکاتی را روشن می‌کرد. طعنه‌های او بیشتر درباره حکومت‌های خودکامه، اختلافات طبقاتی و برخی مقدسات مذهبی بود. ژوزه ساراماگو، در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۰ چشم از جهان فروبست. او سه سال پیش از درگذشت خود «بنیاد ساراماگو» را تأسیس کرد تا در آن بر مسائل فرهنگی و محیط‌زیستی تمرکز شود. ژوزه ساراماگو از جوهره انسانی برای وصف داستان‌های خود استفاده می‌کرد. بنابراین کتاب‌های او برای تمام مردم جهان جذابیت دارد. در ایران نیز بیشتر آثار ساراماگو ترجمه شده است و سال‌هاست که نام این نویسنده در کنار نام دیگر نویسندگان برتر جهان قرار گرفته است.

از جمله بهترین کتاب‌های ژوزه ساراماگو می‌توان به آثار زیر اشاره کرد: کتاب «کوری»: در این کتاب شهری به تصویر کشیده می‌شود که در آن تمام مردم به کوری سفید مبتلا شده‌اند و برای بقا، انسانیت را زیر پا می‌گذارند. مفاهیمی که در این کتاب در قالب یک داستان گنجانده شده ناخودآگاه خواننده را به تفکر وامی‌دارد. کتاب کوری شاخص‌ترین اثر ژوزه ساراماگو است.‌

کتاب «بینایی»: ساراماگو هرگز ادعا نکرد که این کتاب دنباله‌ی کتاب «کوری» است اما خواننده از لحاظ محتوایی این مسئله را درمی‌یابد. در بینایی آنچه مطرح است قدرت پنهانی است که سیاست با خود به‌همراه دارد، و در قالب یک داستان تمثیلی این قدرت نشان داده می‌شود.‌

کتاب «تکثیرشده»: آنچه در این کتاب روایت می‌شود داستان مردی تنهاست که در زندگی عاشقانه خود، سرخورده شده و طی اتفاقی با جوانی خود روبه‌رو می‌شود. مفاهیم روان‌شناسی همراه با مشکلات اجتماعی به زیبایی در این کتاب مطرح شده و آن را به اثری جذاب و پرکشش تبدیل کرده است. این کتاب با عنوان «همزاد» نیز ترجمه شده است.‌

کتاب «دخمه»: داستان این کتاب روایتی از زندگی مردی کهنسال است که پس از سال‌ها سفالگری حالا با این حقیقت روبه‌روست که محصولاتش دیگر خریدار ندارد. او مجبور است برای امرارمعاش در ساخت محصولات خود تغییری ایجاد کند و در این راستا با مسائل گوناگونی مواجه می‌شود.‌

کتاب «قصه جزیره ناشناخته»: این کتاب یک عاشقانه فلسفی است که در آن مردی به دنبال جزیره‌ای ناشناخته است و برای یافتن آن از پادشاه قایقی طلب می‌کند. پادشاه موافقت می‌کند و یکی از زنان خدمتکار قصر نیز همراه با مرد راهی این سفر می‌شود.

از ژوزه ساراماگو آثار بی‌نظیر دیگری مانند «درنگ مرگ»، «دفترچه یادداشت»، «همه‌ی نام‌ها»، «سفر فیل» و…منتشر شده است.

در مجله لوس آنجلس تایمز آمده است؛ دنیای داستانی سارا ماگو دور از افسانه و حکایت نیست همان قلمرو کافکا گوگل و بورخس است. همچنین شیکاگو تریبون درباره این نویسنده نوشته است؛ شاید ساراماگو بزرگترین نویسنده عصر ما باشد.

انتشارات مروارید، چاپ هفدهم «درستایش مرگ» نوشته ژوزه ساراماگو با ترجمه شهریار وقفی پور را در ۲۵۶ صفحه و به بهای ۲۶۰ هزار تومان در مرداد ۱۴۰۳ منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها