وي ادامه داد: اگر كتابخانه محلي براي فعاليتهاي مختلف باشد و افراد مختلف مانند زنان خانهدار، نابينايان، معلولان و كودكان و نوجوانان بتوانند فعاليتهاي خود را در آن انجام دهند، بسيار در جذب اقشار مختلف جامعه به كتابخانههاي عمومي تاثيرگذار است. به طور مثال مديران كتابخانههاي عمومي ميتوانند براي كودكان و نوجوانان كلاسهاي قصه خواني برگزار كنند و با اين ترفند اين گروه سني را به كتابخانهها بياورند.
وي تصريح كرد: بنابراين بهتر است فعاليتهاي اجتماعي كه افراد ترجيح ميدهند در ساير مكانها انجام دهند، در كتابخانه انجام شود و از طرف ديگر بسيار مفيد است كه يك كتابدار متخصص بتواند فضاي منابع اطلاعاتي را با نوع فعاليتهاي متعدد به هم مربوط كند تا نقش كتابخانههاي عمومي در زندگي افراد پر رنگ شود.
رييس انجمن كتابداري و اطلاعرساني ايران با انتقاد از نگاه مديريتي به رشته كتابداري و اطلاعرساني، گفت: در سطح مديريتي نيز بايد باور شود كه كتابداري يك دانش گسترده است و نميشود با برگزاري دورههاي كوتاه مدت كتابداري آموزش داده شود و براي اينكه بتوانيم كتابخانه را به نحو شايسته اداره كنيم بايد از دانش آموختگان اين رشته استفاده كنيم.
وي تاكيد كرد: البته آموزش كتابداران غير متخصص در حد برطرف كردن برخي از نيازهاي اطلاعاتي افراد در كتابخانه ميتواند كفايت كند اما مسلماً تصويري را كه من از كتابخانههاي عمومي ارايه كردم يك كتابدار غيرمتخصص نميتواند داشته باشد يا حداقل من چنين كتابخانهاي سراغ ندارم.
رضايي در ادامه اظهار كرد: همچنين لزوم حضور يك كتابدار متخصص در مراجعه گروههاي خاص به كتابخانههاي عمومي احساس ميشود چراكه به طور مثال اگر نابينايان، كودكان، كم سوادان، نوسوادان و ... به كتابخانه عمومي مراجعه كنند براي تامين نيازهاي اطلاعاتي آنها به يك كتابدار متخصص نيازمند است.
اين مدرس دانشگاه بر نقش امكانات كتابخانههاي عمومي در جذب افراد تاكيد كرد و افزود: در كنار مواردي كه بيان شد، كتابخانهها بايد داراي امكاناتي باشد كه همه گروههاي جامعه بهويژه گروههاي خاص بتوانند از آن استفاده كنند.
نظر شما