«داستان مصور عاشورا» ماجراهايي را بازگو ميكند كه از زمان مرگ معاويه آغاز ميشود و تا شهارت امام حسين(ع) و يارانش ادامه مييابد.
«داستان عاشورا»، اين واقعهي عظيم را در قالب «داستان مصور» معرفي كرده است؛ قالبي كه طرفداران زيادي در سراسر دنيا دارد.
در اين كتاب، متن، نقش چنداني برعهده ندارد اما زبان نوشتههاي كمحجم اين كتاب نيز زبان سادهاي است و حتي در مواردي كه نويسنده مجبور به بيان اسم خاصي بوده، آن را اعرابگذاري كرده است. يكي ديگر از نقاط مثبت متن كتاب، اين است كه رجزهاي جنگجويان با وزني نزديك به شعرهاي اصلي به شعر درآمدهاند.
واقعهي عاشورا، با اين كه ماجرايي غمانگيز و سوزناك است؛ اما هميشه در طول تاريخ الهامبخش آزادگان بوده است. امام حسين(ع) زخم نيزهها و تيغ شمشيرها را به جان خريد و تعداد زيادي از ياران و خانوادهي خود را فدا كرد تا «چراغ هدايت» و «كشتي نجات» باشد؛ به همين دليل با گذشت زمان، اين واقعه تكراري نميشود.
«داستان عاشورا» را «حجتالاسلام محمدسعيد بهمنپور» با استناد به روايتهاي معتبر تاريخي و بر مبناي كتاب «الارشاد في معرفة حجج الله علي العباد» معروف به «ارشاد شيخ مفيد» به زباني ساده و روان نوشته است.
اين كتاب 64 صفحهاي با استفاده از حدود 160 تابلوي تصويري رنگي و زنده، وقايع مختلف عاشورا را به تصوير كشيده است؛ يزيد، عبيدالله بن زياد، حرمله و ديگر دشمنان اباعبدالله(ع) با چهرههايي كريه به تصوير درآمدهاند و ياران امام حسين(ع) با صورتهايي دوست داشتني و نوراني نقاشي شدهاند.
داستان عاشورا از زمان مرگ معاويه و به خلافت رسيدن يزيد آغاز ميشود. در اين كتاب تصويرسازي، سهم بيشتري نسبت به متن دارد و از همان نخستين صفحات بخشي از مفاهيم موردنظر نويسنده و تصويرگر را به خواننده معرفي ميكند.
داستان با ماجراي دستور يزيد به حاكم مدينه دنبال ميشود. او بايد از امام حسين(ع) براي يزيد بيعت بگيرد اما امام كه يزيد را فردي فاسد ميداند حاضر نيست با او بيعت كند و اين سرآغاز ماجرايي است كه به واقعهي كربلا ميانجامد.
چاپ چهارم «داستان عاشورا» را نشر دانشآموز با شمارگان 3 هزار نسخه و به بهاي 9 هزار تومان روانهي بازار كتاب كرده است.
بهمنپور، يكي از نويسندگان و پژوهشگران حوزهي ادبيات ديني است و پيش از اين فيلمنامههايي مانند مجموعهي تلويزيوني «مريم مقدس» و «مردان آنجلس» را نوشته است.
پرويز اقبالي، تصويرگر اين اثر بيش از 50 كتاب را تصويرگري كرده است. او دربارهي شيوهي كاري خود در «داستان عاشورا» توضيح داده است: «در مرحلهي نخست اجراي اين طرح، بيشتر به طراحي و تركيببندي خط داستاني توجه كرديم و روايت داستان را به صورت تصويري و دنبالهدار در كادرهاي مختلف انجام داديم و بعد طرحها رنگآميزي شد و تضادهاي لازم در زمينه و طرحها به وجود آمد.»
نظر شما