«زيبايىشناسى و نقد» جديدترين كتاب «مشيت علايي» به تازگي روانه بازار نشر شده است. اين كتاب، ادبیات را به عنوان نهادی اجتماعی بررسي ميكند.-
وي افزود: به عقیده نويسنده اين اثر، درك زيباشناختى ما از درك معرفتىمان جدا نيست. وقوف بر چگونگى تعين يك پديده كه از رهگذر شناخت متقن علمى حاصل مىشود، دامنه التذاذ زيباشناختى ما را وسعت مىبخشد و فرزانگى پشتوانه اين التذاذ است.
لگزيان ادامه داد: علایی با نگاهی به این مقوله، چشماندازهایی نو را برای خوانش و درک بهتر مفاهیم ادبی در كتابش ارايه ميدهد. از دیدگاه او، از آنجا که التذاذ همراه با ادراك حاصل ميشود، ناخواسته پاى ارزيابى و داورى نيز به ميان مىآيد. تجربه حسى محض مانند تجربه حاصل از تماشاى يك چيز زيبا به قضاوت نيازى ندارد، زيرا در چنين شرايطي به انگيزه ذوق عمل مىكنيم. در مرحلهاي كه به ياري مفاهيم از حسيات فراتر ميرويم و در نهايت، به درك و شناخت ميرسيم، بر پايه پيشداورىهاىمان قضاوت ميكنيم.
وي درباره تلقي نويسنده كتاب از ادبيات گفت: در مرحله فراحسي به جاى آنكه اثر ادبى را مقولهاى منتزع به شمار آوريم، آن را به منزله ابزار تبادل ميان نويسنده و خواننده مىنگريم، بنابراين اثر ادبى مانند هر فرآورده ديگر، بر دو مولفه توليدكننده و مصرفكننده مبتنى است و ادبيات به منزله يك عامل ارتباطى دوسويه عمل مىكند. ادبيات فرآورده يا پديدهاى اجتماعى يا به تعبير متداول در نزد جامعهشناسان، نهادى اجتماعى محسوب ميشود، همچنان كه ابزار ارتباطى آن يعنىزبان، پديدهاى اجتماعى است.
به گفته مدير روابط عمومي انتشارات كتاب آمه، آنچه این کتاب را جذاب میکند، روشنی و شیوه استدلال عقلانی و مباحث امروزینی است که علایی به آن ميپردازد و خواننده را به مشارکت در بحثها و اندیشهورزی دعوت میکند.
وي «جستاری در مبانی فلسفی شکلگرايى، داستايوسكى: رنج و رستگارى، بارت و اسطورهشناسی، ايدئولوژى نقد، نقد ادبى و جامعهشناسى، لونگينوس و نقد بلاغى، تخيل اسطورهاى، ايدئاليسم متوهم و نقد فمينيستى» را برخي از موضوعات اين كتاب معرفي كرد.
چاپ نخست كتاب «زيبايىشناسى و نقد» در 383 صفحه و با بهاي 11000 از سوي انتشارات کتاب آمه منتشر شده است.
نظر شما