یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۴
پژوهش‌هاي روابط‌ عمومي نيازمند نگاهي علمي‌ترند

محمد‌رضا رسولي، مدرس ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي در هفتمين سمپوزيوم بين‌المللي روابط عمومي گفت: پژوهش‌ها و مكتوبات حوزه روابط عمومي كشور با فقر علمي ‌مواجهند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، هفتمين سمپوزيوم بين‌المللي روابط عمومي با موضوع روابط عمومي سرآمد و سرآمدي در روابط عمومي، با حضور رضا‌ تقي‌پور، وزير ارتباطات و فناور‌ي اطلاعات، هوشمند سفيدي، دبيركل سمپوزيوم، محمد‌رضا رسولي،نماينده هيات داوران و مدرس دانشگاه و  باقر ساروخاني، دبير علمي اين سمپوزيوم در سالن همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد تهران برگزار شد.

در ابتداي اين همايش بين‌المللي، هوشمند سفيدي با اشاره به نظريه «الگوي دوسويه هم‌سنگ» در حوزه ارتباطات گفت: اين نظريه بيشتر به محتوا توجه دارد.

سفيدي از منابع انساني، مادي و ساختار مديريتي مناسب به ‌عنوان محتوا و زيرساخت‌هاي روابط‌ عمومي نام برد و گفت‌: براي تحول در زيرساخت‌هاي روابط عمومي كشورمان، بايد محتواي اين حوزه را با آموزه‌هاي ايراني و اسلامي‌ تركيب كنيم.

وي افزود: مديران بايد به اين درك برسند كه توجه به روابط عمومي‌ در سازمان‌هاي تحت مديريت‌شان موثر است و آنان را به هدف نزديك‌تر مي‌كند.

دبير كل هفتمين سمپوزيوم بين‌المللي روابط عمومي تاكيد كرد: پژوهشگران حوزه ارتباطات بايد به سرآمد بودن كاركرد روابط عمومي‌ها توجه كنند و با تركيب و استخراج محتواي ايراني اسلامي گام موثري در پويايي روابط عمومي‌ها بردارند.

سپس دكتر باقر ساروخاني سرآمدي يا «اليتيسم» را مبحث گسترده‌اي در جامعه‌شناسي دانست و گفت: بر اساس اين مبحث، انسان‌ها همواره در پي كسب مازاد سودند، اين در حال است كه ويژگي مهم روابط‌ عمومي‌هاي جديد، انتظام سازماني و وسعت آن است. تمامي اين موارد متكي بر دانشند، زيرا علم و دانش است كه‌ مي‌تواند يك روابط عمومي را سرآمد كند.

وي به تعريف ارگانيسم سازماني پرداخت و گفت: اگر عناصر در يك سازمان جدا از هم كار كنند ديگر نمي‌توان نام ارگانيسم را بر آن اطلاق كرد.

دبير علمي هفتمين سمپوزيوم بين‌المللي روابط عمومي با بيان اين‌كه «روابط ‌عمومي جديد يك فرهنگ اجتماعي است» اظهار كرد: روابط عمومي بايد بتواند در درون و بيرون سازمان توليد همدلي كند، به ‌گونه‌اي كه كاركنان، خود را به‌جاي مديران و مديران، خود را به جاي كاركنان ببينند. در اين صورت است كه اعتصاب و كارشكني مفهومي نخواهد داشت.

وي روابط عمومي را سبب‌ساز پيشرفت سازمان‌ها دانست و گفت: توسعه پايدار بدون تحقق جايگاه واقعي روابط عمومي‌ها به‌ دست نمي‌آيد.

ساروخاني در پايان سخنانش وظيفه روابط عمومي در ايران را تحقق دو رسالت مهم عنوان كرد و گفت: در حوزه روابط عمومي ايران بايد رسالت تكويني را به موازات رسالت اعتلايي در نظر گرفت، زيرا كشورمان تجربه تاريخي چنداني در اين زمينه ندارد. بنابراين روابط عمومي‌هاي كنوني مي‌توانند با عملكرد مناسب خود جايگاه ويژه‌اي در تاريخ ايران زمين بيابند.

در ادامه اين همايش، پيام «جوانا مكدول» رييس بين‌المللي انجمن روابط‌ عمومي به زبان انگليسي قرائت شد. سپس محمدرضا رسولي، نماينده هيات داوران هفتمين سمپوزيوم بين‌المللي روابط عمومي با اشاره به راه‌يابي 1400 اثر مكتوب به اين دبيرخانه اين سمپوزيوم گفت: كيفيت و كميت اين پژوهش‌ها نسبت به سال گذشته رشد داشتند.

وي در عين حال از راهبردي نبودن اين پژوهش‌ها انتقاد كرد و گفت: هنوز در اين زمينه با فقر علمي ‌مواجهيم.

رسولي با گلايه از تمركز روابط عمومي‌ها بر امر اطلاع‌رساني گفت: طبق نظر هيات داوران هفتمين سمپوزيوم بين‌المللي روابط عمومي، بالندگي پژوهش‌هاي محتواگرايانه، تعميق آموزش‌هاي علمي و تخصصي و همچنين عملي‌كردن پژوهش‌ها بايد مورد توجه قرار گيرند.

به گفته رسولي، پژوهش‌هاي راه‌يافته به اين همايش در قالب كتاب، پايان‌نامه، رساله دكتري و دانشجويي برترند. در برنامه افتتاحيه اين همايش تنها از ناشران برگزيده كه آثاري در حوزه فرهنگ مصرف برق و منابع طبيعي را به دبيرخانه ارسال كرده‌اند قدرداني مي‌شود و رونمايي از كتاب‌هاي برتر حوزه روابط عمومي نيز جزيي از برنامه‌هاي همايش است.

سپس رضا تقي‌پور، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه فني ارتباطات را زيرمجموعه توسعه ارتباطات انساني دانست و گفت: انسان موجودي اجتماعي است و پيشرفت هر علمي به توسعه اجتماعي نياز دارد بنابراين، بايد ابتدا زمينه‌هاي اجتماعي پيشرفت فني را محقق كرد.

وي با بيان اين‌كه «بايد بررسي كرد پيشرفت تكنولوژي چقدر در خدمت روابط عمومي‌ها قرار گرفته است» گفت: زمينه‌هاي بهره‌گيري از تكنولوژي‌هاي جديد در كشورمان وجود دارند بنابراين، در مديريت فناوري اطلاعات محدوديتي در زمينه اجتماعي نداريم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات روش‌هاي سنتي را شيوه‌اي ناكارآمد براي مديريت اجتماعي دانست و گفت: توسعه شبكه ارتباطاتي روابط‌ عمومي‌ها نيازمند صرف هزينه كلان نيست، زيرا جذابيت تكنولوژي‌هاي جديد سبب مي‌شود مردم اين هزينه‌ها را بپردازند.

تقي‌پور از اجراي گسترده طرح ملي ارتباطات در كشور خبر داد و گفت: رفع مشكلات در حوزه پهناي باند، هزينه و امنيت از ويژگي‌هاي اجراي اين طرحند.

در پايان اين مراسم مديران ارتباط‌گستر در حوزه‌هاي پژوهش ارتباطي، برنامه‌ريزي ارتباطي، تكريم ارباب رجوع، اطلاع‌رساني، مديريت راهبردي، خلاقيت ارتباط الكترونيكي و ارتباطات رسانه‌اي قدرداني شدند.

در حاشيه افتتاحيه اين سمپوزيوم بين‌المللي، نمايشگاهي از دستاورد‌هاي روابط عمومي‌هاي مراكز مختلف برگزار شد. غرفه شركت مخابرات ايران با سه عنوان كتاب در حوزه روابط عمومي و بهره‌وري، غرفه شركت برق منطقه‌اي تهران با يك عنوان كتاب درباره تاريخچه صنعت برق و موسسه روابط ‌عمومي آرمان با 120 عنوان كتاب در زمينه روابط عمومي در اين همايش شركت كرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط