شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۱
اسرافیلی: جشنواره شعر فجر میزبان پیشکسوتان شعر باشد

حسین اسرافیلی، شاعر، معتقد است جشنواره شعر فجر جایگاه خود را پیدا کرده و در این جایگاه کاستی‌ها و نقص‌ها قابل چشم‌پوشی نیست. همچنین برای پربارتر شدن جشنواره بهتر است شاهد حضور چشمگیر و موثر شاعران صاحب‌نام و پیشکسوت در جشنواره و البته نه به صورت رقابتی باشیم.-

اسرافیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: امسال ششمین دوره جشنواره شعر فجر برگزار می‌شود، بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشیم که این جشنواره طی پنج دوره برگزاری انتظار مخاطبان آن‌را بالا برده است و باید به‌طور طبیعی بسیاری از نارسایی‌ها، ضعف‌ها و کمبودهایش را جبران کند.

وی افزود: مسوولان برگزاری جشنواره باید به این نکته توجه فراوانی داشته باشند، چراکه در دوره‌های نخست بسیاری از ضعف‌ها و کاستی‌ها به دلیل نوپا و تازه‌کار بودن جشنواره قابل اغماض بود، اما برای جشنواره‌ای که جایگاه خود را در میان مخاطبانش باز کرده است، چنین امکانی وجود ندارد.

این شاعر با تاکید بر ضرور ت حضور پیشکسوتان شعر در چنین جشنواره‌ای توضیح داد: حضور شاعران صاحب‌نام و پیشکسوت در جشنواره شعر فجر امری ضروری‌ است و باید مسوولان جشنواره تدابیری بیندیشند تا این افراد حضور چشمگیر و موثری در جشنواره داشته باشند.

وی ادامه داد: منظور من از حضور این افراد، حضور رقابتی آن‌ها و ارزیابی آثارشان در این جشنواره نیست؛ چراکه برای مثال شایسته نیست آثار استاد مشفق کاشانی را با بسیاری از شاگردانش که در جشنواره شرکت خواهند کرد، مقایسه کنیم.

اسرافیلی به عنوان دومین پیشنهاد بر انجام داوری‌های علمی جشنواره تاکید کرد و گفت: در زمینه داوری‌ها باید به حضور داورانی با بار علمی و دانش شعری شایسته توجه داشته باشیم. کوچک‌ترین ضعفی در توانایی‌های علمی داوران می‌تواند کل جشنواره را زیرسوال ببرد.

وی یادآور شد: متاسفانه سال گذشته در حوزه داوری چنین ضعفی را شاهد بودیم و برای مثال یکی از داوران در قرائت ترانه‌ای در مراسم اختتامیه از شعری استفاده کرد، که شکست وزنی داشت. بنابراین باید در پی رفع چنین ضعف‌ها و مشکلاتی باشیم.

این شاعر در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارایه دیدگاهش درباره برگزاری جشنواره در استان‌های مختلف توضیح داد: به‌نظرم استانی بودن جشنواره به‌طور کامل باعث پراکنده کاری در این زمینه می‌شد و متمرکز کردن جشنواره در یک استان نیز چندان شایسته نبود. تصمیمی که امسال برای برگزاری جشنواره در 9 استان اتخاذ شده، تصمیم مناسبی است.

وی ادامه داد: این موضوع که هر استان چند استان دیگر را پوشش می‌دهد باعث ایجاد تعادل در نحوه برگزاری جشنواره می‌شود. البته بهتر است تجمیع استان‌ها همراه با تجمیع داورها باشد و در هر استان میزبان نیز یک کارشناس به عنوان نماینده دبیر جشنواره حضور بیابد.

اسرافیلی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر ضرورت چند مرحله‌ای بودن داوری‌ها تشریح کرد: به‌طور کلی چه داروها تغییر کنند یا تغییر نکنند، داوری‌ها به صورت چند مرحله‌ای انجام می‌شود و در هر مرحله یکسری از آثار از این چرخه حذف می‌شوند. بنابراین چند مرحله‌ای بودن داوری‌ها ملاک نیست. آن‌چه اهمیت دارد انجام داوری‌هایی به دور از حب و بغض‌هاست.

وی افزود: دانش داور، بی‌طرفی او و شناختی که از شخصیت شاعر با خوانده شعرها پیدا می‌‌کند، همگی در داوری سالم و علمی او موثر است. هر شعر بازتاب شخصیت شاعر آن است و خواننده شعر در هر مقامی که باشد چه داور، چه منتقد و چه مخاطب با شخصیت آن شاعر از دریچه شعرش آشنا می‌شود.

این شاعر در پایان یادآور شد: داور باید مجموعه‌ای از عوامل را در ارزیابی شعر در نظر داشته باشد، هرچند درجه‌ای از ذوق و سلیقه او نیز در این امتیازدهی موثر خواهد بود، اما اگر داوری‌اش به دور از حب و بغض باشد به نتیجه مطلوب می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط