چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
ضعف داريم چون از علم روز عقبيم

مترجم كتاب «سيستم تمريني پيشرفته براي ورزشكاران استقامتي» علت ضعف دو و ميداني كشورمان در ماده ماراتن را كمبود اطلاعات مربيان در حوزه آخرين يافته‌هاي علمي و همچنين كمبود منابع مكتوب آموزش تمرينات استقامتي در بازار نشر كشورمان دانست.-

محبوبه هوريار در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: كتاب «سيستم تمريني پيشرفته براي ورزشكاران استقامتي» حاصل تجربه‌هاي «راب اسليميكر» و «ري برونينگ» قهرمانان و مربيان دوي استقامتي و رشته‌هاي سه‌گانه اين حوزه است كه در آن به آموزش تمرينات استقامتي با سيستم‌هاي علمي پرداخته‌اند. پيش از اين نيز در ايران كتابي با اين موضوع تاليف يا ترجمه نشده است. 

مترجم اين اثر افزود: يكي از ويژگي‌هاي كتاب، اعتبار نويسندگان اين نوشتار است كه از سوابق خوبي در رشته‌هاي ورزشي و استقامتي برخوردارند. «راب اسليميكر» از سال 1986 فوايد ورزشي را استخراج كرده است، فوايدي كه سيستم‌هاي آمادگي تمريني و شخصي‌‌سازي ورزش را در قالب نرم‌افزار كامپيوتر براي رشته‌هاي ورزشي و آمادگي فراهم مي‌آورد. «ري برونينگ» نيز هفت بار برنده مسابقات مردان آهنين رشته سه‌گانه و قهرمانان جهان در سال 1993 در مسابقات زمستاني در رشته سه‌گانه مردان كوهستان شده است. 

هوريار در پاسخ به اين سوال كه «در حالي كه مبناي اصلي تمركز اثر بر تمرينات سيستماتيك است، چرا تعريف منسجمي از اين تمرينات ارايه داده نشده است؟» گفت: من كتاب را فقط ترجمه كرده‌ام و هيچ‌گونه دخل و تصرفي در مطالب كتاب نداشتم.

هوريار ادامه داد: يكي ديگر از ويژگي اين اثر، وجود فصلي به عنوان «نحوه استفاده از كتاب پيش از شروع مطالعه» است. البته در بيشتر كتاب‌هاي خارجي چنين فصلي وجود دارد و توضيحات كاملي درباره مطالب نوشتار ارايه مي‌شود. به نظرم جاي اين مبحث در كتاب‌هاي تاليفي كشورمان خالي است.

مترجم نوشتار افزود: در نسخه ترجمه نشده كتاب «سيستم تمريني پيشرفته براي ورزشكاران استقامتي» تصاوير گوناگوني به‌كار رفته‌اند كه به دليل نداشتن پوشش اسلامي تعدادي از آن‌ها، مجبور به جايگزين‌‌ كردن آن‌ها با تصاوير مناسب ايراني شديم.‌

وي درباره علت بهره‌ نگرفتن از ويراستار علمي و ادبي پيش از انتشار كتاب توضيح داد: پس از ترجمه كتاب «سيستم تمريني پيشرفته براي ورزشكاران استقامتي» نسخه ترجمه شده را به يكي از استادانم دادم تا ويراستاري ادبي آن را انجام دهد اما وي كتاب را دو سال نگهداشت و آن را پس نمي‌داد و با متوسل شدن به شكايت و نامه دادگاه توانستم ترجمه‌هايم را پس‌بگيرم! وي در اين دو سال فقط سيزده صفحه كتاب را ويراستاري كرده بود. بنابراين، خودم تصميم به بازنگري متن كتاب گرفتم و به اين دليل، نامي از ويراستار در شناسنامه كتاب ديده نمي‌شود. 

نخستين چاپ كتاب «سيستم تمريني پيشرفته براي ورزشكاران استقامتي» با شمارگان 1100 نسخه، 332 صفحه و به بهاي 83000 ريال از سوي انتشارات آواي ظهور روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط