سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۸
تجهيز و نوسازي ماشين‌ها ؛ دغدغه چاپخانه‌داران شهرستاني

رييس اتحاديه چاپخانه‌داران قزوين در نشست سراسري روساي اتحاديه‌هاي و تشكل‌هاي صنفي حوزه چاپ كه صبح امروز (سه‌شنبه 11 بهمن) برگزار شد، با اشاره به مشكلات موجود در اين استان گفت: يكي از مشكلات اصلي و مهم قزوين نوسازي و تجهيز چاپخانه‌هاي آن است كه اميدواريم با مساعدت و همكاري مسوولان دولتي اين امر محقق شود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، سيد قاسم جليليان در نشست امروز كه با حضور يوسف افراش، سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از روساي اتحاديه‌هاي صنعت چاپ كشور برگزار شد، گفت: چاپخانه‌هاي بسياري در قزوين وجود دارند كه در طول ساليان مختلف فرسوده شده‌اند واكنون نيازمند نوسازي هستند.

وي ادامه داد: يكي ديگر از مشكلات ما بحث ماليات و معافيت‌هاي گمركي است كه اگر چه در طول ساليان مختلف آن را بيان كرده‌ايم اما متاسفانه تاكنون اقدامي براي رفع آن نشده است.

جليليان با اشاره به اثرات مثبت برگزاري اين نشست‌ها، اظهار كرد: اميدواريم با استمرار چنين جلساتي مشكلات و مسايل موجود در صنعت چاپ كشور برطرف شود.

در بخش ديگري از اين نشست سيدعباس مشيري، عضو هيات مديره اتحاديه صنعت چاپ استان سمنان گفت: قبل از هر چيزي معتقدم وقتي مشكلات و مسايل موجود در اين حوزه مطرح مي‌شود بايد راهكارهاي رفع اين مشكلات نيز بيان شود.

وي افزود: مشكلات استان‌هاي كوچك با استان‌هايي مانند تهران، خراسان رضوي و اصفهان فرق مي‌كند و بايد مسايل استان‌ها بدون در نظر گرفتن كميت جغرافيايي و ... مطرح شود تا اين موضوعات در بايگاني قرار نگيرد.

مشيري با بيان اين‌كه استان سمنان در حاسيه كوير است، اظهار كرد: اين استان جمعيت محدودي دارد و يكي از مشكلات ما اين است كه چون نزديك شهر تهران هستيم اغلب سفارش‌ها و كارهاي چاپي به تهران مي‌آيد.

وي تصريح كرد: در اين زمينه پيشنهاد مي‌كنم فاكتورهاي چاپ هر چاپخانه‌ با تاييد اداره دارايي محلي ثبت شود تا برخي از افراد نتوانند كارهاي چاپي خود را به استان‌هاي ديگر بدهند و با اينكار حجم بسياري از مشكلات چاپخانه‌داران اين حوزه برطرف مي‌شود.

به گفته مشيري، مبحث معافيت مالياتي چاپخانه‌داران نيازمند پيگيري جدي دولت و نيز همكاري دست‌اندركاران اين حوزه است، همانطور كه ناشران توانستند لايحه‌اي به مجلس ارايه دهند، چاپخانه‌داران نيز پس از طي مراحل اداري اين موضوع را پيگيري كنند.

وي با بيان اين‌كه ماهيت كار يك چاپخانه‌دار با ديگر اصناف متفاوت است، گفت: صنعت چاپ يك كار فرهنگي، هنري، سياسي و اجتماعي است و اگر زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كارهاي آن دنبال شود، قطعا به نتيجه مي‌رسد.

رييس اتحاديه چاپخانه‌داران قم در بخش ديگر اين نشست، با تقدير از شكل‌گيري شوراي سياستگذاري صنعت چاپ گفت: شوراي سياستگذاري صنعت چاپ كشور مي‌تواند مشكلات موجود در صنعت چاپ كشور را به عنوان يك نهاد ناظر رصد و پيگيري كنند.

جهانگير رضايي افزود: در سال‌هاي اخير توانسته‌ايم بسياري از مشكلات موجود در اين حوزه را برطرف كنيم، به عنوان مثال با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بحث ممنوعيت ورود دستگاه‌هاي زير سال 2000 به استان را مطرح كرديم.

وي با بيان اين‌كه اين موضوع موجب ارتقاي كيفيت سطح چاپخانه‌هاي قم شد، يادآور شد: اگر بخواهيم در بخش بسته‌بندي و كتاب فعاليت مثبت و يا جهشي داشته باشيم، نيازمند نوسازي تجهيزات و وسايل اين حوزه هستيم.

به گفته رضايي، مسوولان مي‌توانند با جهت‌دهي به سرمايه‌گذاري‌هاي موجود در اين حوزه، زمينه به‌روز شدن و نوسازي اين صنعت را فراهم سازند.

در بخش ديگر اين نشست، رييس اتحاديه چاپخانه‌داران هرمزگان بي‌توجهي به هويت و جايگاه صنعت چاپ را يكي از مشكلات اين حوزه دانست و گفت:‌ صنعت چاپ همواره يكي از صنايع مهم و اثرگذار در كشور بوده و بايدحرمت بسيار زيادي براي پيشكسوتان اين حوزه در نظر گرفت.

ناصر فلكيان ادامه داد: در سال‌هاي اخير هجوم تكنولوژي به صنعت چاپ مشكلات زيادي را ايجاد كرده است، زيرا قانون جا مانده است و جايگاه و نقش جديد چاپ هنوز مشخص نيست.

وي با بيان اين‌كه آموزش يكي از نيازهاي اصلي اين صنعت است، اظهار كرد: برخي از نيروهاي انساني و حتي مديران چاپخانه‌ها اكنون نيازمند به‌روزرساني دانش خود هستند.

فلكيان با بيان اين‌كه استان هرمزگان در بخش تجهيزات چاپ با محدوديت‌هايي روبروست، گفت: شايد كسي باور نكند اما در اين حتي يك واحد ليتوگرافي‌ هم وجود ندارد و فقط هشت چاپخانه افست در اين حوزه فعاليت مي‌كنند.

به گفته وي، متاسفانه هيچ نوع نگاه كارشناسانه‌اي در صنعت چاپ وجود نداشته است و همه افراد فقط از جنبه تجاري و اقتصادي به اين حوزه نگاه مي‌كنند.

عضو هيات مديره اتحاديه چاپخانه‌داران كردستان نيز در سخناني گفت: متاسفانه صنعت چاپ در اين استان هيچ جايگاهي ندارد و علت آن نبود معاون فرهنگي در كردستان است.

فرزين رعدي افزود: اكنون چاپخانه‌داران در اتحاديه‌اي عضو هستند كه 14 صنف غيرمرتبط در آن عضو‌اند و هيچ كس پيگير مشكلات و مسايل مرتبط با اين صنعت نيست، به گونه‌اي كه هيچ بودجه‌اي براي اين صنعت در نظر گرفته نشده است.

همچنين در پايان اين نشست، سيد قاسم جليليان از استان قزوين، محمدعلي انصاري‌پور از استان قزوين، حسين زينال‌زاده از استان آذربايجان شرقي، جهانگير رضايي از استان قم و ناصر فلكيان از استان هرمزگان به عنوان اعضاي كميته استاني شوراي سياستگذاري صنعت چاپ انتخاب شدند.

نشست سراسري روساي اتحاديه‌هاي و تشكل‌هاي صنفي حوزه چاپ تا ساعت  17 امروز (سه‌شنبه 11 بهمن) در سراي اهل قلم موسسه خانه كتاب ادامه مي‌يابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط