شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۲
«گوسان پارسي»؛ مرجع مهم خنياگري و موسيقي

جهانگير نصري اشرفي، كتاب «گوسان پارسي» را که به بررسي نقل و نقالي در نواحي ايران می‌پردازد، مرجع مهم خنياگري و موسيقي در تاريخ ايران خواند.

جهانگير نصري اشرفي محقق و پژوهشگر موسيقي در باره کتاب «گوسان پارسی» به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: «گوسان پارسي» شامل منظومه‌ها و نقل‌هاي موسيقايي ايران با ماهيت حماسي، غنايي، حكمي و تاريخي است. 

وي با بيان اين كه بخش وسيعي از حوزه فرهنگي، هنري و زيباشناختي اقوام و طوايف ايراني در كتاب «گوسان پارسي» بررسي شده، یادآور شد: همچنين در اين كتاب به روند تاريخي و تحولات معنایی كلمه موسيقايي «گوسان» به طور كامل پرداخته‌ام.

نصري اشرفي اضافه کرد: كتاب «گوسان پارسي» به همراه 15 نرم‌افزار موسيقايي عرضه می‌شود. این نرم‌افزارها دربرگیرنده نمونه‌هاي نقل‌هاي اقوام مختلفند كه توسط راويان و مجريان شاخص موسيقي در هر منطقه كشور اجرا شده‌اند.

وي با اشاره به اين كه كتاب «گوسان پارسي» در دو بخش انتزاعي و فرهنگي تنظیم شده، ادامه داد: از نظر انتزاعي ساختار فني نغمه‌ها و از جهت فرهنگي، ماهيت آهنگ‌ها و زيباشناسي آنها مورد تجزيه و تحلیل قرار گرفته است.

نصري اشرفي افزود: منظومه‌هاي موسيقي يا به عبارت صحيح‌تر، نقل‌ها و داستان‌هاي موسيقايي نواحي ايران، پاره‌اي از اساسي‌ترين اركان خنيايي و پر قدمت ايران زمين محسوب مي‌شوند. 

 كتاب «گوسان پارسي، بررسي نقل و نقالي در نواحي ايران»، در 1100 نسخه در سال جاري توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسيده است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها