گندمينصرآبادي، در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: با دنبال كردن تفكر موجود در اديان سامي و ابراهيمي يعني سه دين يهوديت، مسيحيت و اسلام، به انديشه فلوطين ميرسيم كه دوره نوافلاطوني را شكل داد. اين در حالي است كه بسياري از مباحث عرفاني، فلسفي و الهياتي اين اديان به دوره افلاطوني ميانه بازميگردد؛ يعني زماني كه فيلون براي نخستين بار مباحثي مانند نسبت و رابطه عقل و وحي و همچنين دين و فلسفه را مطرح كرد.
وي افزود: «فيلون اسكندراني» را ميتوان نقطه عزيمت تفكر اديان مسيحي، يهودي و اسلامي دانست. فيلون در واقع، موسس فلسفه دين است. به گفته سيدحسين نصر، بسياري از آراي ابن عربي ريشه در نظرات فيلون دارد. ميرچا الياده، اسطورهشناس و دينپژوه نيز معتقد است در عرفان مسيحي نيز رگههايي از انديشه فيلون ديده ميشود.
گندمينصرآبادي ادامه داد: گفته ميشود كه فيلون نخستين متفكري است كه به الهيات پرداخت و اصول آن را تبيين كرد. او همچنين نظريه سياسي و اخلاقياش را با استناد به كتاب مقدس و الهام از منابع يونان به رشته تحرير درآورد.
اين نويسنده و مترجم به كمبود تاليف و ترجمه درباره فيلون اسكندراني اشاره كرد و گفت: با وجود اهميت فيلون اسكندراني در فلسفههاي اديان سامي و ابراهيمي، تاكنون كتابي درباره او در ايران منتشر نشده است. تنها چند مقاله از من در برخي نشريات منتشر شدهاند كه به ابعاد انديشه او ميپردازند. تاثير فيلون بر عهد جديد، نسبت عقل و وحي در انديشه فيلون و همچنين معرفي آثار او، موضوعات اين مقالاتند.
به گفته گندمينصرآبادي، اين كتاب اوايل سال آينده از سوي انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب منتشر ميشود اما احتمال دارد كه انتشارات دانشگاه تهران يا سمت نيز در چاپ آن مشاركت كنند.
جمعه ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۱
نظر شما