یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۷
«از سوادكوه تا لندن و درياهاي دور» با دریادار ارتش

امير دريادار دوم شاهرخ سليماني سوادكوهي، خاطراتش از عضويت در نيروي دريايي ارتش، تحصيل در انگليس و آغاز جنگ‌تحميلي عراق علیه ایران تا بازنشستگي را در اثري با عنوان «از سوادكوه تا لندن و درياهاي دور» نوشته و براي چاپ به انتشارات اميرمحمد سپرده است.-

سليماني سوادكوهي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) اظهار كرد: تمام زندگي‌ام از دوران كودكي تا سن 60 سالگي‌ را در كتاب «از سوادكوه تا لندن و درياهاي دور» آورده‌ام. متولد سال 1330 از سوادكوه هستم و سال 1383 با 34 سال خدمت از نيروي دريايي با درجه درياداري بازنشسته شده‌ام.

وي افزود: پدرم نظامي بود و سال‌هاي كودكي‌ام را در دورترين نقاط ايران مثل مرز ايران و تركمنستان گذرانده‌ام. به همين سبب، خاطراتي از وضعيت سربازان و نظاميان در دهه 40 دارم.

اين فرمانده ارتشي ادامه داد: سال 1349 وارد نيروي دريايي ارتش شدم و تحصيلاتم را در دانشگاه دريايي دارتموث انگليس آغاز كردم كه حدود 4 سال طول كشيد. اين بخش از خاطراتم را به صورت مفصل در كتاب «از سوادكوه تا لندن و درياهاي دور» شرح داده‌ام.

سليماني سوادكوهي با اشاره به اين‌كه در بخشي از كتاب خاطراتش، كشور انگليس و خصوصيات اخلاقي مردم آن را توصيف كرده، گفت: در اين فصل از كتابم مي‌خواهم اين حقيقت را نشان دهم که مردم انگليس، در حالي كه براي ديگران بسيار بد هستند، براي خودشان بسيار خوبند! سفرهاي دريايي‌ام به درياي شمال، بالتيك، مديترانه و اقيانوس هند هم به همراه عكس در كتاب منتشر خواهند شد.

وي اضافه كرد: سال 1354 به ايران برگشتم و در ناوگان دريايي خليج‌فارس و درياي عمان مشغول كار شدم. مسايل و مشكلات نيروي دريايي ارتش در دوران قبل از انقلاب و اتفاقاتي مانند اعمال حاكميت ايران در اَروَندرود و جزاير سه‌گانه تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي را هم در كتاب خاطراتم آورده‌ام.

سليماني سوادكوهي گفت: در آن دوران نيروي دريايي با مردم ارتباط زيادي نداشت و بيشتر رو به سوي خارج از كشور بود. به همين خاطر خاطرات خاصي از دوران پيروزي انقلاب ندارم. اما «شهريار شفيق» پسر اشرف پهلوي در ناوگان دريايي بندر عباس با ما بود كه ماجراي فرار او را در كتاب «از سوادكوه تا لندن و درياهاي دور» بازگو كرده‌ام.

این دريادار دوم ارتش كه بخشي از كتاب خاطراتش را به دوران دفاع‌مقدس اختصاص داده، افزود: شهادت برادرم «شهرام سليماني سوادكوهي» در اولين روزهاي مقاومت آبادان در برابر ارتش متجاوز صدام،‌ اولين ضربه جنگ به من بود. او دانشجوي دانشكده نفت آبادان بود و با 10 نفر از همكلاسي‌هايش به مقاومت در مقابل ارتش عراق پرداختند و همگي شهيد شدند.

وي ادامه داد: با آغاز جنگ، در ناوشكن‌هايي مانند رستم، پلنگ و كنگان حضور داشتم و با همرزمانم از سكوهاي نفتي و جزيره خارك حفاظت مي‌كرديم. اسكورت كشتي‌ها و مراقبت دريايي از خليج‌فارس هم از ديگر ماموريت‌هاي ما در دوران دفاع‌مقدس بود.

اين رزمنده ارتشي يادآور شد: افسران ستاد نيروي دريايي، مركز عملياتي تاكتيكي را در همان اوايل جنگ در بوشهر تشكيل دادند. اين مركز وظيفه هماهنگي تمامي عمليات‌هاي نيروي دريايي با نيروي هوايي ارتش جمهوری اسلامی ایران و حتي سپاه پاسداران را در شمال خليج‌فارس برعهده داشت. ناوچه‌هاي موشك‌انداز كلاس كمان، يگان‌هاي پروازي هوا ـ دريا و تيپ تكاوران نيروي دريايي با پشتيباني نيروي هوايي در هر عمليات، تركيبي عالي براي نبرد بودند.

سليماني سوادكوهي ادامه داد:‌ در بين سال‌هاي جنگ‌، براي گذراندن دوره عالي مخابرات دريايي به هندوستان اعزام شدم و اولين مركز مخابرات نيروي دريايي را راه‌اندازي كردم. بعد از جنگ‌تحميلي عراق علیه ایران، به ستاد فرماندهي كل ارتش منتقل شدم و به تدريج با ترفيع درجه‌، سمت‌هاي مختلفي مانند وابسته نظامي ايران در ايتاليا را برعهده گرفتم و خاطرات آن سال‌ها را به همراه عكس در كتاب «از سوادكوه تا لندن و درياهاي دور» آورده‌ام. 

اميردريادار دوم سليماني سوادكوهي در پايان اظهار كرد: اين اثر توسط انتشارات اميرمحمد وارد بازار نشر خواهد شد. مطالعه كتاب «از سوادكواه تا لندن و درياهاي دور» را به نسل جوان و دانشجويان دانشگاه‌هاي نيروي دريايي پيشنهاد مي‌كنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط